3777
Sök

En bult som sitter löst

6 153 Inlägg
22 maj 2020
#21
Byt nav så får du nya färska gängor. Vissa bilar har skruven i navet istället, och lösa muttrar, och då går det att knacka ur skruven och bara byta den, men så är det ju inte här. Annars går det kanske att sätta i en helicoil, om man kan hitta en som passar de ofta speciella gängor som är till hjulskruven. Och så måste det ju vara en helicoil i rostfritt stål, om man skall kunna byta till sommardäck efter en vinter på saltade vägar. Det kan också gå att svetsa dit en mutter på baksidan navet om hjulskruvarna är lång nog till att räcka dit, och om det är plats. Men det smartaste är att byta nav. Om det är en V70 eller annan framhjulsdriven volvo är det säkert snart dags att byta hjullager inklusive nav i alla fall.

7 491 Inlägg
23 maj 2020
#22
Nu vet, i alla fall inte jag, vad det är fråga om för bil och om det är gängade hål i navet för skruvar, eller om det är i navet bakifrån inpressade pinnskruvar för muttrar.
Hoppas ni förstår vad jag menar.
Om det är den första varianten, och gängan "tagit slut", borde det gå att med våld "dra ut" hjulskruven.
Ifall det är den sista varianten, bakifrån inpressade pinnskruvar, så är de vanligen låsta mot rotation medelst splines i hål och på pinnskruv(med låg skalle).
En annan lösning på rotationslåsning av pinnskruven är medelst en liten "pinne", stor som en nål i t ex kardanknutlagring.

Endera kan splinesen på skruv, eller i nav, ha "gett upp" så att pinnskruven roterar.
Eller så har den lilla "pinnen" sagt upp sig, så att pinnskruven för hjulmuttern kan rotera i navet.
Den senare konstruktionen är, vad jag erfarit, förbehållen Citroen.

En tredje variant på samma tema, pinnskruv "bakifrån i navet", är då "skallen" på pinnskruven har en avfasad del av skallen som låser mot navet = förhindrar rotation.

Vad som KAN ha hänt ts är att ovan beskrivna pinnskruv av någon anledning "slagits in" så att den tappat greppet och därför roterar med muttern.
Bidragande orsak kan vara kärv gänga mellan nav och pinnskruv, nu när pinnskruven kan rotera i navet.

Kan man kanske tänka sig????

2 251 Inlägg
23 maj 2020
#23
Traktor typ Volvo 240, är det väl ändå inte?
Ne, jag gissar på typ hjullastare modell större.

59 Inlägg
10 juni 2020
Trådstartare
#24
kan man fixa problemet med gängtejp? tejpa bulten och skruva in den, funkar det tror ni?

6 153 Inlägg
10 juni 2020
#25
rejsig skrev:
kan man fixa problemet med gängtejp? tejpa bulten och skruva in den, funkar det tror ni?

Nej. Vill du tappa hjulet när du är ute och åker? Då kanske bilen drar iväg och hamnar i fronten på en långtradare.

59 Inlägg
10 juni 2020
Trådstartare
#26
hjulet sitter bra just med 4 bultar, det är många som har kört med 4 bultar i flera år, jag vill göra det säkrare
Senast redigerat av rejsig (10 juni 2020)

1 736 Inlägg
10 juni 2020
#27
Hmm, på tal om lösa skruvar- pratar vi om en Volvo eller??

mvh/husse

Ubåtsingenjör
7 344 Inlägg
10 juni 2020
#28
Kör till en verkstad om du inte klarar av att laga det själv. Att hålla på med tattarlösningar som gängtejp är bara dumt.


6 153 Inlägg
10 juni 2020
#29
rejsig skrev:
hjulet sitter bra just med 4 bultar, det är många som har kört med 4 bultar i flera år, jag vill göra det säkrare

Första gången besiktningen ser det får du en "bra att veta", eller etta som det kallades förr. Är det inte fixat nästa år får du en anmärkning. Jag vet, för jag köpte en bil där en hjulskruv saknades och fick anmärkning, för enligt besiktningsmannen hade det blivit etta på det förra året.

2 251 Inlägg
10 juni 2020
#30
Jaha hemlige TS...

Dags att vi får veta vad det är för bil, som vi möter på vägarna...

59 Inlägg
10 juni 2020
Trådstartare
#31
panamera s med trippel turbo och en kompressor xD


Sök