2238
Sök

Köp av bil

14 Inlägg
6 maj 2020
Trådstartare
Hej!

Jag har blivit 18 nu och är sugen på att köpa en billig bra bil. Problemet är bara det att jag inte har koll på bilar så därför tar jag mig hit och frågar er kunniga.

Vad rekommenderar ni för bil som kostar under 25000 och varför?

2 849 Inlägg
6 maj 2020
Vad ska den ha för uppgift? Ta dig från a till b, sedan eller kombi, automat eller manuell?

Under 25.000:- skulle jag spontant säga Toyota, Nissan eller valfri asiat/Japan.

Dessa brukar bara gå och gå utan några problem. Ganska säkert kort med andra ord.
Men beror helt på vad du är ute efter, men som förstabil så.... JA!

7 486 Inlägg
6 maj 2020
För det första vill jag avråda från en bil i den prisklassen eftersom man kan anta att för det priset finns inte "så mycket kvar".
Speciellt som du inte verkar vara så kunnig på bilar.
Har du ambitionen att snabbt bli autodidakt bilmekaniker så...…..
Skämt åsido så är det ett lotteri att köpa en bil i den prisklassen.
Oavsett tillverkningsland.
I den prisklassen är du tvungen att köpa av privatperson.
Och lita på säljaren!
Inga seriösa bilhandlare befattar sig med bilar under 30.000:-.
En annan aspekt är?
Vad ska du ha bilen till?

Generellt undvik:
motorstarkare versionerna
bilar som har haft många ägare
speciellt under kort tid
storstadsbilar som körts som kortpendlare
populära märken som Volvo, Saab, Volkswagen, Audi, BMW med flera

Sök:
bilar körda i Norrlands inland = minskad rostrisk
1-ägarbil
bil med historik = servicebok och annat som styrker föregående ägares ambitioner.*)
Var inte rädd för ett uddamärke
se till att du har en bra allbilsverkstad i närområdet

Kolla Blocket, Sveriges största bilmarknad.

*) gå in på bilpriser.se för värdering, biluppgifter.se och car.info för uppgifter om bil och f d ägare.

* Voff voff *
10 705 Inlägg
6 maj 2020
Svanteksson skrev:
Hej!

Jag har blivit 18 nu och är sugen på att köpa en billig bra bil. Problemet är bara det att jag inte har koll på bilar så därför tar jag mig hit och frågar er kunniga.

Vad rekommenderar ni för bil som kostar under 25000 och varför?

För under 25000:- får du en helt okej Volvo S60. Det är förhållandevis mycket bil för pengarna helt enkelt. Du får trevliga saker som klimatanläggning mm som standard och en bil som många "kan" och det är lätt att både få hjälp med och tips om samt att det är lätt att få tag på delar (tex på skroten).

Dom flesta har säkert gått en bit över 20000 mil, men det är ingen fara på en så´n bara det allmänna skicket är okej och servicarna gjorda. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Forummoderator
18 132 Inlägg
6 maj 2020
Håller inte med torsen här.
För 25000 kalla får man en bra, fin och välskött bil. Toksänkta V70 med Poppy framrutan ska givetvis undvikas... Jag brukar kolla hur det har varit med ägare de senaste åren. En gammal BMW som redan bytt ägare 4-5 gånger i år är väl ett mindre bra val.

Den sista bilen i budgetklassen som jag köpte har jag kört dagligen cirka ett år. Den finns fortfarande i vår ägo men används sällan numera. Mest som reservbil/laståsna (Citroen) Men! nybesiktigad igår. Kostnader sedan köp: 0:-

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sök