tobbeh78 skrev:
Brådhis skrev:
Varför har du hakat upp dig på lågmil (vad anser du vara lågmil förresten?)? Det viktiga är ju skick och historik
Personligen tar jag hellre en bil som gått närmare 20000 mil och fått tex stora servicen gjord (som många har vid ~18000 mil) än en som gått 14000 mil och snart måste in och få det gjort för en massa pengar...
För mig är låg mil typ 7-8000 mil.
Har ingen bra erfarenhet av bilar som gått långt, ställer mer krav på att föregående ägare servat och skött om bilen.
Har ingen lust att byta tex bussningar, bäljar, knutar osv.
Givetvis finns det bilar som gått 10k som är vrak också.
Det blir ~380 annonser totalt i Sverige på Blocket.se med dina krav...
Max 50000 kr, max 8000 mil och så valde jag som äldst årsmodell 2000.
Sorterar man då bort alla privatleasing genom att välja att börja på 10000 kr så blir det alltså bara knappt 400 annonser kvar.
16 Kia (varav 11 Picanto)
13 VW (varav 5 Polo och 1 Golf som har hamnat fel pga dom skrivit 2500 mil istället för 25000)
16 Skoda (varav 8 Fabia och ingen nyare än 2010)
25 Toyota (varav 2 Corolla, resten i princip Aygo och Yaris)
Gemensamt för i princip alla dessa bilar är att dom är förhållandevis gamla eller väldigt små (eller både och). Ska du ha en rejäl pendlarbil skulle iaf jag antingen gå upp i mil (och storlek) eller höja budgeten (om möjligt).
Att köpa en gammal bil som var billig redan när den var ny är att köpa sig problem. Då hjälper inte "lågmil" tyvärr. Rosten tar en lågmilare lika bra som en normalmilare, remmar åldras och måste bytas även på tid, däck åldras, bussningar åldras... Även om bilen står still!