3131
Sök

Finurlig hjärna till att lösa elfel i 940?

12 Inlägg
25 november 2020
Trådstartare
#1
Har en -97 volvo 945.
Köpte den i tron om att soppa pumpen var kass.
Bytt pumprelä, soppapump och säkring, fortfarande kommer inte en droppe bensin upp ur pumpen.

Konstigt är att ifall jag kopplar en lampa till kablarna till pumpen, så lyser den när jag matar på starten, i vad jag tror är rätt intervall. Lyser dock inte speciellt märkvärdigt-

Har ingen multimeter här hemma, skall införskaffa mig en snarast.

Sannolikheten att den nya pumpen är dålig, skulle jag se som mikroskopisk då bilen inte startade innan.

Den går klockrent på startgas bör tilläggas.

De som sålde bilen sa såhär:

Min pojk var ute och sladdade, körde över nån snövall och sen dog bilen.


Min första tanke var då att det var nån kabel som gått av, men eftersom lampan lös så tänkte jag kanske att det var pumpen ändå, så jag köpte en ny och bytte den.

Jag kanske har blivit vansinnig men ifall ni har några ideer vad jag ska göra så tar jag gärna emot dem big_smile


2 845 Inlägg
25 november 2020
#2
Hur många volt har du vid pumpen till att börja med?

7 394 Inlägg
25 november 2020
#3
uhlin skrev:
Hur många volt har du vid pumpen till att börja med?

precis,, eftersom lampan lös dåligt kan det bara vara 6volt å då får du inget tryck smile testa med riktig multimeter smile


Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
25 november 2020
#4
jorden vid pumpen kanske är dålig    nu har jag inte skruvad 940 på säkert 10år  men den sitter nog rätt nära tankröret..   förutsätter att allt sitter med orginal kontakter och allt över allt.  det finns ju några ställen där kablar kan skava och gå sönder..

tänk på att kablar kan verka fungera perfekt tills dess att man belastar dom lite då kan konstiga saker hända....    en oxiderad kabel kan ge många problem..

Kör fort så hinner inget hända...

6 062 Inlägg
25 november 2020
#5
Är det en sån pump som sitter under bilen? I såna fall finns det väl någon form av sil i tanken, som kanske blivit tät. Om man kör över en snövall skulle det ju kunna röras upp en massa skräp från botten på tanken och fylla upp silen. Om det nu skulle vara bra ström fram till pumpen.

Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
25 november 2020
#6
Utmarks-Loke skrev:
Är det en sån pump som sitter under bilen? I såna fall finns det väl någon form av sil i tanken, som kanske blivit tät. Om man kör över en snövall skulle det ju kunna röras upp en massa skräp från botten på tanken och fylla upp silen. Om det nu skulle vara bra ström fram till pumpen.

dom nyare 940 har endast en pump i tanken.

bra mycket smidigare med en under bilen som man hör klart och tydligt om den fungerar smile  dock brukar dom föra ett jävla liv  smile

Kör fort så hinner inget hända...

6 062 Inlägg
25 november 2020
#7
Om den sitter i tanken brukar ju silen sitta integrerad med pumpen och då är det nog inget fel på den. Säkert dåliga ledningar eller dålig jord då.

Forummoderator
18 008 Inlägg
25 november 2020
#8
Jag hade nog tvångsmatat pumpen med 12v och se om bilen hoppar igång då. I så fall ligger ju felet mellan bränslerelä och pump.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

* Voff voff *
10 593 Inlägg
25 november 2020
#9
Även om jag också tror att matningen till pumpen är dålig så är det värt att nämna att en -97:a har startspärr/immobilizer.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
25 november 2020
#10
Brådhis skrev:
Även om jag också tror att matningen till pumpen är dålig så är det värt att nämna att en -97:a har startspärr/immobilizer.

Pumpen ska gå bilen ska starta men efter cirka 2sec ska den stanna.. Så bör inte vara det som strular..
Senast redigerat av Growe (25 november 2020)

Kör fort så hinner inget hända...

* Voff voff *
10 593 Inlägg
25 november 2020
#11
Growe skrev:
Brådhis skrev:
Även om jag också tror att matningen till pumpen är dålig så är det värt att nämna att en -97:a har startspärr/immobilizer.

Pumpen ska gå bilen ska starta men efter cirka 2sec ska den stanna.. Så bör inte vara det som strular..

Ja, men är dock fullt möjligt om immon fått spader att pumpen inte startar alls längre eftersom det är pumpen som bryts av immon. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Forummoderator
18 008 Inlägg
25 november 2020
#12
Growe skrev:
Brådhis skrev:
Även om jag också tror att matningen till pumpen är dålig så är det värt att nämna att en -97:a har startspärr/immobilizer.

Pumpen ska gå bilen ska starta men efter cirka 2sec ska den stanna.. Så bör inte vara det som strular..

Bilen går ju på startgas.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 404 Inlägg
25 november 2020
#13
Growe skrev:
Brådhis skrev:
Även om jag också tror att matningen till pumpen är dålig så är det värt att nämna att en -97:a har startspärr/immobilizer.

Pumpen ska gå bilen ska starta men efter cirka 2sec ska den stanna.. Så bör inte vara det som strular..

Dom ~2sek bilen går är enbart på det föruppbyggda trycket("Prime"), dvs det som pumpas fram när tändningen slås på. Prime-funktionen ligger utanför startspärren och inget startspärren kan lägga sig i.

Så det kan mycket väl vara immon som strular.


Forummoderator
18 008 Inlägg
25 november 2020
#14
Så om TS står och sprutar in startgas i insuget och bilen går fint på tomgång i 10 sekunder kan startspärr uteslutas?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 404 Inlägg
25 november 2020
#15
Hybrid_ skrev:
Så om TS står och sprutar in startgas i insuget och bilen går fint på tomgång i 10 sekunder kan startspärr uteslutas?

Nej, snarare tvärtom.
Det TS skulle kunna göra är att bygla förbi bränslereläet, så pumpen går hela tiden. Startar och går bilen då(utan startgas) så är det tämligen säkert att det är startspärren som bråkar.

Det förutsätter ju givetvis att pumpen faktiskt går ca 3sek när tändningen slås på. Är den knäpptyst även när tändningen slås på så är det inte startspärren som är felet, utan då är det antingen bränslereläet, pumpen, eller matningen till pumpen som felar.


6 062 Inlägg
25 november 2020
#16
Så startspärren styr enbart bränslet alltså, inte tändningen?

2 404 Inlägg
25 november 2020
#17
Korrekt, den är väldigt primitiv smile

Det var först på S/V70 99+ startspärren började klippa tändningen också.
Senast redigerat av Lucif3r (25 november 2020)


* Voff voff *
10 593 Inlägg
25 november 2020
#18
Lucif3r skrev:
Hybrid_ skrev:
Så om TS står och sprutar in startgas i insuget och bilen går fint på tomgång i 10 sekunder kan startspärr uteslutas?

Nej, snarare tvärtom.
Det TS skulle kunna göra är att bygla förbi bränslereläet, så pumpen går hela tiden. Startar och går bilen då(utan startgas) så är det tämligen säkert att det är startspärren som bråkar.

Det förutsätter ju givetvis att pumpen faktiskt går ca 3sek när tändningen slås på. Är den knäpptyst även när tändningen slås på så är det inte startspärren som är felet, utan då är det antingen bränslereläet, pumpen, eller matningen till pumpen som felar.

Jag vidhåller att immon skulle kunna vara defekt och spärra helt och inte tillåta den att ens bygga tryck.

(Fast jag tror fortfarande på dålig matning till pumpen egentligen)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

2 404 Inlägg
25 november 2020
#19
Brådhis skrev:
Jag vidhåller att immon skulle kunna vara defekt och spärra helt och inte tillåta den att ens bygga tryck.

(Fast jag tror fortfarande på dålig matning till pumpen egentligen)

Nej, det kan den inte. Du får tänka på att immon är en egen enhet som bara skickar en "ok" eller "inte ok"-signal till styrboxen, och det är styrboxen som bestämmer om bränslereläet ska starta eller ej.
När tändningen slås på så lyssnar styrboxen öht. inte efter denna signal, utan det är först när starten börjar snurra den kontrollerar denna signal. Jag vet inte exakt tid, men efter sisådär 10sek efter bilen startat slutar styrboxen återigen att bry sig om signalen(och därav kan immon heller aldrig göra att bilen dör under färd).


6 062 Inlägg
25 november 2020
#20
Så nu finns det två enkla vägar att gå.
1: Skaffa en multimeter och mät spänningen direkt på pumpen
2: Kör pumpen med spänning utifrån och se om bilen startar


Sök