3526
Sök

Peugeot 107 underkänd på besiktningen: "Förhöjd tomgång Lambda-värde, (EG: 8.2.1.2), felaktigt"

162 Inlägg
5 juli 2021
Trådstartare
Hej!

Vi fick underkänt på besiktningen idag av vår Peugeot 107 från 2010 med beskrivningen: "Förhöjd tomgång Lambda-värde, (EG: 8.2.1.2), felaktigt" Lite längre ner på protokollet under miljökontrollvärden står det även "Lambda: 1.05 (0,97-1.03)". Vi ligger alltså 0.02 över det tillåtna värdet vad jag förstår. Tittar man på protokollet från besiktningen från förra året så står det 1.02, det har alltså ökat med 0.03 sedan dess och nu överstigit det tillåtna max-värdet (på 1.03). Besiktningsmannen trodde att det kunde bero på ett läckage i avgassystemet. Detta stämmer väl överens med den information vi fick när vi gjorde en genomgång på verkstaden precis när vi köpt bilen 2018. Där skrev de i specen att "Lite läckage avgassystem mellan bakre och mellanrör". Min fråga är helt enkelt, då vi tyvärr inte kan så mycket om bilar, vad detta kan tänkas kosta om man försöker få det fixat på verkstad? Att byta ett helt avgassystem vet jag är dyrt men det kanske inte behöver gå så långt. Vi har lite tight med pengar för tillfället så vi funderar på vad som är klokast att göra.
Senast redigerat av Flamslag (5 juli 2021)

6 062 Inlägg
5 juli 2021
Man får börja med att kolla varför avgassystemet läcker, det kanske inte behöver bytas alls? Det kanske bara är att sätta ihop skarven bättre, eller kanske byta packningen. I värsta fall kostar främre rör och bilens enda ljuddämpare ca. 1000kr tillsammans på trodo, så det är ju ingen katastrof om det måste bytas

162 Inlägg
5 juli 2021
Trådstartare
Utmarks-Loke skrev:
Man får börja med att kolla varför avgassystemet läcker, det kanske inte behöver bytas alls? Det kanske bara är att sätta ihop skarven bättre, eller kanske byta packningen. I värsta fall kostar främre rör och bilens enda ljuddämpare ca. 1000kr tillsammans på trodo, så det är ju ingen katastrof om det måste bytas

Ok tack, hursomheltst så måste jobbet göras på verkstad då vi inte kan göra det själva.

Sök