Ännu en tråd bland många om detta ämne... Har en Yaris turbodiesel som varit med om mycket men det värsta är väl rostangreppet under förardörren.
Så jag funderar hur jag ska gå till väga med reparationen. Jag undrar om det ens är möjligt nu för jag har inte rum att köra in bilen i garaget (det är full med maskiner och verktyg) utan har bara biltak. Så jag måste vara utomhus.
Såhär har jag tänkt gå tillväga. Kommentera gärna om jag klantar till det i något skede...
1. Jag tänkte jag börjar med att sandblästra bort rosten. Kanske jag penslar på med fosforsyra också för att få bort all rost.
2. Måla på plåten med epoxigrundfärg, låt härda (med hjälp av IR värmare förmodligen), slipa lätt.
3. Spackla med epoxispackel om det behövs, låt härda, slipa till ca 600 kornighet.
4. Måla? Färgen är en metallic blå-grå som jag redan har en burk av, den är 1k. Men kan den målas direkt på efter spacklet eller bör det vara nån sorts mellanlager?
5. Sen lackar jag med nån form av 2k klarlack tänkte jag.
Jag har epoxifärg från förr som jag använde till att grundmåla en fräsmaskin, denna sort, tror ni den lämpar sig för detta?
https://www.teknos.com/sv-SE/produkter/ … st-hs-150/Är det någon som provat Mastons TWO 2k sprayfärger på burk? Dom har både primer och klarlack. Jag tycker det ser intressant ut så slipper man kladda med 2k färger och köpa stora mängder färg då man bara behöver fixa ett litet område. Jag skulle klara mig med en sprayburk av varje, jag är mera intresserad av ett resultat som håller än att få det kosmetiskt perfekt så sprayburksfinish är Ok bara det håller.