3230
Sök

Vad har Volvo 744 gle -88 för utväxling & bakaxel?

302 Inlägg
23 maj 2022
Trådstartare
#1
Hejsan, jag kan inte hitta nån lapp på bakaxeln på bilen så undrar om det kanske finns någon här som kan hjälpa mig med det istället.

Vad har en 740 gle från -88 med överväxel för utväxling och bakaxel?

Bakaxeln rasade häromdagen och lär fixa en ny. Fick höra att 240 har likadan växellåda som min, går det att ta en bakaxel från 240 också?

1 109 Inlägg
23 maj 2022
#2
Din utväxling bör vara 3:54 eller kanske 3:73.

240ins axel är smalare, så den passar inte på 740/940.


302 Inlägg
23 maj 2022
Trådstartare
#3
Steff240 skrev:
Din utväxling bör vara 3:54 eller kanske 3:73.

240ins axel är smalare, så den passar inte på 740/940.

Tackar, vet du om det är 1030 eller 1031? Spelar det någon roll? Hur många kugg är det i kransen om du vet det?

2 327 Inlägg
23 maj 2022
#4
Är det inte lättare att bara lossa kåpan och kolla utväxlingen? Sakerna ska ju bort oavsätt.


302 Inlägg
23 maj 2022
Trådstartare
#5
Xebers76 skrev:
Är det inte lättare att bara lossa kåpan och kolla utväxlingen? Sakerna ska ju bort oavsätt.

Givetvis hade det varit så, men har inte grejer för att göra det. Bilen lär ändå kunna rulla sen då jag ska bogsera han till någon som ska byta grejerna åt mig.

1 109 Inlägg
23 maj 2022
#6
Utväxlingen kan du kolla genom att hiissa upp ena bakhjulet, snurra hjulet 1 varv och samtidigt räkna hur många varv kardanaxeln snurrar.

Gällande 1030vs 1031 så passar båda två (någon får rätta mig om jag har fel) men 1031 har lite grövre komponenter i differentialen.
Men det är nog en icke-fråga för 1030 till 740 verkar ganska sällsynt.

1041 är "samma" axel, men med slungdiff.

1030/1031 sitter även i 240, men axelrören är kortare, och passar alltså inte på 740/940.


302 Inlägg
24 maj 2022
Trådstartare
#7
Steff240 skrev:
Utväxlingen kan du kolla genom att hiissa upp ena bakhjulet, snurra hjulet 1 varv och samtidigt räkna hur många varv kardanaxeln snurrar.

Gällande 1030vs 1031 så passar båda två (någon får rätta mig om jag har fel) men 1031 har lite grövre komponenter i differentialen.
Men det är nog en icke-fråga för 1030 till 740 verkar ganska sällsynt.

1041 är "samma" axel, men med slungdiff.

1030/1031 sitter även i 240, men axelrören är kortare, och passar alltså inte på 740/940.

Går det att byta bakaxel själv utan lyft? När jag har räknat varven kardanaxeln snurrade ska jag dividera det med något?

Bakhjulsdriven
338 Inlägg
24 maj 2022
#8
Differential och pinjong kan du  ta från en 240 om den har 1031 axel, och sätta i din 740. Tänk på att pinjong och kronhjul är "gifta" så du måste alltid byta dem tillsammans. Drivaxlar, eller axeln som helhet, passar ej från 240. Den absolut vanligaste utväxlingen på en 740 med manuell låda är 3,54. Om du kommer över en komplett bakaxel som du tänker switcha så går det utmärkt att göra på pallbockar. Att tänka på i sådana fall är att ta en axel med passande hastighetskrans på diffen. ABS vagnar har 48 tänder medans icke-abs vagnar har 12. Även om den kommer från en automat eller manuell, automataxlar har mycket lägre utväxling ca. 4,10.


302 Inlägg
24 maj 2022
Trådstartare
#9
Arly165 skrev:
Differential och pinjong kan du  ta från en 240 om den har 1031 axel, och sätta i din 740. Tänk på att pinjong och kronhjul är "gifta" så du måste alltid byta dem tillsammans. Drivaxlar, eller axeln som helhet, passar ej från 240. Den absolut vanligaste utväxlingen på en 740 med manuell låda är 3,54. Om du kommer över en komplett bakaxel som du tänker switcha så går det utmärkt att göra på pallbockar. Att tänka på i sådana fall är att ta en axel med passande hastighetskrans på diffen. ABS vagnar har 48 tänder medans icke-abs vagnar har 12. Även om den kommer från en automat eller manuell, automataxlar har mycket lägre utväxling ca. 4,10.

Tack för infon! Vet dock inte vad jag har för axel och det finns inget lapp eller något vad jag vet på axeln. Vet du något annat sätt att få reda på det?

558 Inlägg
24 maj 2022
#10
dwadw skrev:
Steff240 skrev:
Utväxlingen kan du kolla genom att hiissa upp ena bakhjulet, snurra hjulet 1 varv och samtidigt räkna hur många varv kardanaxeln snurrar.

Gällande 1030vs 1031 så passar båda två (någon får rätta mig om jag har fel) men 1031 har lite grövre komponenter i differentialen.
Men det är nog en icke-fråga för 1030 till 740 verkar ganska sällsynt.

1041 är "samma" axel, men med slungdiff.

1030/1031 sitter även i 240, men axelrören är kortare, och passar alltså inte på 740/940.

Går det att byta bakaxel själv utan lyft? När jag har räknat varven kardanaxeln snurrade ska jag dividera det med något?

Jag bytte bakaxel på mina pärons garageuppfart med enbart domkraft och pallbockar när jag var 20 bast typ. Så det är inga problem att byta bakaxel utan lyft. Det tråkigaste på hela bytet är nog vajrarna till handbromsen
Senast redigerat av Jeebz (24 maj 2022)


Bakhjulsdriven
338 Inlägg
24 maj 2022
#11
Om den nu har rasat så spelar det väl inte så stor roll? Det brukar stå på kronhjulet. Jag har aldrig provat snurrmetoden. Det enklaste vore att hitta en bakaxel från en ABS-bil alt icke-abs bil beroende på om din bil är det eller ej och byta rakt av. Spelar ingen roll om axel är från en 740 eller 940. Byter du enbart diff och pinjong så skall den shimsas in på korrekt sätt i axeln.
dwadw skrev:
Tack för infon! Vet dock inte vad jag har för axel och det finns inget lapp eller något vad jag vet på axeln. Vet du något annat sätt att få reda på det?


302 Inlägg
25 maj 2022
Trådstartare
#12
Arly165 skrev:
Om den nu har rasat så spelar det väl inte så stor roll? Det brukar stå på kronhjulet. Jag har aldrig provat snurrmetoden. Det enklaste vore att hitta en bakaxel från en ABS-bil alt icke-abs bil beroende på om din bil är det eller ej och byta rakt av. Spelar ingen roll om axel är från en 740 eller 940. Byter du enbart diff och pinjong så skall den shimsas in på korrekt sätt i axeln.
dwadw skrev:
Tack för infon! Vet dock inte vad jag har för axel och det finns inget lapp eller något vad jag vet på axeln. Vet du något annat sätt att få reda på det?


Blir nog att byta hela axeln tror jag. En fråga dock. Om vi säger att jag har 3,54 utväxling, spelar det någon roll om det är 1030 eller 1031? Bör det vara en axel från -88 eller äldre? Tror nog inte min bil har nå abs så det lär ju vara 12 kuggig krans som gäller.

6 056 Inlägg
25 maj 2022
#13
GLE var ju ett utrustningspaket, ingick det inte ABS där? Men det är ju bara att lyfta på huven och se om det sitter någon ABS-enhet där

Bakhjulsdriven
338 Inlägg
25 maj 2022
#14
1030 är väldigt ovanlig på 740. Möjligt att det finns tidiga årsmodeller med den axeln. Har själv aldrig sett någon. Du kan ta vilken stel bakaxel som helst från en 740 eller 940 så länge den har rätt antal kuggar på kransen kommer den att passa och fungera. Om det är väldigt viktigt att få samma utväxling är upp till dej.
dwadw skrev:
Blir nog att byta hela axeln tror jag. En fråga dock. Om vi säger att jag har 3,54 utväxling, spelar det någon roll om det är 1030 eller 1031? Bör det vara en axel från -88 eller äldre? Tror nog inte min bil har nå abs så det lär ju vara 12 kuggig krans som gäller.


302 Inlägg
25 maj 2022
Trådstartare
#15
Arly165 skrev:
1030 är väldigt ovanlig på 740. Möjligt att det finns tidiga årsmodeller med den axeln. Har själv aldrig sett någon. Du kan ta vilken stel bakaxel som helst från en 740 eller 940 så länge den har rätt antal kuggar på kransen kommer den att passa och fungera. Om det är väldigt viktigt att få samma utväxling är upp till dej.
dwadw skrev:
Blir nog att byta hela axeln tror jag. En fråga dock. Om vi säger att jag har 3,54 utväxling, spelar det någon roll om det är 1030 eller 1031? Bör det vara en axel från -88 eller äldre? Tror nog inte min bil har nå abs så det lär ju vara 12 kuggig krans som gäller.


Vad är fördelen med att ha rätt utväxling? Om jag har fattat rätt så skiljer kuggarna sig beroende om det är abs eller ej? 12st utan och 48st med?

6 056 Inlägg
26 maj 2022
#16
Om utväxlingen blir annan så kommer du få köra på andra motorvarv. Om du tex. låg på 3000 rpm i 110km/h förut kommer det bli lite mer eller lite mindre om du får annan utväxling.

Bakhjulsdriven
338 Inlägg
26 maj 2022
#17
Utväxlingen har inget att göra med ABS eller kuggarna på givarkransen. Däremot så har kronhjul och pinjong olika antal kuggar beroende på utväxling.
Här är en sprängskiss på hur bakaxeln ser ut. Nr. 37 är kronhjul, nr 35 är givarkrans.
https://www.volvowholesalepartsdirect.com/images/parts/volvo/fullsize/GR-67536.jpg
dwadw skrev:
Vad är fördelen med att ha rätt utväxling? Om jag har fattat rätt så skiljer kuggarna sig beroende om det är abs eller ej? 12st utan och 48st med?


2 397 Inlägg
27 maj 2022
#18
Att det är viktigt att ha rätt hastigetskrans i bakaxeln är för att hastighetsmätaren ska fungera korrekt smile
Slänger du i en 48-kuggs krans i en bil med 12-kugg kommer hastighetsmätaren visa 4 gånger för mycket, gör du tvärtom så kommer den visa 4 gånger för lite :p

Men, som redan förklarat så har hastighetskransen inget med utväxlingen att göra smile


302 Inlägg
27 maj 2022
Trådstartare
#19
Xebers76 skrev:
Är det inte lättare att bara lossa kåpan och kolla utväxlingen? Sakerna ska ju bort oavsätt.

Tja, har lossat kåpan, vart ser man nummerna man ska ha?

6 056 Inlägg
27 maj 2022
#20
dwadw skrev:
Xebers76 skrev:
Är det inte lättare att bara lossa kåpan och kolla utväxlingen? Sakerna ska ju bort oavsätt.

Tja, har lossat kåpan, vart ser man nummerna man ska ha?

Räkna kuggarna på kronhjulet och pinjongen, sen är det bara att räkna ut vilken utväxling det är


Sök