pelpet skrev:
Funderar lite på C-körkort själv, så jag hakar på tråden här istället för att skapa en ny.
Jag tänker mig att eventuellt ta ett eget C-körkort, mest för att det är kul och för att kunna köra tyngre fordon såsom en större husbil eller en rejäl pickup eller om man skulle få för sig att hyra en lastbil någon gång. Egentligen så räcker det väl med ett C1-kort men tänker att då kan man kanske ta ett C på en gång istället.
Teoriprovet ser jag inga som helst problem med. Om man köper en app med lastbilsfrågorna och sedan mal man runt med frågorna tills man har klarar alla frågor nästan felfritt så kommer man att klara teoriprovet också. Det är ju ändå mest vanliga B-körkortsfrågor samt lite belastningsklasser, kör och vilotider och lastvikter. Instuderingsfrågor brukar lösa uppgiften.
Däremot uppkörningen funderar jag på vad som krävs. Har inte kört en lastbil på 25 år sedan militärtjänsten. Vad förväntas man kunna egentligen? Förutom att köra lungt och tryggt och ha ordentlig uppsikt, samt backa in mot en lastkaj? Hur många körlektioner behöver man ta? Jag har ju kört bil i över 25 år och en hel del med släp så trafikvanan med längre fordon finns ju där. Kan det räcka med att fixa teoriprovet, och sedan boka in en tvåtimmars lektion och uppkörning direkt i anslutning och förvänta sig att ha en god chans att klara den? Jag har läst att genomsnittet är 7 lektioner men jag antar att de flesta som tar lastbilskort är betydligt yngre än mig och därmed inte har samma trafikvara.
Hade inte tänkt ta något YKB.
Teorin är ganska enkel som du säger, men du förväntas kunna bla hur bromssystemet fungerar.
Körningen är lurigare än man tror, jag hade bra körvana och har kört mycket biltrailer med min pickup osv men det var ändå stor skillnad tyckte jag.
En sak du måste ha stenkoll på är lastsäkringen, den ytter och innre kontrollen är också betydligt mer omfattande än på personbil.
Du skall kolla hjulmuttrar, så underkörningsskydd och stänkskärmar sitter, samtliga lampor, kontrollera lasten, kontrollera trycktankar.
Du skall också klara backa till en lastkaj utan att någon vinkar/guidar dig utan att köra in i kajen mm.
Invändigt skall du sätta färdskrivaren i rätt läge, kontrollera broms och lufttryck, handbroms och säkert några grejer till.
Jag tyckte precis som du att jag hade bra körvana mm men fick nog ändå ta 7-8 lektioner om jag inte minns fel.
Jag körde dock upp i Göteborg, kan vara enklare i mindre ort kan jag tänka med mer landsvägskörning.
Skriv in dig på en körskola, är du en naturbegåvning och dina gamla erfareneheter från lumpen hjälper dig så kanske det räcker med en lektion.
Jag fick dock skriva på ett papper att det är körskoleläraren som avgör när du är redo för uppkörning, inte du själv