viccoA skrev:
KenthIJ skrev:
Cuefa skrev:
Jajamän, premiärturen avklarades igår kväll!
Med sjuk motvind landade förbrukningen på 21kWh/100km.
Resan till jobbet i morse var snällare, 18,9kWh.
Efter 26.5 körda mil hade jag forfarande 143km/30% kvar i batteriet. Imponerande tycker jag, för motvind o minusgrader!
Måste säga att det känns att jag inte har det ställbara chassit, bilen e hård, men mina ballongdäck väger upp det än så länge.
Annars är jag sinnessjukt nöjd faktiskt!
Va kul.
Röd och fin.
Skall bli spännande att följa dina erfarenheter.Såga att en fullutrustad Skoda Superb iV Showroom bil 2021 går lös på ca 525. 000 och har fått för mig att en fullutrustad Enyaq 80kW går på ca 100.000 till. Då får man ju , förutom hel el driften , även AWD vilket väl inte går att få på Superb iV
Glöm inte bidraget med, 70.000kr (efter 1 april) äter upp en del av skillnaden i pris till laddhybriden (vars bonus skiljer sig från bil till bil beroende på utsläpp/batteristorlek).
Det är ju en viktig tanke men....
Det går ju att hitta bättre begagnade, Fullutrustade Superb iV plug in ca 2020 med 3-5000 på mätaren, för knappa 400.000 hos MRF anslutna handlare och det finns ju inga begagnade Enyaq ännu.
Jag är dock ändå inte helt säker på att det bästa är att skaffa Plug In nu.Vill ändå provlasta dotterns rullstol (för att se om det överhuvud taget går) och provköra Skoda Superb iV
Som det är just nu så har vi ju en Prius PHV 2018 (plug In) som går ungefär lika långt som Skoda Superb iV på enbart el och den har vi , med vårt nuvarande körmönster, inte tankat sedan 21-10-19 och kört 140 mil sedan dess och har halva tanken kvar så som det är nu så funkar Plug In ganska bra för vår del men ...
(vår Prius har dessvärre inte fullt justerbart passagerarsäte vilket blivit viktigt för oss då vår dotter fått mer problem med dålig blodcirkulation och skulle behöva kunna justera sätet mer)
Vi kommer dock snart att behöva köra en 17 mila tur i veckan där vi inte kommer att kunna ladda (då går ju plug in bara ca 5 av de milen på ren el och resten som "vanlig" hybrid, vilket förmodligen kommer att göra en del på totala el/bensin förbrukningen.
men.... igen...
Vi kommer oxå att snart behöva åka en tripp på ca 22mil enkel väg , 44 tur och retur
( ca 10% 40 km/h - 30% 80 km/h - 30% 100 km/h och 30% 110 km/h)
ca en gång i månaden då vi bara kan stanna och snabbladda i ca fyrtio minuter , efter ca 15 mils körning.
När vi åker tillbaka kan vi stanna och snabbladda ytterligare ca fyrtio minuter, efter ca 7 mils körning.
Så då kanske det blir "räckvidsångest" med en el bil som går 45 mil (och det på sommartid) på en laddning.
Kanske "tryggare" med en Plug in då trots allt.
Många funderingar blir det