Djo skrev:
Köp inte en v70N dom går sönder som korthus och drar mycket bensin, under 0,86 är drömsiffror ligger du på i 110-120 räkna på minst litern iallafall, går få dom å dra 2,8 pär mil om man ligger på fint nog desuttom.
Håller inte med för 5 öre. Hade du sagt V70II hade jag nog hållt med, men V70N är överlag stabila bilar. Är dom perfekta? Knappast. Dom har sina fel, speciellt dom tidigare årgångarna(gasspjäll, instrumenthus..).
P2-platformen designades en bra bit innan ford's inflytande, till skillnad mot efterföljande platformar som i min mening är drastiskt sämre.
Bränsleförbrukningen vetefan hur du lyckats med, Det är inga som helst problem att köra dom på 0.8, och med ytterst lite vilja går det utan problem att köra dom på runt 0.7. Går garanterat köra dom ännu lägre med mycket vilja.
Vad en bil kan dra som mest är tämligen ointressant dock... Jag kan få min T5a(-97) att dra över 4l/mil om jag vill det, men normal körning ligger den på 0.7-0.75, 0.65 om jag verkligen vill(vilket jag inte gör
![wink](img/smilies/wink.png)
)
V70N har "bättre" motor än min V70 ur förbrukningssynpunkt, mycket mer sofistikerad mjukvara, och kräver inte alls samma försiktighet av föraren för att få en hyffsad förbrukning som mitt primitiva skåp. (värt att nämna är att jag desutom har en 2.0a, som är högre utväxlad än storebröderna, dvs varvar mer i samma hastighet som dom större, inte mycket - men tillräckligt för att ha negativ inverkan på förbrukningen).
(alla förbrukningssiffror är baserade på lands/motorväg i marschfarter 90-120km/h, med manuell växellåda)