torsen skrev:
Vi Bilägare hade för några år sedan en omfattande artikel om hur man restaurerar gulnade "glas".
Man visade hur arbetet gick till och provade olika medel och utvärderade dem.
Minns att man påpekade hur viktigt det är att avsluta med UV-skydd.
B t w så besiktade jag min Suzuki Jimny -06 för någon månad sedan.
Samtidigt en SAAB och en AUDI som bara var hälften så gamla som min Suzuki.
De fick båda tvåor på sina strålkastare p g a a "glasen" var närmast ogenomskinliga.
Märkligt att japanska bilar ska vara så överlägsna på allt.
Beträffande AUDI har jag läst att man inte får tvätta bilarna med tvättmedel.
För då löses såväl "glas" som bakljus upp och spricker.
Stor artikel i Teknikens Värld om att man inte får automattvätta AUDI p g a kvaliten på "glasen".
AUDI hade i vissa fall ersatt bilägarna - men i andra fall inte.
Är din bil en SAAB eller AUDI?
Det stämmer, lite av en sjuka på de båda. På SAAB är det ytskiktet / klarlacken som spricker/bryts ner och blir som en mjölkvit hinna. Inga problem att slipa/polera bort dock, och sedan ser de nya ut igen. Bäst är att klarlacka sedan, funkar även med vissa typer av ytbehandling / UV-skydd men då får man räkna med att göra om jobbet efter något/några år.
Detta är rätt vanligt på andra bilar också (men inte till den grad). Fick polera upp strålkastarna på min morfars Passat -02 och även vår nuvarande Civic -08. Dock gick båda igenom besiktningen utan problem, det gjordes bara för att det såg så tråkigt ut. Passatens strålkastare var tråkigast, Hondans var bara lite flammig längs med kanterna, men den har körts mycket på grusväg av tidigare ägare, ett äldre par som bodde ute på landet (resten av fronten är också väldigt blästrad), så knappast tillverkarens fel.
Sedan lär det ju ha förbättrat ljusbilden ändå.
På de nyare Audimodeller som dras med problemet du nämner är det dock värre eftersom där spricker själva plasten i kanterna. Oftast bara kosmetiskt, men det är genomgående, så antingen får man leva med det eller så får man köpa nya lyktor för hutlösa summor. Som också dras med samma problem...

(Redigerade även mitt förra inlägg och lade till delen med ett UV-skydd, det nämns i tråden jag länkade men framgick inte alls lika tydligt i min text som i mitt huvud när jag skrev inlägget, såg jag nu.

)