Okej, dags att uppdatera här igen. Har hänt lite med bilen sedan sist men inga stora grejer (utom en) och många rullade mil har det blivit.
Det största som har hänt är att jag fixade så att AC:n fungerar. Hurra! Har kört ungefär 7-800 mil med bilen i sommar så det har varit oerhört skönt med en fungerande AC. I maj tog jag tummen ur och lämnade in bilen till en AC-firma i Stockholm. Som jag misstänkte så läckte kondensorn men som tur var hade jag redan köpt en ny kondensor. Jag var rädd att gängorna inte skulle passa då Volvo bytte gängor 1993, även om artikelnumret sa att denna skulle ha rätt gängor. Till min förvåning passade kondensorn, systemet gick igång och allt fungerade. Det var en glädjens dag!
Såhär ser helheten i motorutrymmet ut nu, om än något smutsigt.
I somras tog jag också tummen ur och bytte styrledsdamaskerna. Tänkte att det vore lika bra att byta styrlederna också när jag ändå var igång så nya styrleder beställdes och monterades. Lite våld, värme och smörj krävdes för att få den de gamla men det gick. Sedan var det självklart omöjligt att få rätt hjulinställning, men efter några försök var bilen körbar i alla fall. Lyckades mitt i semestern efter många samtal få tid för en hjulinställning med kort varsel eftersom jag skulle ut och köra några hundra mil de efterföljande dagarna.
Lite strul har det också varit såklart. Först började fläktremmarna att tjuta. Typiskt dessa bilar och de har tjutit förr på denna bil. Tänkte att det var lite konstigt, spänningen borde inte ha hunnit lossna ännu. Efter att ha kört några turer slog jag en kik i motorutrymmet och där hittade jag förklaringen till att remmarna tjöt. En skruv till generatorn stack rakt ut och var inte långt ifrån att ramla den helt. Tröck in skruven så att den i alla fall höll generatorn tillräckligt spänd och väl hemma hittade jag i garaget en mutter som passade på skruven. Den mutter som en gång har suttit på skruven var spårlöst försvunnen. Det har varit en del lösa skruvar och muttrar efter allt mitt mekande. Vill inte veta vad mer som kanske sitter lite löst... :-/
Jag nämnde ju att höger bakbroms gick lite varm. I början av sommaren bytte jag bromsbelägg i bak. Som jag misstänkte hade ena kolven på bromsoket kärvat ihop. Trots mycket våld så gick det inte att rubba. Satte dit ett halvslitet bromsbelägg i alla fall så att det inte bara var metallbelägg där. Har funkat fint hela sommaren men nu i augusti tyckte jag att hjulet blev oroväckande varmt. Vore tråkigt att smälla ett däck eller kärva ihop hjullagret. Jag körde sen mycket lugnare på vägarna och sedan dess har hjulet hållt sig i en bättre temperatur. Tror förklaringen till värmen var att jag körde som en idiot ett tag med snabba (nåja) accelerationer och häftiga inbromsningar. Med lugna inbromsningar så håller oket sig i schack. Men ska om en vecka lämna in bilen på verkstad för byte av bromsok och byte av bromsvätska. Bromsvätskan vet jag inte när den är bytt senast. Den ska bytas vartannat år och jag har ägt bilen nästan på dagen i fem år. Grattis till mig och bilen förresten!
Upptäckte för en vecka sedan en annan "rolig" grej. Bilen läcker kylarvätska. Det verkar komma från vattenpumpen. Märkligt att det har börjat läcka nu helt plötsligt. Bytte pumpen för ett år sedan och det har fungerat problemfritt fram tills nu. Finns en risk att det är ännu en mutter lös. Tur i oturen att jag har en verkstadstid bokad snart. De får ta hand om läckaget också.