4112
Sök

Ratten stoppar eller hugger ibland/trögt att svänga

122 Inlägg
20 juli 2021
Trådstartare
Har haft ett problem med min 945:a från 96/97 att ibland när man ska svänga så är det så trögt att ratten nästan låser dig. om man försöker o svänga lite till så hoppar det sedan till och det blir lätt igen att svänga. vad kan felet vara? tillexempel man kör in i rondellen och svänger lite höger sen när man ska svänga vänster så blir det supertrögt (värre än att köra utan servo) sen rycker man till lite i ratten så blir det lätt igen. (gör såhär åt båda hållen men endast ibland!)
Senast redigerat av MelvinTurbo (20 juli 2021)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
20 juli 2021
MelvinTurbo skrev:
Har haft ett problem med min 945:a från 96/97 att ibland när man ska svänga så är det så trögt att ratten nästan låser dig. om man försöker o svänga lite till så hoppar det sedan till och det blir lätt igen att svänga. vad kan felet vara? tillexempel man kör in i rondellen och svänger lite höger sen när man ska svänga vänster så blir det supertrögt (värre än att köra utan servo) sen rycker man till lite i ratten så blir det lätt igen. (gör såhär åt båda hållen men endast ibland!)

Har du kollat nivån i styrservobehållaren? Eller så kanske det är dags att byta olja där.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

4 468 Inlägg
20 juli 2021
Tror mer på att knuten på rattstången har rostat fast,

122 Inlägg
20 juli 2021
Trådstartare
Vettemannen skrev:
MelvinTurbo skrev:

Har du kollat nivån i styrservobehållaren? Eller så kanske det är dags att byta olja där.

/Benny

Har kollat i okej behållaren till servon och olja är det.

122 Inlägg
20 juli 2021
Trådstartare
zzr94092 skrev:
Tror mer på att knuten på rattstången har rostat fast,

Då hade det väll varit jobbigt hela tiden?

4 468 Inlägg
20 juli 2021
Nej,är som små kardanknutar,

122 Inlägg
20 juli 2021
Trådstartare
zzr94092 skrev:
Nej,är som små kardanknutar,

Okej, har läst att något som heter rattaxelknut kan kärva sig?

1 798 Inlägg
21 juli 2021
Symptomen hintar om att det är antingen en rattaxelknut eller topplagringen på fjäderbenen som kärvar.

Sök