2985
Sök

Windows Vista problem!!!

2 751 Inlägg
2 februari 2007
Trådstartare
Jag installerade Windows VIsta starter... samt alla drivrutiner för VIsta..... men jag kan inte spela upp filmer :S:S De blir bara svart på skärmen men ljudet är igång... spel o sånt funkar men inte filmer??? kan nån anledningen??

Who Djaa bless no man curse

DFFL
9 020 Inlägg
2 februari 2007
Problemet är att det är M$...
Vänta ett år med att installera Vista så får du en mycket bättre version med mycket mindre buggar...
Inte ens XP är ju färdigt.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

342 Inlägg
2 februari 2007
heeh kan vara såa att Media playern inte kan spela just det formatet serru tongue provaa med att tanka hem VLC å kör med det istället så kommer det nog att funkaaa smile

Lycka te

1 453 Inlägg
2 februari 2007
Lpc skrev:
heeh kan vara såa att Media playern inte kan spela just det formatet serru tongue provaa med att tanka hem VLC å kör med det istället så kommer det nog att funkaaa smile

Lycka te

Funkar VLC med Vista då?
Att VideoLan spelar allt är inte synonymt med att allt spelar VideoLan...

DFFL
9 020 Inlägg
2 februari 2007
sveddan skrev:
Lpc skrev:

Lycka te

Funkar VLC med Vista då?
Att VideoLan spelar allt är inte synonymt med att allt spelar VideoLan...

Nej, tror jag inte det gör.
Inte än iallafall.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Administratör
11 908 Inlägg
2 februari 2007
installera codecs kanske så. prova ta hem ffddshow, jag vet inte om det stöder vista än, men du kan ju prova smile

http://www.afterdawn.com/software/video … fdshow.cfm

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

873 Inlägg
2 februari 2007
n0b0dy_ skrev:
Jag installerade Windows VIsta starter... samt alla drivrutiner för VIsta..... men jag kan inte spela upp filmer :S:S De blir bara svart på skärmen men ljudet är igång... spel o sånt funkar men inte filmer??? kan nån anledningen??

Det finns ju mer än en anledning att inte köra M$ produkter.

Men har ni ändå inte hört den som gäller just Vista?

Vista ska ju komma med en ny lösning för Digital Rights Management.
Vilket innebär att om filmen du spelar upp inte kan bekräftas som genuin dödar Vista helt enkelt signalen vilket resulterar i en svart skärm.

Vilket borde betyda att man inte ens kan kolla på lagliga filmer om du inte är uppkopplad.
Men något närmare i det har jag inte grävt.

Även om man kör lagliga prylar har det tydligen nackdelar...
http://www.audioholics.com/news/editori … uicide.php

Du har valet att bara köra allt som kan certifieras, eller knäcka skyddet.
Eller köra ett vettigt OS från början wink

Don't get mad, get even.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
2 februari 2007
Sandman skrev:
n0b0dy_ skrev:

Det finns ju mer än en anledning att inte köra M$ produkter.

Men har ni ändå inte hört den som gäller just Vista?

Vilket innebär att om filmen du spelar upp inte kan bekräftas som genuin dödar Vista helt enkelt signalen vilket resulterar i en svart skärm.

Vilket borde betyda att man inte ens kan kolla på lagliga filmer om du inte är uppkopplad.

Ja, men allt går att knäcka. Finns verifieringskoder och lite annat smått och gott att få tag på smile

Av ren nyfikenhet vill jag gärna veta vad ett "vettigt OS" är för nånting. Linux? MacOs?

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

873 Inlägg
2 februari 2007
Det mesta som inte är Microsoft i ärlighetens namn.
Deras OS blir ju bara sämmre och sämre och inkräktar mer och mer på ens personliga integritet.

Men eftersom du själv kör låtsas Linux kanske du skulle ta och prova någon användarvänlig distro?
Har du lite vana och vilja att lära dig nytt är chansen liten att du någonsin vill byta tillbaka.

Det är som hjärndöd populärmusik.
Folk lyssnar bara på det för att de matas med det och inte känner till något bättre wink

Don't get mad, get even.

Leg. Spådam
816 Inlägg
2 februari 2007
Då blir det inget porrtittande på ett tag...

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.

DFFL
9 020 Inlägg
2 februari 2007
@sandman:
Det "antipiratskyddet" har de tagit bort.

Russel Crowe, Gladiator.

1 453 Inlägg
2 februari 2007
Sandman skrev:

Hört talas om emulator?

Fartglad
336 Inlägg
2 februari 2007
Äh snacka inte gojja om XP iaf... Som en "vanlig" användare är det helt suveränt, enkelt, smidigt och i princip allt som man kan dra från nätet stödjer XP, inget strul med program, drivrutiner, codecs, spel etc. Så länge jag har använt XP så har jag aldrig behövt formatera. Bara man kan hantera det så. wink

Fast sen så tillhör ju jag den sidan som hatar Linux. Har avskytt det från första början när jag pluggade lite om det. Visst det kan vara bra men dem ligger ju så jävla långt efter.

Vad det gäller Vista så skulle jag vänta ngt år iaf, som med alla andra OS så släpps det alltid för tidigt.
Senast redigerat av TobLju (2 februari 2007)

Power without Quattro is useless!

873 Inlägg
2 februari 2007
FireTraXX skrev:
@sandman:
Det "antipiratskyddet" har de tagit bort.

Ok.
Något positivt i vart fall.
Dom fick sluta med att logga varje gång någon kopplade upp sin Windows dator till internet via Microsofts server också, eller hur var det med den saken? wink
sveddan skrev:
Hört talas om emulator?

Varför emulera att du kör något istället för att köra rätt som grund istället?
Det är precis sådana senvägar man inte borde behöva ta i ett seriöst OS som man desutom betalar för.

TobLju skrev:
Äh snacka inte gojja om XP iaf... Som en "vanlig" användare är det helt suveränt, enkelt, smidigt och i princip allt som man kan dra från nätet stödjer XP, inget strul med program, drivrutiner, codecs, spel etc. Så länge jag har använt XP så har jag aldrig behövt formatera. Bara man kan hantera det så. wink

Fast sen så tillhör ju jag den sidan som hatar Linux. Har avskytt det från första början när jag pluggade lite om det. Visst det kan vara bra men dem ligger ju så jävla långt efter.

Jag anser att du har rätt till den åsikten då du i vart fall prövat på något annat och bestämt dig för att det inte är något för dig.

Vad jag inte klarar av är människor som är pro-något bara för att de inte ens seriöst försökt med något annat.

Jag vet också vad jag tycker fungerar bäst. Och det baserar jag på att jag prövat på fler OS än jag har fingrar och tår de senaste åren.

Själv tycker jag precis tvärt om. Att tex Linux ligger långt före inom många områden pga sin breda utvecklarbas. Och det faktum att du kan skräddarsy ditt system precis som du själv vill. Och du vet vad systemet håller på med.
Sådant är viktigt för mig, och det kan inte Windows erbjuda.

Sedan det där med att allt fungerar till XP utan problem osv.
Eh... det beror ju inte på att XP är så jäkla bra att det klarar av allt.
Utan mer tvärt om, att allt i stor sätt är gjort för XP.
Och de kommer säkert medvetet göra produkter som kräver Vista fast det inte alls behövs, så att du ska uppdatera.

Kolla på .Net.
De hade kunnat göra något liknande för längesedan som gjorde att program(inkl spel) hade fungerat på vilken dator som helst oavsett OS.
Men det vill de inte för då tjänar de mindre deg.

Don't get mad, get even.

3 Inlägg
2 februari 2007
Jag kan ju säga det till alla som undrar då; VLC fungerar utmärkt med Vista, redan på RC1 så funkade VLS.. smile o jag har inte märkt av nåt i Vista som inkräktar på min integritet som nån skrev ovanför... visst jag gillar inte allt skit som Microsoft håller på med, men samtidigt, hur vet alla ni andra som tex kör "brödrost"/Macos/ att det inte ligger en massa skit gömt under skalet?

Administratör
11 908 Inlägg
2 februari 2007
Håller mig till XP ett tag till, men jag kommer garanterat köpa Vista om några månader iaf. Om jag lyckas hitta info om hur man stänger av de förbannade fönsteranimeringarna, jag blev vansinnig på det när jag provade det tidigare smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Fartglad
336 Inlägg
2 februari 2007
Sandman skrev:
TobLju skrev:

Jag anser att du har rätt till den åsikten då du i vart fall prövat på något annat och bestämt dig för att det inte är något för dig.

Vad jag inte klarar av är människor som är pro-något bara för att de inte ens seriöst försökt med något annat.

Jag vet också vad jag tycker fungerar bäst. Och det baserar jag på att jag prövat på fler OS än jag har fingrar och tår de senaste åren.

Själv tycker jag precis tvärt om. Att tex Linux ligger långt före inom många områden pga sin breda utvecklarbas. Och det faktum att du kan skräddarsy ditt system precis som du själv vill. Och du vet vad systemet håller på med.
Sådant är viktigt för mig, och det kan inte Windows erbjuda.

Sedan det där med att allt fungerar till XP utan problem osv.
Eh... det beror ju inte på att XP är så jäkla bra att det klarar av allt.
Utan mer tvärt om, att allt i stor sätt är gjort för XP.
Och de kommer säkert medvetet göra produkter som kräver Vista fast det inte alls behövs, så att du ska uppdatera.

Kolla på .Net.
De hade kunnat göra något liknande för längesedan som gjorde att program(inkl spel) hade fungerat på vilken dator som helst oavsett OS.
Men det vill de inte för då tjänar de mindre deg.

Jo precis som du säger, det är optimalt för den kräsne användaren att använda Linux eftersom man mer eller mindre måste konfigurera sitt eget system på ett ganska så komplicerat sätt. Undra varför familjen Svensson inte har Linux på sin dator? Windows gör det komplicerade enkelt!

Men nu är det ju som det är, Windows dominerar på marknaden eftersom dem vänder sig till dem "enkla" användarna, vilket är bra mkt fler än "avancerade". Vilket leder till att allt som kan laddas ner från nätet blir efterfrågat av XP användare. Eftersom det finns så få Linux användare så blir inte efterfrågan stor........ alltså litet utbud.

En typisk Windows vs Linux diskussion som inte kmr leda ngnvart. tongue Jag gillar XP, Du gillar Linux. Jag har inget emot att folk använder Linux, bara det att jag inte gillar det. smile

Nu håller vi varandra i handen och sjunger "We shall overcome"! big_smile
Senast redigerat av TobLju (2 februari 2007)

Power without Quattro is useless!

Fritids-designer
293 Inlägg
2 februari 2007
n0b0dy_ skrev:

Du kan behöva DivX. Jag kunde inte spela upp filmer tills jag laddade ner DivX, sen dess har det funkat fin fint.
www.divx.com

"We can't sit on our arses and say the world owes us a living because we've paid our dues. Me; I think if I fluff a note I'm robbing the kids. You're gonna pour it all on until you drop, so even if they hate you they can still say 'At least they tried'."

2 751 Inlägg
2 februari 2007
Trådstartare
Lpc skrev:

Lycka te

glömde säga de va i vlc ja testade det.. vet ganska mycket om codecs o mediespelare för olika filmer osv.. men de blir bar asvart iaf!!

2 751 Inlägg
2 februari 2007
Trådstartare
btw.. ja har installerat tebax XP....

Sök