Tom_Bombadill skrev:
Hej.
Framgår inte hur gammal du är(oviktigt utom för försäkringen), var du bor(vilket påverkar försäkringen),
familjebilden(gift/sambo + barn = bilbarnstol & barnvagn) vad du ska använda bilen till (leksak eller pendlarfordon).
Jag skulle föreslå Honda Civic type R eller Mazda MX5 Miata samt KANSKE Peugeot 206 RC.
Avråder på det bestämdaste från Golf GTI och BMW 330 och KANSKE även Subaru Impreza.
Att föreslå Volvo i allmänhet och 940 i synnerhet är för mig obegripligt, då du efterfrågar en sportig bil.
Det finns en devis: Man får vad man betalar för. Gäller även "sportighet" hos bilar. Ju större budget desto "sportigare" bilar.
Men i princip: Köp inte annat än japanska bilar(om du vill ha driftsäkerhet). Dock är även japanska bilar i ditt budgetspann stora orosobjekt som kan kosta.
Ja sorry ska förtydliga. Är 25 år, har en flickvän men inga barn(o inga planer på det).
Jag kanske hade lite för mycket fokus på det sportiga. Tittat en del på miator men de är nog lite för opraktiska. Vill ändå ha en bil som jag kan använda varje dag med någon slags baklucka så att jag iaf kan ta med mig en väska ut till landet.
Den kommer att användas i stort sett varje dag men mest i stadstrafik i Stockholm så inga riktiga långkörningar. Honda Civic Type R är nog den jag lutar mest mot just nu.
Nyfiken dock på vad som är fel på BMW 330 och Golf GTI då jag hört mycket gott om de bilarna innan?
Tack
Golf GTI är det fel på bara för att det är en VW.
De flesta som rackar ner på dessa bilar har som regel aldrig ägt någon själv.
Men det är en diskussion för ett annat forum
Jag tänker gå en lite annan väg och tipsa om Skoda Octavia RS.
För 50kkr får du en generation 2 av denna vagn, som har samma drivlina som Golf GTI (2.0 TFSI på 200 riktigt pigga hästar), tillsammans med allt som GTIn har i form av bättre väghållning, större bromsar etc mm osv.
MEN! Den stora skillnaden är dels att de som regel är billigare (var billigare nya, alltså billigare även beggade), och att en Octavia, oavsett om det är en kombi eller hatchback, har tillräckligt med utrymme för att få med sig packningen på semestern eller för all del en barnvagn OM den tiden skulle komma
Det är hyfsat lätt att locka ur mer effekt ur dessa vagnar om man skulle vilja, eftermarknaden har ett gigantiskt utbud både vad gäller tillbehör och styling. De är förhållandevis lättskruvade, vilket är ett plus även om du lämnar in bilen.
Även reservdelar finns i överflöd från t.ex skruvat/autodoc osv så det är inte dyrt att underhålla bilen.
Och de är faktiskt riktigt roliga att köra!
T.ex
denna tror jag kunde bjuda på det bästa av två världar.