3214
Sök

Inför regbesiktning av a-traktor: glödtändning, varvtalsregulator

16 Inlägg
31 mars 2022
Trådstartare
#1
Hej!

Vi undrar om det ses som ett problem för regbesiktning om motorn ibland glödtänder vid stängning av tändning så att man måste framkalla ett motorstopp? Jag har försökt leta runt och frågat bilprovningen men fick bara ett standardsvar om allt möjligt "att tänka på". Annars är motorn en B230K som jag antar vi kan börja med att byta tändstift på och hoppas...

Undrar också om man absolut MÅSTE ta bort svetsarna på en redan inkapslad varvtalsregulator för att de ska kika in? Jag läste att man eventuellt kan bifoga en utskriven bild också på sådant som inte kan okulärbesiktas.

Samma sak om man MÅSTE borra upp hål för trådplombering? Det står i intyget man bifogar "eventuella möjligheter redogörs"...?

Tack på förhand för svar!

16 Inlägg
1 april 2022
Trådstartare
#2
Fick tag på en annan besiktningsman där och svar på mina frågor!

För eftervärlden:

1. Ja, har man fått föreläggande om besiktning av styrbox så måste de kunna se in, den får inte vara inkapslad innan. De kan inte heller hjälpa med att ta upp sådant på stationen.

2. Glödtändning tillåter dem däremot. Han gav mig sedan ett hett tips om att med tanke på bilmodell (Volvo 740 -90) är det troligt att det är ett stift som antingen är dåligt eller att ventilen  vid insugsröret som ska stänga när man stänger tändningen inte har ström, och att nya sådana stift antagligen finns att finna på bilskrot.

1 138 Inlägg
1 april 2022
#3
740 -90 med K-motor? Spännande roll

I övrigt bra att du fick svar!



Sök