Hej Jag har köpt en V70 D5 2006 för en vecka sedan, jag märkte att ratten var sned typ mot klockan ett så trodde jag att det är bara och lossa på Airbagen och justera den. När jag kör på motorvägen och så släpper jag ratten så gick den tillbaka till klockan ett och då kör bilen rakt. Idag när jag skulle köra in till avfarten så bromsade jag samtidigt när ratten var mer sned åt höger för att köra in i avfarten så svängde bilen MEEEER åt höger sidan och jag blev lite rädd och jag upprepade det igen för att se vad det bror på. Vad tror ni att det är? Är det ratten jag ska börja justera eller hjulinställning jag ska börja med och sedan ratten eller behöver man inte justera ratten efter hjullinställning? Tack på förhand. 🙏
Är säkert hjulinställning som behöver göras. Och när hjulinställning görs så ställs ratten rätt och sen utgår man därifrån. Detta är steg ett att göra.
Fortsätter bilen att dra ett endera hållet efter hjulinställning så är det dags att se efter med bromsar. Men efter som ratten är sned så är nog orsaken den att den drar till höger när du bromsar...... Eller en kombination av båda.
Är säkert hjulinställning som behöver göras. Och när hjulinställning görs så ställs ratten rätt och sen utgår man därifrån. Detta är steg ett att göra.
Fortsätter bilen att dra ett endera hållet efter hjulinställning så är det dags att se efter med bromsar. Men efter som ratten är sned så är nog orsaken den att den drar till höger när du bromsar...... Eller en kombination av båda.
Är ratten sned bör man göra en hjulinställning. Risken med att istället börja flytta ratten är att man kan ha sönder kontaktrullen för airbagen om den hamnar så att man kan vrida förbi ändläget på den. Dessutom är ju orsaken till att ratten är sned kvar (dvs en dålig hjulinställning).
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
Bilen kan ju ha fått en smäll med. Tidigare ägaren kanske "hittade" en trottoarkant. Men innan de ställer in hjulen så be att de kollar hjulupphängningen
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Är ratten sned bör man göra en hjulinställning. Risken med att istället börja flytta ratten är att man kan ha sönder kontaktrullen för airbagen om den hamnar så att man kan vrida förbi ändläget på den. Dessutom är ju orsaken till att ratten är sned kvar (dvs en dålig hjulinställning).
Ok, jag förstår det, tur att jag inte har börjat med ratten då😂. Jag har lämnat in bilen idag på Bilia, så ska de göra hjulinställningen. Tack för att ni räddade situationen.
Bilen kan ju ha fått en smäll med. Tidigare ägaren kanske "hittade" en trottoarkant. Men innan de ställer in hjulen så be att de kollar hjulupphängningen
Bilia ska kolla allt, jag har bett att kolla allt. Tack för svaret.
Är ratten sned bör man göra en hjulinställning. Risken med att istället börja flytta ratten är att man kan ha sönder kontaktrullen för airbagen om den hamnar så att man kan vrida förbi ändläget på den. Dessutom är ju orsaken till att ratten är sned kvar (dvs en dålig hjulinställning).
Ok, jag förstår det, tur att jag inte har börjat med ratten då😂. Jag har lämnat in bilen idag på Bilia, så ska de göra hjulinställningen. Tack för att ni räddade situationen.
Låter klokt. Du kommer, utöver att ratten blir rak, även spara både däck och bränsle och få en trevligare bil.
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
Är ratten sned bör man göra en hjulinställning. Risken med att istället börja flytta ratten är att man kan ha sönder kontaktrullen för airbagen om den hamnar så att man kan vrida förbi ändläget på den. Dessutom är ju orsaken till att ratten är sned kvar (dvs en dålig hjulinställning).
Ok, jag förstår det, tur att jag inte har börjat med ratten då😂. Jag har lämnat in bilen idag på Bilia, så ska de göra hjulinställningen. Tack för att ni räddade situationen.
Låter klokt. Du kommer, utöver att ratten blir rak, även spara både däck och bränsle och få en trevligare bil.
Bilia utförde inte hjulinställningen och de sa att jag måste byta länkarmarna för 11900kr hos dem om jag vill. Det är klart att jag inte vill 😂. Jag har tagit den till en bilverkstaden, jag köpte delarna och han bytte dem för 1626kr för båda sidorna. Han försökte göra hjulinställning så sa han att drivaxeln är justerad till max, han fick godkänd av mig att öppna ratten och justera den rakt. Till slut så fick vi fel på spänningsmatning pumpmotor felaktig signal. Hon kom fram till att det är kabelavbrott. Idag ska hämta bilen och lämna den hos en elektriker för att felsöka och leta efter kablen som är avbiten.
Bilen kan ju ha fått en smäll med. Tidigare ägaren kanske "hittade" en trottoarkant. Men innan de ställer in hjulen så be att de kollar hjulupphängningen
Länkarmarna var dåliga och köpte 2st från vparts och de blev bytta för 1600kr Med 1200kr hjulinställning. ABS lampan lyste 😁
TS ska flytta tillbaka ratten till ursprungsläget,
Ett måste till och med!
När ratten är flyttad kommer aldrig styrgeometrin bli rätt. Är inte styrväxeln med inre styrleder på rätt ställe, och man kortar/förlänger styrstag för att få korrekt Toe kommer Ackerman vinkeln bli galen, och man riskerar också Bumpsteer. Dvs att hjulen svänger när hjulen rör sig i fjädringen.
Inre styrlederna MÅSTE vara rätt i förhållande till länkarmslagringarna sett i färdriktningen. Annars är styrgeometrin galen och bilen kommer aldrig vara riktig.
Gör man en hjulinställning med dåliga länkarmslagringar blir det också galet. Då är inte alla leder heller på rätt ställe i geometrin.
12000kr för länkarmar endast är inte klokt, men man får pröjsa ca 1000kr styck om man ska ha sådana som inte bara håller 3000mil. Billiga är skräp, i just detta fallet. Jag säger inte det ofta.