Jag är så dålig på att uppdatera här i tråden att den numera är 11 månader efter verkligheten!
Kardanen fick komma in i huset då det var mitten av januari. I mitten finns en mutter man ska lossa, det gick med en stor polygrip tillslut. Detta är ett sådant typiskt tillfälle där man borde tillverkat ett verktyg, men man kommer sällan dit...
Jag var orolig för att man skulle kunna få ihop kardanen fel igen med tanke på att dem två halvorna satt ihop med splines. Jag tog därför massa bilder som referens.
Men det visade sig att det fanns en kil och ett spår så det enbart passar på ett sätt! Smart
Nu kan vi verkligen se hur katastrof det gamla stödlagret var!
Tog ner växellådsbalken för att kolla växellådsfästet. Detta styr hela motorpaketets vinkel så det är viktigt att det är i bra skick för att undvika vibrationer.
Det är något här som inte ser rätt ut, hmm
Detta är alltså en kudde från en Chevrolet. Då hålen inte stämmer har någon borrat nya hål i balken, bra jobbat!
Med allt detta i åtanke beställde jag nytt stödlager och ny växellådskudde. Det kostade lite mer än jag hade hoppats på.
Jag hade redan i förväg beställt packboxar så här provar jag den ena så den stämmer, vilket den gjorde.
Det finns många sätt att ta bort packboxar. Jag brukar borra ett hål och dra i en skruv och sedan dra i själva skruven. Helt ärligt funkar det inte så där värst bra.
Ny på plats!
När balken är borta så kan jag lättare undersöka ventilationshålet. Ville se om det verkligen bara var ett hål ner i lådan och inte något filter eller kanal i vägen. Det var verkligen bara ett hål.
Kollade lite bilder på nätet och det ska tydligen bara vara ett rör. Ett original verkade inte lätt att få tag på. Testade vanligt bromsrör och det passade absolut perfekt! Behövde inte ens täta något i hålet!
Byte av packbox i bakaxeln, denna läckte ganska så friskt så var skönt att få den bytt.
Lite låsvätska till muttern till medbringaren i bakaxeln.
Min nya kudde och stödlager kom med posten!
Följde med skruvar till kudden vilket var tacksamt, då dem jag hade passade inte med den numera korrekta kudden.
Tanken var att balansera kardanen men eftersom stödlagret såg ut som det gjorde så blev det att montera tillbaks med en förhoppning om att det var problemet! Kardanen kläddes in med en påse och handduk för att inte bli smutsig eller skadad på vägen in.
Nya korrekta skruvar till stödlagret.
Påfyllning av bakaxeln!
Hade som förhoppning att kunna köra av hjulen som bilen stod på. Jag kom ner men sen tog det absolut tvärstopp! Vad hände nu då? Fritt här iaf!
Det var fram problemet befanns sig. När jag först tittade på det så kunde jag inte förstå hur detta kunde låsa fast bilen. Men hjulet sitter verkligen totalt fast och förhindrar bilen att röra sig. Försökte med slägga mot hjulet men det slutade med domkraft för att komma loss!
Hur blev det med provkörning då? Jo det var kallt vill jag lova!
Vibrationerna var helt klart mindre, men inte tillräckligt. En balansering av kardanen behövs alltså. Motorfästena var inte helt superfräscha så dem kan säkert säckat ihop lite också och vinklat motorpaketet. När man sitter två i bilen så är det bättre, vilket tyder på att en vinkel inte stämmer. Bakaxeln går att justera på dessa men orkade inte ta i det där och då. Jag har läst Buicks instruktioner för hur allt ska justeras in. Problemet är att man ska ha ett specialverktyg som monteras under bilen och har stag som ska träffa vissa punkter. Ett sådant kan man inte tillverka själv tyvärr. Dem har dessutom valt att vrida knutarna på den bakre halvan av kardanen med (vad jag minns, ej säker) 67.5 grader för att kompensera för en icke traditionell vinkel på bakaxeln. Detta i kombination av en dubbelknut på mitten gör det helt hopplöst att räkna ut vinklarna, man får testa sig fram.
Blinkersreläet var löjligt tyst så jag satte dit ett nytt.
När jag bytte tvärstaget i framvagnen så gick ju damaskerna åt skogen. Fixade äntligen fram nya! Dessa passade klockrent!
Locket för att fylla på olja som dessutom ventilerar vevhuset ersattes med ett nytt.
Detta nya satt där ett tag men jag ändrade tillbaks tillslut för det såg inte rätt ut.
Kylarlocket blev också ersatt. Denna gamla har ett handtag för att ventilera ut övertrycket, ganska påhittigt faktiskt.
Det som monterades ser mer original ut.
PCVn ska tydligen bytas ut vid varje oljebyte, viket låter överdrivet kan jag tycka.
Blev en ny då den kostade så lite (den gamla var okej). Den gömmer sig under två vattenslangar.
Torkarbladen var verkligen tokslut. Beställde nya!
Denna bilden ska visa hur man får loss det gamla torkarbladet. Det är dock 11 månader sedan jag målade dit strecken så jag minns inte vad dem representerar!
Dem nya hade en jättestor plastkloss som inte alls såg snygg ut. Det glappade också väldigt mycket så torkarna trasslade in sig i varandra.
Det största problemet dock var att dem inte torkade.
Det glappar överallt såpass mycket att själva gummit knappt tar i rutan....
Så jag lossade spärrarna och flyttade över själva gummit till dem gamla torkarna!
Nu funkade det äntligen!
Förkopplingsmotståndet ersattes med ett nytt då det gamla vart överhettat när jag krånglade med inkopplingen tidigare.
Allt för denna gång!