Emilsve skrev:
Vettemannen skrev:
Emilsve skrev:
Hej!
Har en Octavia 2.0 FSI som jag nyligen bytt oljefilterhus på. Den har under tiden stått cirka 4 månader utan att användas. Nu när jag börjat köra bilen igen går den inte särskilt bra varken på tomgång eller vid låga varv. Den varvar fint på tomgång (runt 800 varv) men drar runt 2.6 l/h istället för normala 0.6-0.8 l/h. Dessutom låter motorn ansträngd när den är varm. Oavsett motortemperatur hackar den även lite på de lägre växlarna när jag kör i lägre hastighet.
Jag har rengjort gasspjället och letat vacuumläckor. Jag har även dumpat i en omgång injector cleaner och en flarra k-sprit. Min hypotes är eventuellt vatten/kondens i bensintanken. Den rök nämligen oerhört mycket vitt från avgasröret i början men det har slutat (ingen förbränd kylarvätska och inget vatten i oljan).
Har ni några tips?
Allt gott!
Emil
Mäter du soppaförbrukningen per timme?
/Benny
När bilen står still på tomgång går den över från l/10km till l/h
Haha! Kollade på det i morse på min Ford Connect och det visade sig att den också visade l/h. Har aldrig tänkt på det förut men förstår inte vitsen bara!
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!