3 april 2021
Trådstartare
Hej,
Startar denna tråd i rent diskussionssyfte kring de senaste tvåorna jag fick efter att ha besiktat bilen och om det efter mina åtgärder nu är värt att göra en efterkontroll eller ej.
Lite bakgrund: har nyligen köpt bilen och den tidigare ägaren berättade bland annat att han bytt katalysator efter att den förra varit slut. I samband med detta måste dom gjort något tokigt då ena lambdasonden var helt mosad mot värmeskölden och helt förstörd. Jag gjorde några justeringar, bytte lamdasond till en likadan begagnad, och besiktade sedan bilen.
På besiktningsstationen börjar såklart motorlampan att lysa och bilen får nedslag på följande punkter:
* Motorlampan lyser
* Avgasläckage (mätning utfördes dock)
* Avvikande CO-värden vid förhöjd tomgång (3.0 (0.2))
Jag åker hem och läser av koden som visar "P0135" (P0135 - O2 Sensor Heater Circuit Malfunction). Alltså har den "nya" sensorn också pajat. Jag plockar ut den och mäter upp och javisst, kretsen är öppen. Köper en likadan igen, göra ytterligare några justeringar för att skydda den, och installerar. Rensar koden och motorlampan kommer ej tillbaka.
En punkt löst och jag går vidare till avgasläckaget som besiktningsmannen menar är mellan avgasgrenrör och rör till katalysatorn. Jag drar åt de klämmor som tidigare ägare satt dit i samband med byte av kat (kunde dra åt dem rätt rejält) och testar att plugga avgasröret under kallstart för att hitta eventuella läckor.
Det jag hittar är att det kommer ut rätt rejält med avgaser EFTER katalysator, i skarven till ljuddämparen. Kollar vid grenröret och kan se tillstymmelsen till avgaser en sekund men sedan ingenting alls.
Så, mycket avgasrelaterat... vad tänker ni om den här situationen? Kan det vara så att värdena var off med anledning av att 02-sensorn gav upp precis innan besiktningen genomfördes? För jag tänker ju att ett läckage efter katalysatorn inte ska påverka det, eller har jag fel? Skulle ni plocka isär och täta skarven där det läcker innan efterkontroll eller skulle ni göra ett försök nu när sensorn fungerar igen?
Jag har inga planer mer än att sälja bilen så snart som möjligt så min plan är att lägga ned minsta möjliga resurser som tid och pengar på den som möjligt...