Man får säkert, men jag tycker att man inte borde få.
För att ett däck ska vara godkänt för bruk på vinten ska det ha en märkning för det (om jag minns rätt en snötopp eller m+s eller liknande) Denna märkning gäller däcket i det skick som det lämnade fabriken. Ett dubbdäck utan dubb skulle inte klara de test som krävs för ett vinterdäck och skulle inte haft märkningen utan sina små metallpiggar.
Att man kan dra ut dubb och köra med på sommaren kan jag acceptera, men med en riktigt nitisk polis så tvivlar jag på att man kommer igenom däckskontrollen, och gör man det bör lagen ändras.
Greppet är uselt i dubbdäck utan dubb då allt gummi är hårt för att orka hålla fast piggarna, medan ett dubbfritt däck är mjukt och har mönster överallt.
Men sen har vi det med hur färskt gummit är. Jag hade bättre grepp i nya sommar däck än det var i 3år gamla dubbade vinterdäck. Detta på snö och is.
Men innan ni petar dubben och leker loss, fundera över varför däcktillverkarna gör olika versioner av däcket, det kanske fungerar bra till vardags, men när ni behöver stanna akut, hur fungerar det då?