När det gäller sugmotorer och chip är det inte direkt effekt som ändras, utan registret. Dvs vart i registret effekten finns. varvstoppet brukar också höjas på många motorer. Men för att nyttja högre varv behöver du minst byta ventilfjädrar, annars kommer ventilerna bara fladdra runt och i värsta fall krocka med kolvarna = kapitalras.
Allt som oftast får man vara villig att offra något för att få mer effekt/annat register i en sugmotor. Det första som brukar ryka är tomgången. Kolla t ex dom flesta rally-bilarna, dom går som 3 lass skit på lägre varv med noll tomgång, men har desto mer ork i dom högre registren.
Det är alltså inte en fråga som är enkel att svara på... Det är inte "bara" att trimma en sugis, till skillnad mot en turbo där det finns mycket att hämta bara genom högre ladd och mer bränsle.
Allt måste matchas på en sugis, dvs t ex avgassystemet måste vara korrekt avstämt med resten av motorn, och resten av motorn måste vara korrekt avstämt med avgassystemet. Annars är det nästan garanti på att man istället gör motorn sämre än den var innan.