Tack, jag vill aldrig sälja en bil där jag vet att det finns ett fel.
Så jag försöker alltid fixa stora som små fel hela tiden, men framför allt innan jag säljer en bil.
Jag var kvar en kväll efter jobbet.
Så här såg det ut.
Stötdämparen sitter men en genomgående bult i nederkant, och 2 bultar i överkant.
Lyfte på gummi skyddet och då såg det ut så här
Monterade nya övre fästet med gummi och nytt genomslagsgummi samt dammskydd
och på med locket
Samma procedur på andra sidan, och det såg lite tröttare ut
nytt och fräscht på båda sidorna
Backade ut bilen och det lät fortfarande :-(
Tittade på beskrivningen som följde med de nya gummina och mot Hyundai original från deras sprängskisser
Ser ni någon skillnad?
På den vänstra bilden så sitter metallringen/ bussningen över gummit närmast muttern ( så som det var monterat när jag skruvade i sär de gamla)
men på Hyundais beskrivning så ska 55313 sitta på undersidan av gummit.
Så det var bara att riva igen och testa på det andra sättet och se om det blir bättre.
Så här ser det ut när ringen ligger ovanför. lång bit med gängor. Samt att dämparen var lite svår att få dit med nedre skruven. Jag fick lyfta bakvagnen med ett spätt för att få i bulten.
lilla kanten på dämparen ligger dikt emot baksidan på gummit.
Här är distansen.
monterar den enligt Hyundais beskrivning, på undersidan istället. Då ligger distansen emot gummit och hela bussningen kommer lite högre upp. Vilket även gör att stötdämparen kommer lite längre ner = lättare att montera bulten :-)
Distansen på undersidan istället
Och en kortare bit med gängor
Om det blev helt tyst, nja vänstersidan är numera tyst men det låter fortfarande lite från höger sida. Får försöka rycka och dra ännu mer i alla leder och bussningar. Men jag har bytt det mesta nu. Tänkte även besikta bilen innan försäljning, kan be de kolla och rycka lite extra bak för att se om de hittar nåt som börjar se lite dåligt ut.