3157
Sök

Chip sugmotor

27 Inlägg
6 september 2020
Trådstartare
#1
Tjena

Är det ngn som provat chippa Volvos sugmotor b234f 16v med ngt av de chip som finns tillgängliga, t. Ex folkraceshop el liknande? Ngn märkbar skillnad? Enbart bränslechip eller båda delar? Skall man chippa tändningen måste väl guldbox till? Kan vilken som helst svart bosch box bytas mot en guldbox rakt av?

Många frågor men tacksam för svar

P

2 404 Inlägg
6 september 2020
#2
Finns ingen vinnst i att chippa en sugmotor utan att börja byta andra delar(kamaxlar osv).


27 Inlägg
6 september 2020
Trådstartare
#3
Lucif3r skrev:
Finns ingen vinnst i att chippa en sugmotor utan att börja byta andra delar(kamaxlar osv).

Ne så långt är jag me men låt säg man byter orginal kammar till mindre snälla men fortfarande inga som kräver t.ex frästa spår för ventiler i kolvar osv. Märker man ens ngn skillnad då?

Säg du t. ex kör med extractor, 2,5, och typ ky300 kammar, får du mer/bättre effekt av chip då eller är förändringen liten nog för orginal systemet att anpassa sig åt? Vart går gränsen i effekt när orginal tänd/bränsle börjar svika?

Tack
P

2 404 Inlägg
6 september 2020
#4
När det gäller sugmotorer och chip är det inte direkt effekt som ändras, utan registret. Dvs vart i registret effekten finns. varvstoppet brukar också höjas på många motorer. Men för att nyttja högre varv behöver du minst byta ventilfjädrar, annars kommer ventilerna bara fladdra runt och i värsta fall krocka med kolvarna = kapitalras.

Allt som oftast får man vara villig att offra något för att få mer effekt/annat register i en sugmotor. Det första som brukar ryka är tomgången. Kolla t ex dom flesta rally-bilarna, dom går som 3 lass skit på lägre varv med noll tomgång, men har desto mer ork i dom högre registren.

Det är alltså inte en fråga som är enkel att svara på... Det är inte "bara" att trimma en sugis, till skillnad mot en turbo där det finns mycket att hämta bara genom högre ladd och mer bränsle.
Allt måste matchas på en sugis, dvs t ex avgassystemet måste vara korrekt avstämt med resten av motorn, och resten av motorn måste vara korrekt avstämt med avgassystemet. Annars är det nästan garanti på att man istället gör motorn sämre än den var innan.



Sök