mb_pucken skrev:
En bil du är intresserad utav och vill ha är en bra början. Sen kan man få kompromissa lite så klart. Tror det är väldigt lätt att tappa intresset annars. Ett tips är att göra en så kallad rullande renovering så får man belöningar och resultat lite oftare.
Håller helt med.
En bil du har intresse utav och faktiskt vill köra är extremt viktigt. Likaså är det en stor fördel att inte "ta sig vatten över huvudet", dvs köpa ett lik som kräver hiskerligt mycket jobb, tid och pengar för öht. ha en suck att närma sig gatlaglig. Det "problemet" har jag med min 940, men jag har plats för den, plus att det är min 3e bil, så det får helt enkelt ta den tid det tar
Ett rullande projekt är en bra början. Nackdelen med det är dock att större jobb kan vara lite svårt om bilen "måste" användas regelbundet. Det problemet har jag med min V70... Så mycket jag skulle vilja göra med den, men som bruksbil finns inte tiden till mycket annat än service och slitagedelar. Och då alltid med en viss tidspress.
Det "bästa" är nog en gyllende medelväg, en 2a bil som inte måste vara brukbar men ändå är i så pass bra skick att den är körduglig om man så vill.
"Bästa bil" existerar nog egentligen inte. Men i sverige är det väl en lagom gammal volvo som är "bäst" ur deltillgång som gäller.
Idag är nog P2orna(S60, S80, V70 00~08) dom mest lämpliga... Äldre modeller såsom 240, 740 och 940 börjar det bli lite halv-svårt att få tag på (vissa)delar till, och det lär inte bli lättare framöver(dessutom dyra i inköp, då "alla" tror att dom vill ha en...)