3767
Sök

Belysning. Vart går gränsen mellan lagligt och olagligt?

15 Inlägg
29 januari 2007
Trådstartare
Alla vet att spoiler ljus är självklart när mörkret börjar falla. Dock så håller inte riktigt farbror blått med om detta, prislappen för att köra med spoilerljus är dock 1200. Så det måste finnas någon annan lösning. Orsken till att det är olagligt är att det bländar paserande. Dock så är det inte olagligt att ha lycktan upplyst. Frågan är bara vart går gränsen, från lagligt till olagligt? någon som vet?

S.C.Street

Skogs Arbetare
413 Inlägg
29 januari 2007
Kör bud mellan Stockholm/Linköping varje natt med METRO tidningar,
Är jävligt störande när nästan alla bilar man möter på E4 har spoilerljus,
Men sätter bara på mina 6 extraljus och bländar tillbaka, men dom flesta bara sätter på helljuset, fattar inte att man ska ha dom på, man ser ju inte bättre för utom dom första meterna framför bilen!!!!

Go For It!!

* Voff voff *
10 736 Inlägg
29 januari 2007
Baffe skrev:
Dock så är det inte olagligt att ha lycktan upplyst.

Parkeringsljus, utöver dom som redan sitter från fabrik på en personbil är olagliga... Finns regler för detta! T.ex. är parkljus i extraljus olagligt...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Rallykalle och kabeltattare
422 Inlägg
29 januari 2007
Alla som  kör med dimljus + halvljus är rena jävla egoister, man får bara ha ett antal Watt framåt med halvljus.

Läs själva.

Sedan 1995 är det förbjudet att använda dimljus/varselljus tillsammans med halvljus. Anledningen till förbudet är att mötande förare bländas och får sämre siktsträcka av bilar som har halvljus kombinerat med dimljus (Väg- och transportforskningsinstitutet, VTI-notat 72-1994). Mätningar visar att drygt 10 % av bilisterna ändå kör med både dimljus och halvljus tända samtidigt.
När vi nu har gått in i den mörka årstiden är det extra viktigt att ha rätt belysning på bilen.

Grundregeln är att man ska använda halvljuset i både dagsljus och mörker. I dagsljus får man i stället för halvljus använda annat ljus (varsellykta, dimstrålkastare eller spänningsreducerad halvljusstrålkastare). Man får inte ha annat ljus i stället för halvljus under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena är sådana att halvljuset behöver vara tänt. Undantaget är att man i dimma och vid kraftig nederbörd får använda dimljus i stället för halvljus, även vid mörker.
Senast redigerat av Owzer (29 januari 2007)

110 Inlägg
29 januari 2007
På dagen räcker det väl med varselljus/positionsljus (lr vad det heter) fram, istället för halvljus?

Have a good time, all the time!

* Voff voff *
10 736 Inlägg
29 januari 2007
wofflan skrev:
Här står allt detta att läsa svart på vitt http://www.vv.se/filer/publikationer/fo … ysning.pdf

Allt utom reglerna gällande för placering och antal positions/parkeringsljus...

//Brådhis

65 Inlägg
29 januari 2007
Tompa_Vax skrev:
fattar inte att man ska ha dom på, man ser ju inte bättre för utom dom första meterna framför bilen!!!!

Tjena jag pendlar en bmw e30 mellan jobbet några mil och kör då i mörkret ofta med dimljusen på. Med halvljusen endast ser man ganska skitigt rakt fram.. men med dimljusen på så lyser dom upp mer sidan av vägen också, så visst ser man mycket bättre med dimljusen på!

Fast då det är ganska dålig belysning på e30in hur som helst..

/Mvh Tobbe

110 Inlägg
29 januari 2007
"I dagsljus ska du använda halvljus,
men du får även använda annat ljus.
Halvljus och annat ljus får inte
användas samtidigt.
Annat ljus är ljus som avges
från varsellykta, dimljusstrålkastare
eller spänningsreducerad
halvljusstrålkastare."

Kan ju inte tolkas på annat sätt än att det är OK att BARA köra med dimljus på dagen.

Dock vet jag inte hur man BARA sätter på dimljusen. På min förra 740 så lyse även den svaga lampan ovanför blinkersen när dimljusen var på. Den lampan kallar jag när ajg parkerat bilen för parkeringsljus och vid färd kallar jag den varselljus.
Den lampan lyser alltid även när halvljuset är på. Enligt VV (se oven) så får man inte ha varselljus(/lykta) tänd ihop med halvljuset.

Tvetydligt så det skriker om det, ELLER så har volvo producerat nästan en miljon 740-bilar med olagliga ljus monterade... Eller trädde dessa lagar ikraft oxå 1995?

* Voff voff *
10 736 Inlägg
29 januari 2007
SooLo skrev:
användas samtidigt.
eller spänningsreducerad
halvljusstrålkastare."

Kan ju inte tolkas på annat sätt än att det är OK att BARA köra med dimljus på dagen.

Dock vet jag inte hur man BARA sätter på dimljusen. På min förra 740 så lyse även den svaga lampan ovanför blinkersen när dimljusen var på. Den lampan kallar jag när ajg parkerat bilen för parkeringsljus och vid färd kallar jag den varselljus.
Den lampan lyser alltid även när halvljuset är på. Enligt VV (se oven) så får man inte ha varselljus(/lykta) tänd ihop med halvljuset.

Tvetydligt så det skriker om det, ELLER så har volvo producerat nästan en miljon 740-bilar med olagliga ljus monterade... Eller trädde dessa lagar ikraft oxå 1995?

På 740 84-87 var lampan ovanför blinkers tvåtrådig (5/21w) och var då antingen varselljus (21w) eller parkerings/positionsljus (5w)... Och park/pos får du ha tillsammans med dimljus...

På 740 88-92 var den enkeltrådig och varselljusfunktionen borta...

Så... Det är inte alls tvetydigt!

//Brådhis

110 Inlägg
29 januari 2007
Brådhis skrev:
SooLo skrev:
användas samtidigt.
eller spänningsreducerad
halvljusstrålkastare."

På 740 84-87 var lampan ovanför blinkers tvåtrådig (5/21w) och var då antingen varselljus (21w) eller parkerings/positionsljus (5w)... Och park/pos får du ha tillsammans med dimljus...

//Brådhis

Aha då kan jag förstå varför dom lysena lyste starkare när jag stände av ljuset (drog till "O") och dimljusen var på (trodde tidigare ägaren ordnat så man kunde ha så att det fungerade som halvljusen, dvs stänger av sig när tändningen bryts).

Men åter till saken. Läs noga så ser du följande:
"Halvljus och annat ljus får inte
användas samtidigt."
Borde inte park/posljus vara annat ljus? Lr är det allmänt känt att positionsljus går ihop med allt? Alltid?

* Voff voff *
10 736 Inlägg
29 januari 2007
SooLo skrev:
Brådhis skrev:
SooLo skrev:
användas samtidigt.
eller spänningsreducerad
halvljusstrålkastare."

//Brådhis

Aha då kan jag förstå varför dom lysena lyste starkare när jag stände av ljuset (drog till "O") och dimljusen var på (trodde tidigare ägaren ordnat så man kunde ha så att det fungerade som halvljusen, dvs stänger av sig när tändningen bryts).

Men åter till saken. Läs noga så ser du följande:
"Halvljus och annat ljus får inte
användas samtidigt."
Borde inte park/posljus vara annat ljus? Lr är det allmänt känt att positionsljus går ihop med allt? Alltid?

Positionsljus får alltid användas ihop med halv/dim/varselljus... Den där skrivelsen som det länkas till är långt ifrån komplett!

//Brådhis

110 Inlägg
29 januari 2007
Alltså är det helt ok att på dagen ha positionsljus + dimljus på UTAN att blenda av...? smile

* Voff voff *
10 736 Inlägg
29 januari 2007
SooLo skrev:
Alltså är det helt ok att på dagen ha positionsljus + dimljus på UTAN att blenda av...? smile

Ja!

Men... Blända av? Hur menar du?

//Brådhis

110 Inlägg
29 januari 2007
Brådhis skrev:
SooLo skrev:

Ja!

//Brådhis

Läste i en annan tråd att de var någon som hävdade att man var tvungen att blända av dimljus när men mötte någon. På precis samma sätt som man bländar av helljuset vid möte. I den länkade PDF:en står det bara att man måste blända av dimbakljusen, står inget om framljusen... Men hur feta dimbakljus har man inte om man måste blända av för att bakomvarande trafikanter inte ska förolyckas tack vare mina dimbakljus...?! :S

* Voff voff *
10 736 Inlägg
29 januari 2007
SooLo skrev:
Brådhis skrev:
SooLo skrev:

Ja!

//Brådhis

Läste i en annan tråd att de var någon som hävdade att man var tvungen att blända av dimljus när men mötte någon. På precis samma sätt som man bländar av helljuset vid möte. I den länkade PDF:en står det bara att man måste blända av dimbakljusen, står inget om framljusen... Men hur feta dimbakljus har man inte om man måste blända av för att bakomvarande trafikanter inte ska förolyckas tack vare mina dimbakljus...?! :S

Helt felaktigt! Du får helt lagligt köra med dimljus tända framåt dagtid och behöver inte blända av eller liknande!

//Brådhis

110 Inlägg
29 januari 2007
Då tror jag på den här tråden wink
Har dock köpt en bil utan dimljus... big_smile

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
29 januari 2007
Man får väl inte ha mer än 2 ljuspunkter framåt på bilen?  Lika dag som natt? Eller?

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

* Voff voff *
10 736 Inlägg
29 januari 2007
golfarn_nr1 skrev:
Man får väl inte ha mer än 2 ljuspunkter framåt på bilen?  Lika dag som natt? Eller?

Du får bara ha två halvljus/varselljus/dimljus och du får bara ha två positionsljus (framåt)!

//Brådhis

21 761 Inlägg
29 januari 2007
När det gäller detta med Volvos parkering/varselljus så kan jag komplettera med att redan från första 240(-75)så fanns den lamptypen.

Sök