3641
Sök

Kontrollera batteriets skick med multimeter

36 Inlägg
14 mars 2020
Trådstartare
#1
Hej!
Mätte idag spänningen på mitt 12 V-bilbatteri med en multimeter. Det mätte från (cirka) 9,2 V till 12,5 V vid uppstart. Bilen hade då varit parkerad/avstängd i drtgt 2 timmar. Kan man dra några slutsatser av det angående batteriets skick?

Tack på förhand

3 121 Inlägg
14 mars 2020
#2
Mät laddspänningen. Vänta 30 min efter laddaren varit avstängd, vad har du för vilospänning. Låter bilen trött när du startar den så kan en cell vara dålig i batteriet.


1 701 Inlägg
14 mars 2020
#3
Ziggezork skrev:
Hej!
Mätte idag spänningen på mitt 12 V-bilbatteri med en multimeter. Det mätte från (cirka) 9,2 V till 12,5 V vid uppstart. Bilen hade då varit parkerad/avstängd i drtgt 2 timmar. Kan man dra några slutsatser av det angående batteriets skick?

Tack på förhand

Nope. Ett Batteri måste belastningstestas för att vara säker på om det e´ok. Närmsta verkstad gör det för kaffepengar.
mvh/Husse

6 090 Inlägg
14 mars 2020
#4
Starten är ju en belastning och 9,2 är inte superbra men inte helt skrot heller

Forummoderator
18 044 Inlägg
14 mars 2020
#5
Utmarks-Loke skrev:
Starten är ju en belastning och 9,2 är inte superbra men inte helt skrot heller

Är det en större dieselmotor kan spänningen sjunka mer än så. Så som husseman säger: Det måste belastningstestas.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 090 Inlägg
14 mars 2020
#6
Vill man ha en mera noggrann test får man göra det på riktigt, men som en snabbtest kan man göra det med multimeter medan man kör startmotorn och mäter batterispänningen. Helst skall man ju ha gjort det när batteriet var nytt också så man har något att jämföra med

3 121 Inlägg
15 mars 2020
#7
Man kan också mäta konduktansen (batteriets förmåga att leda ström), säger hur sulfaterade plattorna i batteriet är. Går givetvis att få bort det mesta av sulfateringen med en smart laddare.


36 Inlägg
19 mars 2020
Trådstartare
#8
husseman skrev:
Ziggezork skrev:
Hej!
Mätte idag spänningen på mitt 12 V-bilbatteri med en multimeter. Det mätte från (cirka) 9,2 V till 12,5 V vid uppstart. Bilen hade då varit parkerad/avstängd i drtgt 2 timmar. Kan man dra några slutsatser av det angående batteriets skick?

Tack på förhand

Nope. Ett Batteri måste belastningstestas för att vara säker på om det e´ok. Närmsta verkstad gör det för kaffepengar.
mvh/Husse

Jag testade även batteriet under gaspådrag (parkerad, med medhjälpare som belastade gaspedalen). Då (när gaspedalen trycktes ned) gick voltmätaren upp till ca 14 V.

76 Inlägg
19 mars 2020
#9
viccoA skrev:
Man kan också mäta konduktansen (batteriets förmåga att leda ström), säger hur sulfaterade plattorna i batteriet är. Går givetvis att få bort det mesta av sulfateringen med en smart laddare.

Det är inte konduktans du menar, men batteritestare kan mäta hur hög ström batteriet orkar leverera, och det ger en bild på hur det står sig mot det var nytt, och det anges på batteriet med CCA smile

1 701 Inlägg
20 mars 2020
#10
Ziggezork skrev:
husseman skrev:
Ziggezork skrev:
Hej!
Mätte idag spänningen på mitt 12 V-bilbatteri med en multimeter. Det mätte från (cirka) 9,2 V till 12,5 V vid uppstart. Bilen hade då varit parkerad/avstängd i drtgt 2 timmar. Kan man dra några slutsatser av det angående batteriets skick?

Tack på förhand

Nope. Ett Batteri måste belastningstestas för att vara säker på om det e´ok. Närmsta verkstad gör det för kaffepengar.
mvh/Husse

Jag testade även batteriet under gaspådrag (parkerad, med medhjälpare som belastade gaspedalen). Då (när gaspedalen trycktes ned) gick voltmätaren upp till ca 14 V.

Hupp, betyder bara att din generator laddar- säger tyvärr inget om ditt batteri. Åk o testa det på en verkstad e´mitt tips.

mvh./husse

2 250 Inlägg
21 mars 2020
#11
Gör hur du vill, men fortsätter du på ditt spår, så räkna med ytterligare kostnad än att lyfta i ett annat batteri.

Då menar jag av egen erfarenhet att generatorn lägger av.

Byt batteri nu på momangen och skriv sen hur det gick.

Så svårt är det faktiskt inte.
Senast redigerat av Meaganeowner (21 mars 2020)

* Voff voff *
10 656 Inlägg
21 mars 2020
#12
Meaganeowner skrev:
Gör hur du vill, men fortsätter du på ditt spår, så räkna med ytterligare kostnad än att lyfta i ett annat batteri.

Då menar jag av egen erfarenhet att generatorn lägger av.

Byt batteri nu på momangen och skriv sen hur det gick.

Så svårt är det faktiskt inte.

12,5 innan start (tändning på?) på en parkerad bil är nog ändå att anse som normalt. Dipp till 9,2 vid start är okej. Varför måste han byta batteri menar du?

Den slutsatsen kan bara dras genom att testa batteriet med ett riktigt instrument. Den info vi får här räcker inte för att varken säga byt eller byt inte. Startar hans bil för egen maskin och uppvisar dom siffror han skrivit så är iaf chansen ganska god att han inte behöver byta batteriet...
Senast redigerat av Brådhis (21 mars 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
21 mars 2020
#13
Ja, trådstartarn har verkligen satt oss i knipa här..
Och svaret på frågan måste bli ett nej eftersom man måste belastningstesta det som skrivits ovan.
Man kan dock dra lite slutsatser om batteriet visar lite under sina normala 12,5-12,6 volt innan start.
Visar den närmre jämna 12 volt, så får man vara lite vaksam på att ett ev byte ligger nära tillhands, delvis beroende på batteriets ålder..
Senast redigerat av axxet (21 mars 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

2 250 Inlägg
21 mars 2020
#14
Ziggezork skrev:
Hej!
Mätte idag spänningen på mitt 12 V-bilbatteri med en multimeter. Det mätte från (cirka) 9,2 V till 12,5 V vid uppstart. Bilen hade då varit parkerad/avstängd i drtgt 2 timmar. Kan man dra några slutsatser av det angående batteriets skick?

Tack på förhand

- Jag gick bara på det TS skrivit, som jag tolkade så här:

TS mäter spänning över polerna på batteriet till 9.2 V, innan start.

Startar bilen och mäter då 12.5 V över batteripolerna.

- Vad anses då med en vilospänning på 9.2 V?
Med den erfarenhet jag har, så är en av cellerna i batteriet kortsluten.


- Brådhis. Kolla än en gång vad TS skrev i första inlägget.
Jag tror du tolkar helt fel, nämligen att batteriets vilospänning är 12.5 V och sjunker till 9.2 då startmotorn arbetar.

Nu är inte Du ensam i den tanken. Så då kan vi väl passa på att fråga övriga, skribenter också... Vad de tror TS menar...
Senast redigerat av Meaganeowner (21 mars 2020)

2 250 Inlägg
21 mars 2020
#15
TS.

Sven Ingvars... Börja om från början, börja om på nytt.


- Gör nu bara så här. Inget annat!

Efter att bilen stått orörd en halv dag, utan ev laddare, så knallar Du ut och tänder halvljuset. Men starta aldrig motorn.
Mät nu spänningen över batteripolerna.

Notera spänningen och återkom.
Senast redigerat av Meaganeowner (21 mars 2020)

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
21 mars 2020
#16
Jag nämde ju att TS satte oss på pottkanten.. smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

2 250 Inlägg
21 mars 2020
#17
smile

* Voff voff *
10 656 Inlägg
21 mars 2020
#18
Meaganeowner skrev:
Ziggezork skrev:
Hej!
Mätte idag spänningen på mitt 12 V-bilbatteri med en multimeter. Det mätte från (cirka) 9,2 V till 12,5 V vid uppstart. Bilen hade då varit parkerad/avstängd i drtgt 2 timmar. Kan man dra några slutsatser av det angående batteriets skick?

Tack på förhand

- Brådhis. Kolla än en gång vad TS skrev i första inlägget.
Jag tror du tolkar helt fel, nämligen att batteriets vilospänning är 12.5 V och sjunker till 9.2 då startmotorn arbetar.

Nu är inte Du ensam i den tanken. Så då kan vi väl passa på att fråga övriga, skribenter också... Vad de tror TS menar...

Ja, precis så tolkar jag det. Att spänningen går från en vilospänning på 12,5 V till 9,2 V när startmotorn jobbar.

Om det nu var det du menade med ditt klipp och klistrande i inläggen... (Jag klippte bort det som jag antar inte var riktat till mig innan jag citerade(!) ditt inlägg)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

2 250 Inlägg
21 mars 2020
#19
Skiter i o klippa, citera och klistra.

Vi tar det en gång till.


Kolla vad du skriver i senaste inlägget. Du återger ju bara dina egna tankar:

"Ja, precis så tolkar jag det. Att spänningen går från en vilospänning på 12,5 V till 9,2 V när startmotorn jobbar."


Det är INTE samma samma som TS skriver i sitt första inlägg:

"Det mätte från (cirka) 9,2 V till 12,5 V vid uppstart."

Och detta förtydligar jag inlägg 14.
Senast redigerat av Meaganeowner (21 mars 2020)

2 250 Inlägg
21 mars 2020
#20
Axxet har också haft lite för brottom.
TS beskriver ju redan inledningsvis, inlägg 1, att spänningen (vilospänningen, min kommentar) ökar från 9.2 till 12.5 V vid uppstart.

OBS 12.5 V när motorn startat!


- Vad drar ni för nya slutsatser av detta gubbs?
Samma som mig?

- Oavsett inte alls så stort problem som Corona. Ta väl hand om Er.
Senast redigerat av Meaganeowner (21 mars 2020)


Sök