Sånna små kompressor horn finns på de flesta bil tillbehörs butiker.
För 18 år sedan köpte jag en Renault-5 av min mor. Ganska trevlig bil, gick bra med den tidens måttstock. Men när man åker med liten bil, så skall en hel del herrar (Mest "herrar, men även en och annan "dam".) komma före med sin "stora BMW/Mercedes Benz" för man kan ju inte ligga bakom en lite R5a.
Jag köpte ett vanligt (Utan melodier) kompressor horn med tre pipor på HCJ i Gbg.
Monterade på det så jag skulle kunna utrycka mina känslor för dessa individer lite bätre i traffiken. (I traffiken kan ingen höra dig skrika!)
MESIGT! - Var intrycket jag fick!
Till ritbordet.... (Tänk på melodin till "Professor Baltazar.)
Jag fick tag i ett sånt stort horn som lastbilar har på taket. Fick riva ner hela fronten på R5an för att montera den. Fick precis plats på diagonalen framför kylaren.
Kompressorn till leksakshornen jag köpt några dagar innan, räcker inte för att få denna mastodont tuta att låta. (Inte ett pip!)
Jag köpte en sån där liten kompressor som går på 12V för att pumpa upp däck (Också på HCJ. Detta var innan Biltema var påtänkt.) jag fick trimmat den lite så jag fick laddat ca 6kg med den. Byggde också ett tryckkärl på ett par liter. Lite ventiler och andra patent, så var min "tuta" klar för bruk.
Nästa Mercedes Benz förare som incisterade på att komma framför lilla R5an fick sig en liten överaskning.
Detta fick en liten oönskad sido effekt. När man tutade, började folk titta sig omkring...
De fattade inte vem som tutade. För det kunde INTE vara den lilla R5an de just tryckt av vägen i sin iver att komma före.
Ibland kunde ett helt grönljus passera, de blev ståendes, tittandes i speglar, vridandes nackar ur led för att se vem/var det kom ifrån.
Jag kom alltså inte fortare fram med större tuta. Men det var ganska kul.
Ett lastbils starkhorn riktat ner i marken så ger du alla i bilen framför, "ringmuskel massage"
R5an hade en annan rolig finess. Bakrute spolningen krävde luftmotstånd för att strålen skulle träffa bakrutan. Stod man still sköt strålen över och landade på framför varande bils vindruta (Tak och bakruta med.) Detta var bätre i stan mot de som inte kunde tänka sig att ligga kvar i kön. 4-dörrars bilar som man spolade ner, fick så vackert iriteras över fläckarna tills de fick en chans att manuelt avlägsna dem.
(På dagens bilar sitter spolmunstycket över rutan och spolar ner... Det var bätre förr!
)