3802
Sök

Rullande renovering av en 265GLE-78

Snart börjar renoveringen av pärlan, min fina 265a, en GLE av 78 års modell byggd för USA.

11 239 Visningar
Uppdaterades senast 27 mars 2021
914 Inlägg
30 december 2020
#21
En 265 78 är idag en ovanlig bil,jag skulle satsa på original med  V6 prv motorn.

Baronen
1 434 Inlägg
30 december 2020
#22
Putteliten skrev:
Brådhis skrev:
Putteliten skrev:

Tidiga Volvo 760 Turbo hade inte V6. Just sayin.

Inte sena heller... smile

Sant det, blev en liten miss där...

Ja, det är ju samma sak där 😂 Lika illa, men sen fick dom ju iallafall multilinken så då fanns det ju iallafall något nämnbart som skilde dem åt 😉

Elbilar kan dra åt helvete.

2 456 Inlägg
31 december 2020
#23
Varför inte vara riktigt udda och jaga reda på en B30? big_smile


* Voff voff *
10 736 Inlägg
31 december 2020
#24
Lucif3r skrev:
Varför inte vara riktigt udda och jaga reda på en B30? big_smile

Eller en B36... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Baronen
1 434 Inlägg
31 december 2020
#25
Det mest udda är väl att köra B28 för det tar ju alla ur och ersätter med trista rödblockare 😅 En B280 med överladdning 👌

Elbilar kan dra åt helvete.

* Voff voff *
10 736 Inlägg
31 december 2020
#26
B280 är ingen dålig maskin egentligen. Törstig för all del, men dålig är den absolut inte. B27 och B28 var rätt trista med sina fodersjunkningar, men det problemet finns ju inte på B280.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

89 Inlägg
31 december 2020
Trådstartare
#27
Min stora plan är ett B280 block, B28 toppar, och en lågtrycksturbo.
Men det är en redig utmaning och få detta att lira bra ihop. En annan tanke är 24 ventilerstopparna men det vet jag inte om det går att få ihop.


914 Inlägg
31 december 2020
#28
Hmmm,,24v topparna,,,,,nja försök och undvik dem,,,,men dem är trevliga,men dem hade problem med smörjning på bakre avgaslyftarna så både kam och lyftare gick ner sig,senare kom det nya lyftare med en keramisk bricka som höll.
Satsa istället på att porta 12v topparna.
Det blir mindre jobb  i längden.
24v topparna har en avgaskanal ut från varje ventil,vilket innebär lite pyssel med att bygga grenrör.6 pipor ut på varde toppen.
Senast redigerat av Aronson (31 december 2020)

89 Inlägg
31 december 2020
Trådstartare
#29
Hmm, portning har jag ingen större erfarenhet av, några goda råd?


351 Inlägg
1 januari 2021
#30
Läste om en på en bertone sida på fb som tog en 24v 3,0 från en cittra tror jagdetvar. Moddade så den funkade i en volvo...
Lycka till!!

Baronen
1 434 Inlägg
1 januari 2021
#31
Nu börjar det bli lite intressanta motordiskusioner! 😊

Elbilar kan dra åt helvete.

Forummoderator
9 299 Inlägg
1 januari 2021
#32
Original!! Alternativt så små förändringar att du kan byta tillbaka när du ångrar dig, vilket du kommer göra.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

89 Inlägg
1 januari 2021
Trådstartare
#33
caromania skrev:
Original!! Alternativt så små förändringar att du kan byta tillbaka när du ångrar dig, vilket du kommer göra.

Det är inte svårt att byta motor i en 260 om man nu ångrar sig, har en drös liggandes.


89 Inlägg
1 januari 2021
Trådstartare
#34
mattew skrev:
Läste om en på en bertone sida på fb som tog en 24v 3,0 från en cittra tror jagdetvar. Moddade så den funkade i en volvo...
Lycka till!!

Tror blocket är samma, så det borde funka rakt i, dock inte mekanisk insprutning. Får nog köpa en Motor och labba lite.


914 Inlägg
1 januari 2021
#35
ZPJ4 heter 24v i motorkod,satt i citroen xm och peugeot 605 91-94.
Jag köpte en och tog motorn ur för några år sedan,.
Nya lyftare går knappt att uppbringa och skulle kosta runt 20 000kronor för 18 st.Sen några tusen till för kamaxlar, det är ett variabelt insug med 2 olika spjäll som öppnar vid 4000rpm och 5000rpm så det underlättar med att köra med originalinsprutningen tiil 24v motorn.
Som sagt mycket jobb,jag har pratat med han som satt denna i 780in och det är fruktansvärt mycket jobb.
därav mitt råd att satsa  på 12 ventilarn istället

914 Inlägg
1 januari 2021
#36
snabbaste bil på midnattsolsrallyt 2019 var en volvo 262 körd av Arne Rådström,dock vann han ej då han blev diskad pga några avvikelser på bilen.
https://www.bilsport.se/artikel/snoplig … s-dominant

89 Inlägg
1 januari 2021
Trådstartare
#37
Aronson skrev:
ZPJ4 heter 24v i motorkod,satt i citroen xm och peugeot 605 91-94.
Jag köpte en och tog motorn ur för några år sedan,.
Nya lyftare går knappt att uppbringa och skulle kosta runt 20 000kronor för 18 st.Sen några tusen till för kamaxlar, det är ett variabelt insug med 2 olika spjäll som öppnar vid 4000rpm och 5000rpm så det underlättar med att köra med originalinsprutningen tiil 24v motorn.
Som sagt mycket jobb,jag har pratat med han som satt denna i 780in och det är fruktansvärt mycket jobb.
därav mitt råd att satsa  på 12 ventilarn istället

XFX motorn då?


914 Inlägg
1 januari 2021
#38
Nä det är ingen prv.blir nog ännu mer jobb,passar ej mot växellådan och motorstyrsystem med startspärr mm

89 Inlägg
1 januari 2021
Trådstartare
#39
Ok, kollar på mina toppar lite, hur portar jag dom bäst och vet du om det finns vassare kammar?


532 Inlägg
3 januari 2021
#40
Ska bli kul att följa detta projekt! smile



Sök