Hickan skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Dodge Dart sågs väl som en lite mindre och billigare jänkebil förr, men de har stigit rejält i pris på sistone. Tror inte den där är överprisad alls faktiskt. Fortsätt ta hand om den och ta inte ut den i vägsalt så kommer den fortsätta stiga i pris.
jag tycker den såg schysst ut, den är med här i videon från 4:30 och framåt
https://www.youtube.com/watch?v=wrgaLdTNSMEdet blir ju en sommarbil, får stå i lada resten av året. baslåda och några högtalare på hatthyllan, resten lämnar jag orört.
vad drar en dart med v6a?
Som redan påpekats fanns inte bilen med V6.
Slant six 170 cu in på 100 hk eller slant six 225 cu in på 145 hk.
Är man osäker på storleken på motorn går det lättast att se på slangen framme under toppen.
Kort slang 170 cu in - lång slang 225 cu in.
Canadabyggda Dart fanns att få med v8.
Men de importerades inte av ANA.
En privatimport fanns av 1965 år modell med V8.
Minns inte vilken storlek på motorn, men tror det var minsta V8:an.
En anställd hos ANA som själv importerat den bilen.
Kanske flyttgods - minns inte.
MoPar-bilarna från 1963 och ett decennium framåt anser jag vara bland världens bästa bilar.
Mycket omtyckta av TAXI, Polisen och tidningsdistributörerna.
Har själv ägt ett par Plymouth.
Den första hade rullat som tidningsbil i treskift med 3 olika chaufförer 9.000 mil på 9 månader.
Lite knepiga bromsar.
Ett råd är att plocka bort sjävljusteringarna.
Gjordes som regel på de bilar som levererades som Polis- och Taxibilar - innan skivbromsarna kom fram.
Skivbromsar fram standard på ANA-importerade MoParbilar från 1968.
BIVA-importerade Mopar-bilar hade trumbromsar fram och mindre diameter på bakbromsarna än ANA-bilarna.
De BIVA-importerade hade problem med vissa reservdelar, eftersom ANA endast importerade bilar i HD-utförande.
BIVA importerade endast snik-/lågbudgetbilar.