3285
Sök

Delar till växelspak

45 Inlägg
18 februari 2022
Trådstartare
Hej!

Köpte en Volvo 244, årsm -86 för ett tag sedan, växelspaken är utbytt till annan och det finns lite fix. Jag får i backen utan att dra upp själva spärren, vilket blir ett problem i stadstrafik... Skogen går skitbra men när 1:an ska i hittar jag gärna backen istället hmm

Vilka delar behövs för att få ordning på detta? Vet med mig att vissa delar måste göras underifrån och det är inget problem i sig. Vill egentligen ha en original-växelspak men kostar det multum får skiten vara.

Någon som har något tips eller kan bistå med lite delar till rimlig peng?

Mvh,

3 207 Inlägg
18 februari 2022
Backspärren är väl em plåt bredvid spaken under damasken. Mam lyfter en "pinne" som då går ovanför plåten.
Eller om det var en ring...
Om jag ens minns rätt bilmodell.
240 är länge sedan nu.

Lyft damasken och titta vad som saknas.
Byta spak så måste man också lossa länken under bilen, svar ja.
Inget svårt om det inte är fastrostat.
Och, man måste dit, förståss.

Om någon tror det är guld i begagnad 240växelspak ska dom ha den kvar och skräpa.
Senast redigerat av Mossan1 (18 februari 2022)

45 Inlägg
18 februari 2022
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Backspärren är väl em plåt bredvid spaken under damasken. Mam lyfter en "pinne" som då går ovanför plåten.
Eller om det var en ring...
Om jag ens minns rätt bilmodell.
240 är länge sedan nu.

Lyft damasken och titta vad som saknas.
Byta spak så måste man också lossa länken under bilen, svar ja.
Inget svårt om det inte är fastrostat.
Och, man måste dit, förståss.

Om någon tror det är guld i begagnad 240växelspak ska dom ha den kvar och skräpa.

Tack för svar!

Ska kika, tror dessvärre det mesta med fjädrar etc saknas till backspärren men ska kika ikväll/imorgon. Pinne tror jag det är.

Växelspak bör de ju finnas ett överflöd av i och med att det inte är det första som går sönder, enbart kikat smått efter delarna jag behöver, så har förhoppningen att få den till bra peng.

Mvh,

Sök