Berättelsen om den dieselreggade lyxkombin som var farligt nära skroten
Före och efter. På sju år och med många ägarbyten kan mycket hända. ![hmm](img/smilies/hmm.png)
Den 10 augusti 2019 publicerades en Blocket-annons på en dieselreggad 265:a av 1976-års modell. Bilen stod utomhus, var isärplockad, utan motor och med mycket rost. I det närmaste handlade det om en tom kaross, men med ganska mycket delar och även en reservdelsbil till. Med bilen följde både USA-takräcke och USA-front. Annonsen hade legat ute ett par dagar när jag såg den och den blev emellertid såld innan jag hann reflektera allt för mycket över den.
Vid den här tidpunkten var jag fullt upptagen med mina andra projekt, så det kanske var lika bra, tänkte jag. Vad jag inte visste var att 265:an som då såldes är en gammal "kändis" från Garaget. JOD775, eller "Gamle JOD" som den kallats av tidigare ägare. Två olika ägare har haft den här på garaget och bilderna de laddat upp har fått många kommentarer. Det är även många som favoritmarkerat bilen, vilket jag senare kom på att även jag gjort.
![tongue](img/smilies/tongue.png)
Bubbaer ägde bilen under 2011 och han verkar ha gjort en del reparationer på den.
https://www.garaget.org/?car=255411Bilen införskaffades 11 april 2011 och såldes 18 november 2011
A-Green ägde bilen mellan 2012 och 2013.
https://www.garaget.org/?car=305143Bilen införskaffades 9 september 2012 och såldes 16 augusti 2013
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c763b7aa50dad64631de1d75b0865dd2.jpg]()
Det räcker att söka efter "Volvo 265 Diesel", så föreställer tre av de fyra översta bilarna på Google den här bilen. JOD kommer även högt upp om man söker på "Volvo 265".
Nåväl. För exakt ett år sedan, den 6 april 2020 kom det en ny chans. JOD dök åter upp på annons. Nu var bilen dock än mindre komplett. Bland annat saknades baklucka, inredning och så var USA-fronten och takräcket borta. Den som monterat av räcket hade även skurit sönder innertaket. Kvar var bara hålen i taket och hängande rester av ett innertak.
![hmm](img/smilies/hmm.png)
Även i den här annonsen stod bilen utomhus, utan rutor. Förfallet hade nu gått rätt långt.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f228989769d9c7f9495ecc339b4ae6a8.jpg]()
Siten car.info ger en bra bild över vad som hänt med bilen de senaste åren.
Sannolikt hade någon tänkt påbörja en renovering och rivit isär allt och sedan tröttnat. Sedan har bilen sålts vidare och vidare och mer och mer delar har försvunnit på vägen.
I annonsen som nu lagts upp stod endast:
"Fattas motor å växellåda och inredning dörrar ligger i bilen ring för mer info 2000bvsa"
Positivt var att nu låg bilen ute för 2000 kr med möjlighet att få den billigare vid snabb affär. Men risken fanns att någon skulle köpa den och ta de sista delarna (näbbhuv, dörrar, kardan, bakaxel mm) och sedan skrota den. Det vore tragiskt. Speciellt då det 2018 bara fanns 104 265:or kvar i Sverige!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9234de6764fc19808801e46c3d26456f.jpg]()
Jag bestämde mig för att åka och köpa bilen innan någon annan hann före den här gången. Jag ringde säljaren när annonsen bara legat ute någon timme. Samma dag efter jobbet åkte jag och en kompis med bilkärra upp mot Lindesberg i min 264. Det var över 35 mil enkel väg.
Fortsättning följer. Hoppas ni vill följa mitt projekt!
![roll](img/smilies/roll.png)
Det kommer bli en lång väg, men en sån här bil förtjänar bättre än att stå och rosta bort.
![smile](img/smilies/smile.png)