2007
Sök

Justera styrningen Skoda Fabia Combi II

208 Inlägg
1 november 2020
Trådstartare
#1
Undrar om det är möjligt att begränsa styrningen, göra svängradien större, för att slipa skrapa i med däcket efter sänkning?

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
1 november 2020
#2
Ja, men det medför konsekvenser för däcken, för hur  de kommer att slitas..roll
Senast redigerat av axxet (1 november 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

* Voff voff *
10 686 Inlägg
1 november 2020
#3
axxet skrev:
Ja, men det medför konsekvenser för däcken, för hur  de kommer att slitas..roll

Absolut inte! Däcken påverkas överhuvudtaget inte av att man begränsar styrutslaget. Styrstopp i olika storlekar finns till tex Volvo (har själv bytt dessa på min V70N för att slippa skrap vid fullt rattutslag). Borde finnas även till Skoda. Finns det inte så går det säkert att shimsa ut dom befintliga.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

2 849 Inlägg
1 november 2020
#4
axxet skrev:
Ja, men det medför konsekvenser för däcken, för hur  de kommer att slitas..roll

Det har väl ingen betydelse för slitaget på däcken om styrningen begränsas i sidled?

Man kan väl sätta dit nån slags stopp så inte rattutslaget blir så stort?

Stoppklacken bör då sitta nånstans vid navet som stoppar själva rattutslaget så inte däcken tar i.

Antar att ts. gjort hjulinställning efter sänkningen annars lär däcken slitas oavsett.

208 Inlägg
1 november 2020
Trådstartare
#5
Brådhis skrev:
axxet skrev:
Ja, men det medför konsekvenser för däcken, för hur  de kommer att slitas..roll

Absolut inte! Däcken påverkas överhuvudtaget inte av att man begränsar styrutslaget. Styrstopp i olika storlekar finns till tex Volvo (har själv bytt dessa på min V70N för att slippa skrap vid fullt rattutslag). Borde finnas även till Skoda. Finns det inte så går det säkert att shimsa ut dom befintliga.

uhlin skrev:
axxet skrev:
Ja, men det medför konsekvenser för däcken, för hur  de kommer att slitas..roll

Det har väl ingen betydelse för slitaget på däcken om styrningen begränsas i sidled?

Man kan väl sätta dit nån slags stopp så inte rattutslaget blir så stort?

Stoppklacken bör då sitta nånstans vid navet som stoppar själva rattutslaget så inte däcken tar i.

Antar att ts. gjort hjulinställning efter sänkningen annars lär däcken slitas oavsett.

Styrstopp ger ju ingen träff direkt, kan någon länka till Volvo? Så kanske jag kan söka mig vidare på det sättet. Låter ju precis som vad jag behöver.

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian

* Voff voff *
10 686 Inlägg
1 november 2020
#6
FabianTsi skrev:
Brådhis skrev:
axxet skrev:
Ja, men det medför konsekvenser för däcken, för hur  de kommer att slitas..roll

Absolut inte! Däcken påverkas överhuvudtaget inte av att man begränsar styrutslaget. Styrstopp i olika storlekar finns till tex Volvo (har själv bytt dessa på min V70N för att slippa skrap vid fullt rattutslag). Borde finnas även till Skoda. Finns det inte så går det säkert att shimsa ut dom befintliga.

uhlin skrev:
axxet skrev:
Ja, men det medför konsekvenser för däcken, för hur  de kommer att slitas..roll

Det har väl ingen betydelse för slitaget på däcken om styrningen begränsas i sidled?

Man kan väl sätta dit nån slags stopp så inte rattutslaget blir så stort?

Stoppklacken bör då sitta nånstans vid navet som stoppar själva rattutslaget så inte däcken tar i.

Antar att ts. gjort hjulinställning efter sänkningen annars lär däcken slitas oavsett.

Styrstopp ger ju ingen träff direkt, kan någon länka till Volvo? Så kanske jag kan söka mig vidare på det sättet. Låter ju precis som vad jag behöver.

Styrutslagsbegränsare har jag för mig att Volvo kallar dom. Eller möjligen utslagsbegränsare bara.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

2 336 Inlägg
1 november 2020
#7
På många bilar är det själva styrväxeln som invändigt i sin konstruktion är begränsningen


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
1 november 2020
#8
Brådhis skrev:
axxet skrev:
Ja, men det medför konsekvenser för däcken, för hur  de kommer att slitas..roll

Absolut inte! Däcken påverkas överhuvudtaget inte av att man begränsar styrutslaget. Styrstopp i olika storlekar finns till tex Volvo (har själv bytt dessa på min V70N för att slippa skrap vid fullt rattutslag). Borde finnas även till Skoda. Finns det inte så går det säkert att shimsa ut dom befintliga.

Har jag missuppfattat frågan,,?roll
För jag funderade mest på  sänkningen..
Men det gör kanske ingen skillnad då ?
Senast redigerat av axxet (1 november 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

* Voff voff *
10 686 Inlägg
1 november 2020
#9
axxet skrev:
Brådhis skrev:
axxet skrev:
Ja, men det medför konsekvenser för däcken, för hur  de kommer att slitas..roll

Absolut inte! Däcken påverkas överhuvudtaget inte av att man begränsar styrutslaget. Styrstopp i olika storlekar finns till tex Volvo (har själv bytt dessa på min V70N för att slippa skrap vid fullt rattutslag). Borde finnas även till Skoda. Finns det inte så går det säkert att shimsa ut dom befintliga.

Har jag missuppfattat frågan,,?roll
För jag funderade mest på  sänkningen..
Men det gör kanske ingen skillnad då ?

Jag tror det? Det han frågar är om han kan begränsa styrutslaget eftersom det efter att han sänkt bilen skrapar i vid fullt rattutslag. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

6 116 Inlägg
1 november 2020
#10
Men går det att besikta bilen sedan då, för det är ju en uppenbar försämring av egenskaperna? Framhjulsdrivna bilar har ju dålig vändradie redan från början, försämrar man den ytterligare går ju snart bilen inte att parkera längre

7 472 Inlägg
2 november 2020
#11
FabianTsi skrev:
Undrar om det är möjligt att begränsa styrningen, göra svängradien större, för att slipa skrapa i med däcket efter sänkning?

Varför inte använda ratten och huvudet i symbios?
När det börjar "ta i" så släpper man tillbaka ratten lite.
Så har jag gjort i decennier på olika bilar med olika framvagnskonstruktioner.
Bilar med framvagnskonstruktion typ "skiftnycklar" flyttar ju framhjulen bakåt vid fjäderhöjning.
Bilar med "pärsonben" och/eller tvärlänkar ändrar ju inte framhjulens längsläge vid ändring av fjäderhöjd.
Vad som kan spöka till det är om man monterar "spejcers" eller minskar inpressningsdjupet på fälgen, så att det blir negativt.
DÅ kan däcket ta i både i fram- och i bakkant =mot hjulhuset eller innerskärmen.

Men som ovan - det är väl bara att släppa tillbaka rattutslaget lite - eller?

285 Inlägg
2 november 2020
#12
Sänkningen ser ju bra ut och verkar seriöst gjord, du kanske skulle kolla på andra däck och fälgar istället för att slippa däckskrap? Dels har du ju lite större 17" fälgar, men även gummit ser rätt tjockt ut. Kolla på nån riktigt breda 16" och smalare lågprofildäck som ger lite "stretch", typ 215 på 8,5" fälg.


* Voff voff *
10 686 Inlägg
2 november 2020
#13
torsen skrev:
FabianTsi skrev:
Undrar om det är möjligt att begränsa styrningen, göra svängradien större, för att slipa skrapa i med däcket efter sänkning?

Varför inte använda ratten och huvudet i symbios?
När det börjar "ta i" så släpper man tillbaka ratten lite.
Så har jag gjort i decennier på olika bilar med olika framvagnskonstruktioner.
Bilar med framvagnskonstruktion typ "skiftnycklar" flyttar ju framhjulen bakåt vid fjäderhöjning.
Bilar med "pärsonben" och/eller tvärlänkar ändrar ju inte framhjulens längsläge vid ändring av fjäderhöjd.
Vad som kan spöka till det är om man monterar "spejcers" eller minskar inpressningsdjupet på fälgen, så att det blir negativt.
DÅ kan däcket ta i både i fram- och i bakkant =mot hjulhuset eller innerskärmen.

Men som ovan - det är väl bara att släppa tillbaka rattutslaget lite - eller?

För att även om man vrider direkt tillbaka när man märker att det tar i så hinner det säkert ta i lite grann, och tar det i lite grann många gånger slits saker, helt i onödan... Väldigt i onödan om det finns lösningar som gör att man slipper det.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 472 Inlägg
2 november 2020
#14
Brådhis skrev:
torsen skrev:
FabianTsi skrev:
Undrar om det är möjligt att begränsa styrningen, göra svängradien större, för att slipa skrapa i med däcket efter sänkning?

Varför inte använda ratten och huvudet i symbios?
När det börjar "ta i" så släpper man tillbaka ratten lite.
Så har jag gjort i decennier på olika bilar med olika framvagnskonstruktioner.
Bilar med framvagnskonstruktion typ "skiftnycklar" flyttar ju framhjulen bakåt vid fjäderhöjning.
Bilar med "pärsonben" och/eller tvärlänkar ändrar ju inte framhjulens längsläge vid ändring av fjäderhöjd.
Vad som kan spöka till det är om man monterar "spejcers" eller minskar inpressningsdjupet på fälgen, så att det blir negativt.
DÅ kan däcket ta i både i fram- och i bakkant =mot hjulhuset eller innerskärmen.

Men som ovan - det är väl bara att släppa tillbaka rattutslaget lite - eller?

För att även om man vrider direkt tillbaka när man märker att det tar i så hinner det säkert ta i lite grann, och tar det i lite grann många gånger slits saker, helt i onödan... Väldigt i onödan om det finns lösningar som gör att man slipper det.

Här har vi divergerande uppfattning.
Fulla styrutslag använder man väl bara vid t ex fickparkering i låg fart och endast någon meter i taget.
Man, eller i alla fall jag, lär sig när däcket börjar "ta i" och släpper då tillbaka ratten lite.
Men - vid challenge och trial är varje minskad mm vändradie värd guld.

Men 2, för vissa bilar som driver med framhjulen och har ömtåliga/gammalmodiga knutkors ute vid framhjulen, kan det vara motiverat med styrstoppar för att inte utsätta drivknutarna för onödig belastning.
Jeep Wrangler t om 2021års modell t ex.

* Voff voff *
10 686 Inlägg
2 november 2020
#15
torsen skrev:
Brådhis skrev:
torsen skrev:

Varför inte använda ratten och huvudet i symbios?
När det börjar "ta i" så släpper man tillbaka ratten lite.
Så har jag gjort i decennier på olika bilar med olika framvagnskonstruktioner.
Bilar med framvagnskonstruktion typ "skiftnycklar" flyttar ju framhjulen bakåt vid fjäderhöjning.
Bilar med "pärsonben" och/eller tvärlänkar ändrar ju inte framhjulens längsläge vid ändring av fjäderhöjd.
Vad som kan spöka till det är om man monterar "spejcers" eller minskar inpressningsdjupet på fälgen, så att det blir negativt.
DÅ kan däcket ta i både i fram- och i bakkant =mot hjulhuset eller innerskärmen.

Men som ovan - det är väl bara att släppa tillbaka rattutslaget lite - eller?

För att även om man vrider direkt tillbaka när man märker att det tar i så hinner det säkert ta i lite grann, och tar det i lite grann många gånger slits saker, helt i onödan... Väldigt i onödan om det finns lösningar som gör att man slipper det.

Här har vi divergerande uppfattning.
Fulla styrutslag använder man väl bara vid t ex fickparkering i låg fart och endast någon meter i taget.
Man, eller i alla fall jag, lär sig när däcket börjar "ta i" och släpper då tillbaka ratten lite.
Men - vid challenge och trial är varje minskad mm vändradie värd guld.

Men 2, för vissa bilar som driver med framhjulen och har ömtåliga/gammalmodiga knutkors ute vid framhjulen, kan det vara motiverat med styrstoppar för att inte utsätta drivknutarna för onödig belastning.
Jeep Wrangler t om 2021års modell t ex.

Nu lär han ju inte köra trial med sin Skoda Fabia, så den biten är nog löst. wink Dock kan ju även u-svängar och släpbackning kräva fulla rattutslag. wink

Poängen är från min sida är iaf att om det finns ett sätt att inte slita sönder innerskärmar eller liknande, utöver att köra på känsla, så finns det knappast någon nackdel med att använda det. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

208 Inlägg
3 november 2020
Trådstartare
#16
Brådhis skrev:
torsen skrev:
Brådhis skrev:

För att även om man vrider direkt tillbaka när man märker att det tar i så hinner det säkert ta i lite grann, och tar det i lite grann många gånger slits saker, helt i onödan... Väldigt i onödan om det finns lösningar som gör att man slipper det.

Här har vi divergerande uppfattning.
Fulla styrutslag använder man väl bara vid t ex fickparkering i låg fart och endast någon meter i taget.
Man, eller i alla fall jag, lär sig när däcket börjar "ta i" och släpper då tillbaka ratten lite.
Men - vid challenge och trial är varje minskad mm vändradie värd guld.

Men 2, för vissa bilar som driver med framhjulen och har ömtåliga/gammalmodiga knutkors ute vid framhjulen, kan det vara motiverat med styrstoppar för att inte utsätta drivknutarna för onödig belastning.
Jeep Wrangler t om 2021års modell t ex.

Nu lär han ju inte köra trial med sin Skoda Fabia, så den biten är nog löst. wink Dock kan ju även u-svängar och släpbackning kräva fulla rattutslag. wink

Poängen är från min sida är iaf att om det finns ett sätt att inte slita sönder innerskärmar eller liknande, utöver att köra på känsla, så finns det knappast någon nackdel med att använda det. smile

Ni kan vara lugna, bilen har väldigt bra svängradie som det är, finns definitivt mycket att ta av och ändå ha smidigheten kvar.

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian

208 Inlägg
3 november 2020
Trådstartare
#17
JN1975 skrev:
Sänkningen ser ju bra ut och verkar seriöst gjord, du kanske skulle kolla på andra däck och fälgar istället för att slippa däckskrap? Dels har du ju lite större 17" fälgar, men även gummit ser rätt tjockt ut. Kolla på nån riktigt breda 16" och smalare lågprofildäck som ger lite "stretch", typ 215 på 8,5" fälg.

Tack! Har faktiskt funderat på någon liknande lösning, men är svårt att "chansa" på hur mycket stretch som faktiskt krävs, kan bli dyrt om jag köper något som visar sig ta i, dem också?

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian


Sök