Hybrid_ skrev:
micke-wes skrev:
Den som tror elbilen är lösningen på allt ska nog ta och läsa på om batteri tillverkningen och sedan hanteringen efteråt inte så miljövänligt men ofta vill dom inte titta på sånt utan det är bara bra att det inte kommer avgaser bakom bilen vi byter ett problem mot ett annat.
Sen vindkraftverk kan man undra hur dom kan kallas miljövänliga det är en jävla stor påverkan av skogen där dom ska sättas upp med vägbyggen sprängning mm sen när dom snurrat klart kan dom inte återvinna vingarna i vissa länder grävs dom ner är det miljö vänligt?
Hehe, du verkar ju påläst...
Men seriöst, skall du ta upp att man inte kan återvinna vingarna från ett vindkraftverk som argument mot vindkraft? kan vara det svagaste argumentet någonsin faktiskt...
Sprängningen och vägbyggen lär ha ytterst marginell miljöpåverkan, speciellt i jämförelse med andra energikällor.
Behöver inte kärnkraftverk/kolkraftverk/vattenkraftverk/vilkenenergikällasomhelst infrastruktur och vägar för att fungera? Speciellt i jämförelse med vattenkraft lär denna påverkan vara ytterst minimal.
Jag tror på el.
Visst, det är inte miljövänligt att tillverka batterier.
Det förekommer dåliga förhållanden och typ barnarbete i gruvorna som bryter materialet som behövs för batterierna.
Det stoppade inte dig från att köpa en mobiltelefon och en bärbar dator och en surfplatta....
Och skall man ens försöka påstå att utvinning av olja är miljövänligt? Eller Etiskt?
Hur många krig har inte handlat om olja?
Hur mycket barnarbete och miljöförstöring och övrigt lidande har inte orsakats av oljeutvinningen?
Jag hoppas verkligen vi i Europa kan slippa vårat oljeberoende snart.
Låt de vidriga diktaturerna i Mellanöstern gå under. Har dem inte olja så finns bara sand kvar.
Någon som tror jag är nån Miljöpartist kämpe?
Det är jag inte, jag kör pickup.
Tankar just nu med villaolja för 7kr/L. Allt för att slippa sinnessjuk beskattning av bränsle och fordon.
Men ärligt talat, hur kul är det med en 2L diesel motor som dem flesta kör idag? Varför detta motstånd mot el?
Nej jag har inte råd/villig att betala för en Tesla, jag har inte heller råd/villig att betala för en ny Volvo eller Kia eller Dacia med förbränningsmotor.
Turbomatade V8or är riktigt jävla coolt och nåt jag älskar, men i bruksbilen väljer jag det som är billigast. Är det 2.0D eller El spelar inte speciellt stor roll. Men EL lär snart slå ut diesel...