3460
Sök

Köpråd: Pendlar bil runt 100k

2 Inlägg
2 februari 2021
Trådstartare
Hej!
Jag har en gammal sketen hyundai i20 från 2010 där risken för att bilen ska ha ihjäl mig på väg till jobbet blivit så stor att jag måste fundera på skaffa något annat.
Jag pendlar ca 14 mil t&r till jobbet så det blir ju ganska många mil, tänker budget runt 100-120k även om det inte är skrivet helt i sten.

Vill gärna ha en bil som är iallafall halvstor (halvliten?), automat, inte äldre än 2015, om möjligt i budgeten ha lite teknik som typ dieselvärmare, adaptiv farthållare och som inte ruinerar mig när jag kör den så mycket som jag kommer att göra. Förhoppningen att kunna ha bilen 3-4 år.

Har ni några bra tips på vad ni skulle köpt om ni var i min situation? Har kollat lite på ex. VW golf (den större combi modellen) och verkar finnas runt min budget.

4 261 Inlägg
2 februari 2021
Xaxpop skrev:
Hej!
Jag har en gammal sketen hyundai i20 från 2010 där risken för att bilen ska ha ihjäl mig på väg till jobbet blivit så stor att jag måste fundera på skaffa något annat.
Jag pendlar ca 14 mil t&r till jobbet så det blir ju ganska många mil, tänker budget runt 100-120k även om det inte är skrivet helt i sten.

Vill gärna ha en bil som är iallafall halvstor (halvliten?), automat, inte äldre än 2015, om möjligt i budgeten ha lite teknik som typ dieselvärmare, adaptiv farthållare och som inte ruinerar mig när jag kör den så mycket som jag kommer att göra. Förhoppningen att kunna ha bilen 3-4 år.

Har ni några bra tips på vad ni skulle köpt om ni var i min situation? Har kollat lite på ex. VW golf (den större combi modellen) och verkar finnas runt min budget.

hej hur ska bilen ha ihjäl dig? är den i så dåligt skick eller hur menar du?^^
om du endå kollat på golf kan ja tipsa om kia ceed istället, mycket bättre bil på alla möjliga sätt samt så för din budget+- så borde du tom ha nybilsgaranti kvar om du köper kian, 7 år eller 15.000mil det som inträffar först. Golf är bara problem;) Kanske en hyundai i40? kanske också ligger i din budget.  Men om du vill slippa huvudvärk så är det kia som gäller. Alt Toyota auris/avensis men dom är inte så snygga tycker ja sj.

Ain't no place like home...
4 638 Inlägg
2 februari 2021
Jag skulle spontant säga antingen Skoda Octavia eller Volvo V60 i så fall.
Skodan är antagligen billigare, men volvon har troligen bättre utrustning.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

76 Inlägg
2 februari 2021
Tänk igenom hela ägandekostnaden, exempelvis serviceintervall, försäkring, kamrem osv. Blir fort dyrt när man kör så pass mycket. Kia ceed tror jag har låg ägandekostnad över lag. Har en avensis t27 med 177hk diesel, mycket trevlig att pendla i, dock varken adaptiv farthållare eller automat. 1500 mils intervall blir ganska dyrt på toyota för att behålla garantin..

1 146 Inlägg
2 februari 2021
Vitu skrev:
Tänk igenom hela ägandekostnaden, exempelvis serviceintervall, försäkring, kamrem osv. Blir fort dyrt när man kör så pass mycket. Kia ceed tror jag har låg ägandekostnad över lag. Har en avensis t27 med 177hk diesel, mycket trevlig att pendla i, dock varken adaptiv farthållare eller automat. 1500 mils intervall blir ganska dyrt på toyota för att behålla garantin..

Vi har en T25 dvs mer eller mindre samma bil och den är riktig grym för pendla. Speciellt med tanke  på hur hög kvalite inredningen är

Sök