granadadr skrev:
Growe skrev:
uhlin skrev:
Håller med, finns det nåt som slår en gammal V8? Då snackar vi
allt t.o.m en fiskelbåt låter bättre
finns inget som jag hatar så mycket som gamla jänkebilar med v8 på 120hk och raka rör..uch..
vem snackar RAKA rör?? inte jag iaf,, en lagom mullrande v8 gärna med kompressor låter mumma,, gärna med rullkam
minns när jag låg bakom en race cuda,, riktigt frän,, det luktade bensin när den körde,, han lämnade en lucka i kön på ca 5 m,, sen la han in vxl,, å den ritade på tomgång,,, då snackar vi bil
Det är såna minnen man bär med sig...
En ordentligt ljuddämpad jänke-V8 har en otrolig pondus.
Sönderhoppade raggarbilar med raka rör? Not so much... Visst, de kan vara coola och alla får ju såklart ha sin egen smak, men det är inte det vi tänker på med "välljud" ^^
Har en liknande historia för övrigt, en av mina första riktiga kontakter med en gammal jänkare med pulver under huven.
Var i sthlm typ -97 eller -98, vi skulle in till SLs hittegodsförråd o hämta en jacka jag glömde på pendeltåget.
Polarn o jag hittade inte så bra där så vi stod i en korsning o frågade om vägen när det rullade upp en taksänkt Nova till rödljuset bredvid oss.
Det första jag såg var den fina 8-71an som stack upp genom huven, o ljudet av remdriften... satan så ballt.
Sen när det började tunna ur o gick mot grönt ljus la han i driven, o bakhjulen började tugga där bilen stod, det fanns inte broms nog att hålla emot ens på tomgång. DÄR vaknade mitt intresse och sug för amerikanska bilar i allmänhet, och sent 60-/tidigt 70-tals dito i synnerhet.
Nu har jag ju min egen stötstångs-åtta står i garaget, och med en Flowtech Raptor ljuddämpare låter den precis sådär lagom kaxigt som en helt original 318 Magnum ska göra 😎