3188
Sök

Bilen låter efter avstängning, fläktljud.

24 Inlägg
10 juli 2022
Trådstartare
#1
Hejsan!

Ber om ursäkt ifall jag borde lagt tråden någon annanstans (ny här på sidan).

Var en spekulant på min bil som är till försäljning som hävdade att det var något fel på bilen för att den lät efter man stängt av den.
Ljudet är liknande en fläkt och kommer från motorutrymmet. Brukar hålla i sig en liten stund efter man stängt av motorn.

Jag har alltid uppfattat att detta är helt normalt, typ kylsystemet/fläkt som är igång för att kyla ner motorn efter körning?

Vill bara dubbelkolla här så att jag vet ifall individen bara försökte få mig att tvivla på bilen eller om han helt enkelt hade fel.

Gäller en Skoda Octavia 1.6 tdi, 2009-2013 modell.

Vh, Flaskhalsvafan

6 632 Inlägg
10 juli 2022
#2
Sälj bilen till någon annan, blir det inte bra första gången så lär de återkomma efter köpet

Iallafall, Kylfläkten kan köra en stund efter bilen har stängts av för att kyla ner kondensorn till A/C:n
Oftast är detta fullt normalt men vid tråkigare tillfällen kan kondensorn i sig vara dålig (Lätt att kolla, om kylflänsarna har ramlat av så vet du att kondensorn är dålig)

Den syns innanför grillen och är nr 1 att plocka stenskott med tiden

De/Dem

24 Inlägg
10 juli 2022
Trådstartare
#3
xXSammy skrev:
Sälj bilen till någon annan, blir det inte bra första gången så lär de återkomma efter köpet

Iallafall, Kylfläkten kan köra en stund efter bilen har stängts av för att kyla ner kondensorn till A/C:n
Oftast är detta fullt normalt men vid tråkigare tillfällen kan kondensorn i sig vara dålig (Lätt att kolla, om kylflänsarna har ramlat av så vet du att kondensorn är dålig)

Den syns innanför grillen och är nr 1 att plocka stenskott med tiden

Tack för ditt svar! smile

Forummoderator
18 008 Inlägg
10 juli 2022
#4
Tycker nog att det är fullt normalt i högsommartider att kylfläkt går en stund efter avstängning av motorn. I synnerhet om AC fungerar i bilen. Lite som att en dieselvärmare väsnas en stund efter avstängning på vintern. Den behöver kyla ner sig.

Hörde för första gången i förra veckan att kylfläkten drog igång på min min bil cirka 15 sekunder efter avstängning och drog på bra under tiden vi tog ut packning ur bilen. Den är av årsmodell 2022...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 404 Inlägg
10 juli 2022
#5
Det kan vara normalt, men kan även vara onormalt.
Min V70 har bara fläkten igång efter avstängning på högsommaren om man kört riktigt hårt med den och direkt stänger av den. V70 får väl dock anses ha ett bra kylsystem... Vet andra bilar som drar igång fläkten vid minsta lilla ansträngning :p

Det fel som ev. kan vara är väl en tempgivare isf. Bilen vet inte riktigt hur varm/kall den är och kör därför fläkten en stund efter avstängning "för säkerhets skull". Men kass tempgivare skulle ge andra symptom också, så troligen är det inget fel på din bil utan det är så det är bara.


24 Inlägg
12 juli 2022
Trådstartare
#6
Tack så mycket för era svar! Skönt att kunna fråga kunnigt folk här när man själv inte är så duktig på bilar.

1 Inlägg
25 januari
#7
Hybrid_ skrev:
Tycker nog att det är fullt normalt i högsommartider att kylfläkt går en stund efter avstängning av motorn. I synnerhet om AC fungerar i bilen. Lite som att en dieselvärmare väsnas en stund efter avstängning på vintern. Den behöver kyla ner sig.

Hörde för första gången i förra veckan att kylfläkten drog igång på min min bil cirka 15 sekunder efter avstängning och drog på bra under tiden vi tog ut packning ur bilen. Den är av årsmodell 2022...

Hej, jag har också en Skoda Octavia som orginalpostaren med exakt samma beteende. Skillnaden är att jag har "problemet" nu mitt under vintern. På sommaren känns det ju som ett förväntat beteende, men nu mitt i vintern? Då måste det väl nästan vara något onormalt? Eller kan det vara partikelfiltret som fläkten rensar? (läste något om det på ett annat forum)
Senast redigerat av Trana (25 januari )

7 394 Inlägg
25 januari
#8
Trana skrev:
Hybrid_ skrev:
Tycker nog att det är fullt normalt i högsommartider att kylfläkt går en stund efter avstängning av motorn. I synnerhet om AC fungerar i bilen. Lite som att en dieselvärmare väsnas en stund efter avstängning på vintern. Den behöver kyla ner sig.

Hörde för första gången i förra veckan att kylfläkten drog igång på min min bil cirka 15 sekunder efter avstängning och drog på bra under tiden vi tog ut packning ur bilen. Den är av årsmodell 2022...

Hej, jag har också en Skoda Octavia som orginalpostaren med exakt samma beteende. Skillnaden är att jag har "problemet" nu mitt under vintern. På sommaren känns det ju som ett förväntat beteende, men nu mitt i vintern? Då måste det väl nästan vara något onormalt? Eller kan det vara partikelfiltret som fläkten rensar? (läste något om det på ett annat forum)

kör vag på jobbet och dem kör igång fläkten även på vintern,, och jag bor i Norrland wink så helt normalt för bilmodellen


2 404 Inlägg
25 januari
#9
Min T5a kan allt starta fläkten på vintern också i vissa scenarior. T ex när stackarn får leka plog, eller under annan "lagom"*host* hård körning.

En fläkt som går en liten stund är inget man ska oroa sig för. Däremot om fläkten går på högvarv i flera MINUTER efter avstängning, ja då kan det däremot antyda att något är fel, i regel att bilen av någon anledning(t ex kass tempgivare) inte har en susning om hur varm/kall motorn egentligen är, och kör fläkten "för säkerhets skull".
Men en fläkt som startar på tomgång, max 1 minut efter avstängning? Inget att oroa sig för oavsett årstid.


Muskelbil
25 januari
#10
Trana skrev:
Hybrid_ skrev:
Tycker nog att det är fullt normalt i högsommartider att kylfläkt går en stund efter avstängning av motorn. I synnerhet om AC fungerar i bilen. Lite som att en dieselvärmare väsnas en stund efter avstängning på vintern. Den behöver kyla ner sig.

Hörde för första gången i förra veckan att kylfläkten drog igång på min min bil cirka 15 sekunder efter avstängning och drog på bra under tiden vi tog ut packning ur bilen. Den är av årsmodell 2022...

Hej, jag har också en Skoda Octavia som orginalpostaren med exakt samma beteende. Skillnaden är att jag har "problemet" nu mitt under vintern. På sommaren känns det ju som ett förväntat beteende, men nu mitt i vintern? Då måste det väl nästan vara något onormalt? Eller kan det vara partikelfiltret som fläkten rensar? (läste något om det på ett annat forum)

Fläkten rensar inte partikelfilter.

7 441 Inlägg
25 januari
#11
Land Rover med Puma-dieseln SKA låta efter att man stängt av motorn.
Säger tjoff, tjoff, tjoff 3 gånger.
Är ett sundhetstecken på att EGR-ventilen fungerar = är rörlig.
Helt tyst efter att motorn stängts av är en varningsklocka.
Kompletteras gärna med 4 tecken i en ruta i instrumentpanelen.

Forummoderator
18 008 Inlägg
25 januari
#12
Kör VW Caddy för tillfället. Kylfläkten lever sitt egna liv. Den kan gå flera minuter efter körning. Verkar vara en smula slumpmässigt men det är ju en VAG...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 207 Inlägg
25 januari
#13
Om bilen gjort eller gjorde regenerering när den stängs av kan fläkten gå i flera minuter helt normalt även i minusgrader.
Programmerat så på VAG, säkert på fler ändå.  Nyare tänder ingen lampa eller nått när den regenererar heller.

Det finns också pumpar som håller kylvätskan cirkulerande samt att det surrar om dieselvärmaren gått på min Audi.
Sådana värmare tvärstannar inte utan en liten fläkt eftergår en stund så det inte överhettar.
Senast redigerat av Mossan1 (25 januari )

7 394 Inlägg
26 januari
#14
Muskelbil skrev:
Trana skrev:
Hybrid_ skrev:
Tycker nog att det är fullt normalt i högsommartider att kylfläkt går en stund efter avstängning av motorn. I synnerhet om AC fungerar i bilen. Lite som att en dieselvärmare väsnas en stund efter avstängning på vintern. Den behöver kyla ner sig.

Hörde för första gången i förra veckan att kylfläkten drog igång på min min bil cirka 15 sekunder efter avstängning och drog på bra under tiden vi tog ut packning ur bilen. Den är av årsmodell 2022...

Hej, jag har också en Skoda Octavia som orginalpostaren med exakt samma beteende. Skillnaden är att jag har "problemet" nu mitt under vintern. På sommaren känns det ju som ett förväntat beteende, men nu mitt i vintern? Då måste det väl nästan vara något onormalt? Eller kan det vara partikelfiltret som fläkten rensar? (läste något om det på ett annat forum)

Fläkten rensar inte partikelfilter.

nej,, men den hettar upp det till över 200-300 grader,, så förmodligen behöver den fläkten för att kyla wink


* Voff voff *
10 593 Inlägg
26 januari
#15
Hybrid_ skrev:
Kör VW Caddy för tillfället. Kylfläkten lever sitt egna liv. Den kan gå flera minuter efter körning. Verkar vara en smula slumpmässigt men det är ju en VAG...

Och jag kör en Transporter T6, samma där att fläkten helt random ibland går efter att man kört. Så det verkar helt normalt. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 196 Inlägg
26 januari
#16
Muskelbil skrev:
Trana skrev:
Hybrid_ skrev:
Tycker nog att det är fullt normalt i högsommartider att kylfläkt går en stund efter avstängning av motorn. I synnerhet om AC fungerar i bilen. Lite som att en dieselvärmare väsnas en stund efter avstängning på vintern. Den behöver kyla ner sig.

Hörde för första gången i förra veckan att kylfläkten drog igång på min min bil cirka 15 sekunder efter avstängning och drog på bra under tiden vi tog ut packning ur bilen. Den är av årsmodell 2022...

Hej, jag har också en Skoda Octavia som orginalpostaren med exakt samma beteende. Skillnaden är att jag har "problemet" nu mitt under vintern. På sommaren känns det ju som ett förväntat beteende, men nu mitt i vintern? Då måste det väl nästan vara något onormalt? Eller kan det vara partikelfiltret som fläkten rensar? (läste något om det på ett annat forum)

Fläkten rensar inte partikelfilter.

Det är precis det den gör. Troligen är partikelfiltret på sin upphällningen därav täta regenereringar av detsamma. Eller dåligt bränsle, med mycket tillsatser.

TS kanske skall tanka blank några vändor, och framförallt undvika Okq8 och Cirkle K:s diesel som innehåller, i alla fall tidigare, mycket slaktavfall. Kan även vara bra att aktivt rensa ut partikelfiltret med ett felsökningsverktyg samtidigt som man håller 70 knutar på högt varv, typ 3:an/4:an under regenerering av partikelfiltret.
Senast redigerat av master_lars (26 januari )


Muskelbil
26 januari
#17
master_lars skrev:
Muskelbil skrev:
Trana skrev:

Hej, jag har också en Skoda Octavia som orginalpostaren med exakt samma beteende. Skillnaden är att jag har "problemet" nu mitt under vintern. På sommaren känns det ju som ett förväntat beteende, men nu mitt i vintern? Då måste det väl nästan vara något onormalt? Eller kan det vara partikelfiltret som fläkten rensar? (läste något om det på ett annat forum)

Fläkten rensar inte partikelfilter.

Det är precis det den gör. Troligen är partikelfiltret på sin upphällningen därav tätat regenereringar av detsamma.
TS kanske skall tanka blank några vändor och / eller aktivt rensa ut det med felsökningsverktyg samtidigt som man håller 70 knutar på högt varv, typ 3:an/4:an under regenerering av partikelfiltret.

Avgastrycket rensar partikelfilter.

* Voff voff *
10 593 Inlägg
26 januari
#18
master_lars skrev:
Muskelbil skrev:
Trana skrev:

Hej, jag har också en Skoda Octavia som orginalpostaren med exakt samma beteende. Skillnaden är att jag har "problemet" nu mitt under vintern. På sommaren känns det ju som ett förväntat beteende, men nu mitt i vintern? Då måste det väl nästan vara något onormalt? Eller kan det vara partikelfiltret som fläkten rensar? (läste något om det på ett annat forum)

Fläkten rensar inte partikelfilter.

Det är precis det den gör. Troligen är partikelfiltret på sin upphällningen därav täta regenereringar av detsamma. Eller dåligt bränsle, med mycket tillsatser.

TS kanske skall tanka blank några vändor, och framförallt undvika Okq8 och Cirkle K:s diesel som innehåller, i alla fall tidigare, mycket slaktavfall. Kan även vara bra att aktivt rensa ut partikelfiltret med ett felsökningsverktyg samtidigt som man håller 70 knutar på högt varv, typ 3:an/4:an under regenerering av partikelfiltret.

Slaktavfall är HVO. HVO är rent och fint att köra på. RME däremot ställer till det, men det är inte gjort på slaktavfall...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök