4012
Sök

Satte på batteripolerna åt fel håll!

7 Inlägg
28 april 2020
Trådstartare
#1
Hej!

Skulle idag byta batteri i en peugeot 206 och märkte när jag försökte slänga på "minus" att det lät lite skumt och att det började ryka till höger om motorn. Slarvfel av mig givetvis men skyller lite på fransmännen som har satt allt bak och fram och dessutom har en svart plus.

Hur som helst, vad kan det varit som rök så mycket? Det enda jag såg som sitter höger om motorn (sett inifrån bilien) var servopumpen. Problemet är också att så fort jag satte i batteriet rätt igen så började det ryka igen från samma ställe.

7 Inlägg
28 april 2020
Trådstartare
#2
Med närmare eftertanke så måste det ha varit generatorn som fick en smäll..

2 849 Inlägg
28 april 2020
#3
Generatorn har säkert gjort sitt men sen är frågan hur mycket annat som tagit skada.

Du har tur om det bara är generatorn, kan ha gått ganska bra om du inte hade tändningen påslagen. Men jag tror du har ytterligare fel efter byte av generator då det är en del elektronik i dagens bilar.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
28 april 2020
#4
Man borde inte kunna sätta + och - fel. Om det sitter med bultförband så kan det nog gå fel. Med vanliga batterikabelskor ska det inte gå att göra fel då de är olika stora.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

* Voff voff *
10 670 Inlägg
28 april 2020
#5
jnord38 skrev:
Hej!

Skulle idag byta batteri i en peugeot 206 och märkte när jag försökte slänga på "minus" att det lät lite skumt och att det började ryka till höger om motorn. Slarvfel av mig givetvis men skyller lite på fransmännen som har satt allt bak och fram och dessutom har en svart plus.

Hur som helst, vad kan det varit som rök så mycket? Det enda jag såg som sitter höger om motorn (sett inifrån bilien) var servopumpen. Problemet är också att så fort jag satte i batteriet rätt igen så började det ryka igen från samma ställe.

Att det började ryka även när du satte dit batteriet rätt kan betyda att kablar smält ihop någonstans genom den första kortslutningen.

Felsök noga innan du fortsätter, elbränder är inte att leka med.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 Inlägg
8 maj 2020
Trådstartare
#6
Vettemannen skrev:
Man borde inte kunna sätta + och - fel. Om det sitter med bultförband så kan det nog gå fel. Med vanliga batterikabelskor ska det inte gå att göra fel då de är olika stora.

/Benny

Det gick allt! Bilen var trots allt fransk wink

14 Inlägg
8 maj 2020
#7
En kompis satte en gång startkablarna åt fel håll när han skulle starta en bil där batteriet var stendött.
Generatorn brann upp och likaså motorstyrningen, radion och nå mer. Han skrotade bilen istället för att laga...

No turbo shit. Just real power!

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
8 maj 2020
#8
bakfull skrev:
En kompis satte en gång startkablarna åt fel håll när han skulle starta en bil där batteriet var stendött.
Generatorn brann upp och likaså motorstyrningen, radion och nå mer. Han skrotade bilen istället för att laga...

Det är såna kompisar man är rädd för att anlita när man står där och inget kan själv..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

14 Inlägg
8 maj 2020
#9
axxet skrev:
bakfull skrev:
En kompis satte en gång startkablarna åt fel håll när han skulle starta en bil där batteriet var stendött.
Generatorn brann upp och likaså motorstyrningen, radion och nå mer. Han skrotade bilen istället för att laga...

Det är såna kompisar man är rädd för att anlita när man står där och inget kan själv..

Han är rätt duktig på bilar och maskiner. Han har maskinverkstad men påstår att det var mörkt och han var stressad och plus-kabeln var svart.... :-)

No turbo shit. Just real power!

7 414 Inlägg
8 maj 2020
#10
axxet skrev:
bakfull skrev:
En kompis satte en gång startkablarna åt fel håll när han skulle starta en bil där batteriet var stendött.
Generatorn brann upp och likaså motorstyrningen, radion och nå mer. Han skrotade bilen istället för att laga...

Det är såna kompisar man är rädd för att anlita när man står där och inget kan själv..

mm lånade ut ett släp med 7 polig kontakt till en granne,, han försökte vrida på det,, hade alltså 13 polig,, tot förstörd sad


* Voff voff *
10 670 Inlägg
8 maj 2020
#11
granadadr skrev:
axxet skrev:
bakfull skrev:
En kompis satte en gång startkablarna åt fel håll när han skulle starta en bil där batteriet var stendött.
Generatorn brann upp och likaså motorstyrningen, radion och nå mer. Han skrotade bilen istället för att laga...

Det är såna kompisar man är rädd för att anlita när man står där och inget kan själv..

mm lånade ut ett släp med 7 polig kontakt till en granne,, han försökte vrida på det,, hade alltså 13 polig,, tot förstörd sad

Det är en sak livet lärt mig, låna aldrig ut ett släp. Aldrig! Det är alltid(!) trasigt eller skadat på något vis när man får tillbaka det...
Senast redigerat av Brådhis (8 maj 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Forummoderator
18 092 Inlägg
8 maj 2020
#12
Lyckades med samma sak för 5-6 år sedan på Priusen. Startbatteriet hade gett upp och vi skulle bägge 2 till jobbet... Så det blev fel med boostern i hastigheten. Den stendog bara. Efter korrekt montering av kablarna så startade den snällt. Men det är lätt gjort om man har bråttom!

Har man eldat upp något på en 206:a så kanske inte det är lönt att laga utan köpa ny bil. Men det är upp till ägaren givetvis!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök