4107
Sök

Koppla bort startspärr V70n D5 -07

122 Inlägg
18 december 2021
Trådstartare
Om ens ecm är bränd på bilen. Kan man köpa en annan box på t.ex skroten som är likadan sen ge den till en avancerad firma o så dom kan programmera bort startspärren? Eller det är massa annan data i boxen som bilen behöver också?

3 207 Inlägg
19 december 2021
Nyckelkoden återfinns i flera styrdon.

Jag tror det enklaste är att få en begagnad ECM omladdad med virginfil (som ny enhet) och sedan ingift i systemet.   Detta eftersom din befintliga ECM sannolikt inte kan klonas.  Helpaj, antar jag?

Volvo tror jag inte laddar in virginfiler, (tömma) utan det finns privatpersoner och andra företag som kan.

Vissa medlemmar i Volvoforumet "Jagrullar" kan klona, det vet jag.
Kanske också "tömma" till ny enhet för ingifte.
Senast redigerat av Mossan1 (19 december 2021)

122 Inlägg
19 december 2021
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Nyckelkoden återfinns i flera styrdon.

Jag tror det enklaste är att få en begagnad ECM omladdad med virginfil (som ny enhet) och sedan ingift i systemet.   Detta eftersom din befintliga ECM sannolikt inte kan klonas.  Helpaj, antar jag?

Volvo tror jag inte laddar in virginfiler, (tömma) utan det finns privatpersoner och andra företag som kan.

Vissa medlemmar i Volvoforumet "Jagrullar" kan klona, det vet jag.
Kanske också "tömma" till ny enhet för ingifte.

Volvo säger att det är fel på boxen. Utifrån mina felkoder tydligen och händelsen

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 december 2021
MelvinTurbo skrev:
Om ens ecm är bränd på bilen. Kan man köpa en annan box på t.ex skroten som är likadan sen ge den till en avancerad firma o så dom kan programmera bort startspärren? Eller det är massa annan data i boxen som bilen behöver också?

En styrbox kostar 400kr på returbilen. Det är ju i mina ögon "bara" att köpa en sådan och prova.

Är din box bränd som i att den faktiskt har brunnit eller vad? Saker som brinner går ju att öppna och byta det som brunnit bara, men sen börjar ju saker inte att brinna av sig själva så du måste ju i så fall även komma på varför den tagit eld.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
20 december 2021
det man gör är att man läser ur orginal boxen plockar ur allt ur den laddar in i en beg box..   polarn gjorde så på min brors s60 d5 som boxen dött på. 

men vad säger felkoderna?

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 december 2021
Allt bygger ju lite på hur "bränd" den är.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

3 207 Inlägg
20 december 2021
En annan box (ECM) är INTE plug and play i en annan bil.  Ens en identisk.

Måste "giftas in" i CAN.

Kan man inte utläsa något ur gamla, är det "tömma" och lägga in som gäller, som jag nämnde tidigare.

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
20 december 2021
Mossan1 skrev:
En annan box (ECM) är INTE plug and play i en annan bil.  Ens en identisk.

Måste "giftas in" i CAN.

Kan man inte utläsa något ur gamla, är det "tömma" och lägga in som gäller, som jag nämnde tidigare.

om man slår en kopia på boxen på orginal är den bara att plugga i ;-)  så allt beror på hur man ser på saker och ting smile

Kör fort så hinner inget hända...

Sök