3371
Sök

Volvo 740 1990 återkommande lambda lampa

30 Inlägg
26 juni 2020
Trådstartare
#1
Tjo har en 740 från -90 som har ett jäkla krångligt fel.. Lambda lampan återkommer efter 30sec hur man än gör har bytt lambda 3ggr och den ligger på 0,2v... Bilen ryker svart och drar cirka 1,5l milen

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
26 juni 2020
#2
Jag hade börjat kolla insprutningsdetaljer..
En 30 årig kärra lär väl inte vara topp..
Senast redigerat av axxet (26 juni 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

914 Inlägg
26 juni 2020
#3
Vad är det för felkoder,lägger den överhuvud taget på lambdareglering.
felkoder på lambda sond är ofta luftläckage fel.

Forummoderator
18 008 Inlägg
26 juni 2020
#4
Regina-sprut?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

30 Inlägg
27 juni 2020
Trådstartare
#5
axxet skrev:
Jag hade börjat kolla insprutningsdetaljer..
En 30 årig kärra lär väl inte vara topp..

Har kollat över spridarna kört 2st omgångar med spridarrengörning

Har även mätt upp kablarna till och från styrenheter och givare..

Samtliga givare är bytta inkl bränsleboxen.

Även btr är bytt

30 Inlägg
27 juni 2020
Trådstartare
#6
Aronson skrev:
Vad är det för felkoder,lägger den överhuvud taget på lambdareglering.
felkoder på lambda sond är ofta luftläckage fel.

113
232

Dom går att radera men återkommer direkt efter.

Har kollat över alla vacum slangar och bytt insugspackning och avgassytemet är hel svetsat utan läckage..

30 Inlägg
27 juni 2020
Trådstartare
#7
Hybrid_ skrev:
Regina-sprut?

Nej inte regina. Lh2,4 tror jag det är

30 Inlägg
27 juni 2020
Trådstartare
#8
Har testat följande

-Kollat så att remmen står rätt med markeringarna
-Kollat tändningen med stroboskoplampa
-Kollat över vacum slangar (även med startgas)
-Bytt btr
-Bytt tändstift flera gånger
-Bytt tändkablar
-Kollat rotor+fördelare
-Tändspole
-Tempgivare (båda)
-Bytt styrenhet till insprutningen (boxen)
-Tomgångsmotor
-Den blå givaren som är placerad i insuget
-Testat med 2st olika lambda
-Svetsat avgassystemet 100% tätt
-Comp test visar 13,5kg på alla 4
-Kollat över kablar till lambda
-Testat olika lmm (016)
-extra jord till lmm och styrenhet.
-2st akut spridar rengörningar (atp)
-Bytt tempgivare
-Bytt insugspackning
-kollat spridarna
-Jordat det mesta extra
-ohm mätt kablarna från lambda till styrenheten


Sök