2636
Sök

Dieselvärmare/ Passat 2.0 TDI 09

35 Inlägg
13 december 2020
Trådstartare
#1
Hej!
Har köpt en Passat TDI 09, säkringen för dieselvärmaren är borttagen, enligt före detta ägaren, har aldrig försökt starta efter ägaren före,

Själva motorn sitter kvar där den ska, säkringen borttagen, jag satt in en säkring och försökte starta med dosan, det bara visar att signalen gick fram, men inget händer, samt försökte att starta från knappen inne i bilen( värmare knappen) lampan i knappen lyser i 2 sekunder och händer inget alls!

Tryckte startknappen i dosan samtidigt med värmare knappen i bilen, händer inget!
Av nån anledning då säkringen blev borttagen, men kan nån av erfarenhet berätta vad kanske kan vara innan jag börjar kolla ordentligt?

Tack på förhand

35 Inlägg
13 december 2020
Trådstartare
#3
Felsöker värmen och kollar vad blir det för felkod....återkommer.

Forummoderator
18 132 Inlägg
13 december 2020
#4
Kan bli kallt i bilen snart alltså.

Sitter det WB eller EB i dessa?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 734 Inlägg
13 december 2020
#5
Hybrid_ skrev:
Kan bli kallt i bilen snart alltså.

Sitter det WB eller EB i dessa?

Webasto Thermotop V i dessa.


35 Inlägg
13 december 2020
Trådstartare
#6
Hybrid_ skrev:
Kan bli kallt i bilen snart alltså.

Sitter det WB eller EB i dessa?

WB sitter i

Forummoderator
18 132 Inlägg
14 december 2020
#7
Jobbar själv med Webasto ibland. Kopplar man upp värmaren så brukar denna generera en väldigt specifik felkod och kan börja utifrån det. Eller börja med att nolla koderna och se hur det utvecklar sig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

35 Inlägg
14 december 2020
Trådstartare
#8
Hybrid_ skrev:
Jobbar själv med Webasto ibland. Kopplar man upp värmaren så brukar denna generera en väldigt specifik felkod och kan börja utifrån det. Eller börja med att nolla koderna och se hur det utvecklar sig.

Inte satt tillbaka säkringen än, inte kollat alls om kablarna är bort plockade från själva värmaren.

I fall är det något fel i den, och jag försöker sätta igång den, skulle det påverka bilen på något sätt?

Vilka vanliga fel som kan finnas? Vill inte köpa ny eller begagnad i alla fall, såg att den kostar runt 3000, sen inkodningskostnad  tillkommer:(

Forummoderator
18 132 Inlägg
14 december 2020
#9
Nanonano skrev:
Hybrid_ skrev:
Jobbar själv med Webasto ibland. Kopplar man upp värmaren så brukar denna generera en väldigt specifik felkod och kan börja utifrån det. Eller börja med att nolla koderna och se hur det utvecklar sig.

Inte satt tillbaka säkringen än, inte kollat alls om kablarna är bort plockade från själva värmaren.

I fall är det något fel i den, och jag försöker sätta igång den, skulle det påverka bilen på något sätt?

Vilka vanliga fel som kan finnas? Vill inte köpa ny eller begagnad i alla fall, såg att den kostar runt 3000, sen inkodningskostnad  tillkommer:(

Svårt att tro att kablarna skulle vara urdragna. Utan och veta så antar jag att värmaren sitter någonstans bakom fronten? Sitter "felkodsuttaget" på torpeden?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 734 Inlägg
14 december 2020
#10
Hybrid_ skrev:
Nanonano skrev:
Hybrid_ skrev:
Jobbar själv med Webasto ibland. Kopplar man upp värmaren så brukar denna generera en väldigt specifik felkod och kan börja utifrån det. Eller börja med att nolla koderna och se hur det utvecklar sig.

Inte satt tillbaka säkringen än, inte kollat alls om kablarna är bort plockade från själva värmaren.

I fall är det något fel i den, och jag försöker sätta igång den, skulle det påverka bilen på något sätt?

Vilka vanliga fel som kan finnas? Vill inte köpa ny eller begagnad i alla fall, såg att den kostar runt 3000, sen inkodningskostnad  tillkommer:(

Svårt att tro att kablarna skulle vara urdragna. Utan och veta så antar jag att värmaren sitter någonstans bakom fronten? Sitter "felkodsuttaget" på torpeden?

Tolkar det som originalmonterad värmare av TS.
Sitter inklämd vid spolarvätskebehållaren framför hö framhjul.

Originalmonterad värmare avläses genom bilens OBD-uttag.


Ain't no place like home...
4 640 Inlägg
14 december 2020
#11
På en 2009 är det inte ens säkert att värmaren har fjärr, de flesta var bara hjälpvärmare som dock kunde konverteras med s.k Thermo Plus satser till att bli en parkeringsvärmare.
Om värmaren inte går alls skulle jag gissa att cirkulationspumpen är defekt, då blir värmaren för varm och när det har hänt 3 ggr låser den sig och måste låsas upp med diagnosverktyg.
Sätt i säkringen o kolla felkoden, det är steg 1 och 2 i denna felsökning smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

35 Inlägg
14 december 2020
Trådstartare
#12
Hybrid_ skrev:
Nanonano skrev:
Hybrid_ skrev:
Jobbar själv med Webasto ibland. Kopplar man upp värmaren så brukar denna generera en väldigt specifik felkod och kan börja utifrån det. Eller börja med att nolla koderna och se hur det utvecklar sig.

Inte satt tillbaka säkringen än, inte kollat alls om kablarna är bort plockade från själva värmaren.

I fall är det något fel i den, och jag försöker sätta igång den, skulle det påverka bilen på något sätt?

Vilka vanliga fel som kan finnas? Vill inte köpa ny eller begagnad i alla fall, såg att den kostar runt 3000, sen inkodningskostnad  tillkommer:(

Svårt att tro att kablarna skulle vara urdragna. Utan och veta så antar jag att värmaren sitter någonstans bakom fronten? Sitter "felkodsuttaget" på torpeden?

Värmaren sitter bakom skärmen på högersidan/vid spolarvätskebehållaren framför hö framhjul.
Såg ut som originalmonterad, värmeknappen finns inne i bilen, alltså original.

35 Inlägg
14 december 2020
Trådstartare
#13
Cuefa skrev:
På en 2009 är det inte ens säkert att värmaren har fjärr, de flesta var bara hjälpvärmare som dock kunde konverteras med s.k Thermo Plus satser till att bli en parkeringsvärmare.
Om värmaren inte går alls skulle jag gissa att cirkulationspumpen är defekt, då blir värmaren för varm och när det har hänt 3 ggr låser den sig och måste låsas upp med diagnosverktyg.
Sätt i säkringen o kolla felkoden, det är steg 1 och 2 i denna felsökning smile

kommer att göra det och får se vad händer och sker då.
Har en fjärr med från WB, men som sagt, skickar fram signalen men inget händer!
Jag tackar för infon, återkommer med felkoden när den dyker upp!

Forummoderator
18 132 Inlägg
15 december 2020
#14
simlar skrev:
Hybrid_ skrev:
Nanonano skrev:

Inte satt tillbaka säkringen än, inte kollat alls om kablarna är bort plockade från själva värmaren.

I fall är det något fel i den, och jag försöker sätta igång den, skulle det påverka bilen på något sätt?

Vilka vanliga fel som kan finnas? Vill inte köpa ny eller begagnad i alla fall, såg att den kostar runt 3000, sen inkodningskostnad  tillkommer:(

Svårt att tro att kablarna skulle vara urdragna. Utan och veta så antar jag att värmaren sitter någonstans bakom fronten? Sitter "felkodsuttaget" på torpeden?

Tolkar det som originalmonterad värmare av TS.
Sitter inklämd vid spolarvätskebehållaren framför hö framhjul.

Originalmonterad värmare avläses genom bilens OBD-uttag.

Intressant. Hur fungerar det? Har själv bara och göra med eftermonterade. Även om det är nya bilar så är de installerade vid ett senare tillfälle. Eller har vattenkokare istället.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 734 Inlägg
15 december 2020
#15
Hybrid_ skrev:
simlar skrev:
Hybrid_ skrev:

Svårt att tro att kablarna skulle vara urdragna. Utan och veta så antar jag att värmaren sitter någonstans bakom fronten? Sitter "felkodsuttaget" på torpeden?

Tolkar det som originalmonterad värmare av TS.
Sitter inklämd vid spolarvätskebehållaren framför hö framhjul.

Originalmonterad värmare avläses genom bilens OBD-uttag.

Intressant. Hur fungerar det? Har själv bara och göra med eftermonterade. Även om det är nya bilar så är de installerade vid ett senare tillfälle. Eller har vattenkokare istället.

Ja precis lika som att läsa av vilket styrdon i bilen som helst.
Använder själv Odis på jobbet (VW diagnosutrustning) och man kör då via menyn "Guidad funktion" på styrdonet för att koda styrdonet, anpassa värmarfjärr, guidad felsökning, låsa upp värmaren, provkörning av värmaren samt läsa mätvärden på värmaren.


Ain't no place like home...
4 640 Inlägg
15 december 2020
#16
simlar skrev:
Hybrid_ skrev:
simlar skrev:

Tolkar det som originalmonterad värmare av TS.
Sitter inklämd vid spolarvätskebehållaren framför hö framhjul.

Originalmonterad värmare avläses genom bilens OBD-uttag.

Intressant. Hur fungerar det? Har själv bara och göra med eftermonterade. Även om det är nya bilar så är de installerade vid ett senare tillfälle. Eller har vattenkokare istället.

Ja precis lika som att läsa av vilket styrdon i bilen som helst.
Använder själv Odis på jobbet (VW diagnosutrustning) och man kör då via menyn "Guidad funktion" på styrdonet för att koda styrdonet, anpassa värmarfjärr, guidad felsökning, låsa upp värmaren, provkörning av värmaren samt läsa mätvärden på värmaren.

Ser likadant ut i VCDS eller OBDEleven t.ex.

Har för mig att adress-ord på värmaren är 18? 🤔
Så det blir helt integrerat med bilens övriga elsystem vad gäller felsökning och annat.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

35 Inlägg
15 december 2020
Trådstartare
#17
Nu satt jag tbax säkringen, felsökning visade ingen felkod!

Vet ej min felkod läsare är kass eller värmaren är inte kopplad!
Ska testa med en annan läsare!

5 734 Inlägg
15 december 2020
#18
Brukar behövas liter mer avancerade läsare för att komma åt värmaren.
T.ex VCDS


4 Inlägg
15 december 2020
#19
Hej
Har en fråga har en Passat CC 2011 automat fyrhjulsdrift som drar väldigt mycket, ligger på 1,1l/mil. Vet någon varför? Servicen är gjord enligt bok

* Voff voff *
10 705 Inlägg
15 december 2020
#20
Omaramori skrev:
Hej
Har en fråga har en Passat CC 2011 automat fyrhjulsdrift som drar väldigt mycket, ligger på 1,1l/mil. Vet någon varför? Servicen är gjord enligt bok

Vad har det med trådskaparens värmare att göra? Det är nog bättre om du skapar en egen tråd om det.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök