3146
Sök

Köpråd: Golf GTI Mk5 , 21k mil. Värt eller inte?

20 Inlägg
16 juli 2022
Trådstartare
#1
Tjena! Hittat en bil som såg jävligt fin ut men har en del frågetecken runt den.
Dels tycker jag att den är värderad alldeles för högt.

Oetinger paketet, vad ger det för värdeökning?
Ska även vara Steg 3 optimerad , men oklart om någon hårdvara är utbytt förutom ett taskigt BSR filter och ett annat avgassytem.
Året runt däck är jag väldigt frågande till också. Kändes som jag körde runt på 4 hockeypuckar.
Lite rost o skavanker fanns också.

DSG lådan, klarar den 300hk plus och även det extra vridet utan några modifieringar?

Kanske är någon som vet nåt om just den här specifika bilen för jag hittar inga med oettinger paket eller vart man ens kan köpa detta.

https://www.blocket.se/annons/goteborg/ … /101495848



Kan ingenting om Volkswagen så tips/råd , vad man ska tänka på etc är uppskattat.
Vad är den här bilen värd i era ögon? Eller ens värd att lägga ett bud på?


Mvh Ralle

1 192 Inlägg
16 juli 2022
#2
Hej!

Gör en slagning på car.info. Det ger en fingervisning på värdet med hänsyn till modellår, miltal, hur sällsynt bilen är på marknaden etc. Värdet på denna ligger uppskattat på 68 000kr hos bilförsäljare och 58 000kr hos privatperson och det är utan hänsyn till rost, skavanker osv. För mig personligen är steg 3, eftermarkandsprylar, baslåda etc en stor röd varningsflagg. Räkna med att bilen har körts X antal varv på banor och dragstrip.

20 ägare på 14 år är inte heller något som direkt talar till bilens fördel. Förvisso flertalet bilföretag som ägt den men det är ändå värt att tänka på.

Den låg ute för 109 000kr för 7 år sedan, då hade den gått hälften så långt som idag. Är det verkligen rimligt att företaget ska ha 90 000kr för den 7 år senare?

GTI-entusiaster älskar Mk5 så det är nog en väldigt trevlig bil annars men jag hade letat vidare alternativt ge företaget ett skambud på 50 000kr och se vad de säger wink


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 240 Inlägg
16 juli 2022
#3
R4lle skrev:
Tjena! Hittat en bil som såg jävligt fin ut men har en del frågetecken runt den.
Dels tycker jag att den är värderad alldeles för högt.

Oetinger paketet, vad ger det för värdeökning?
Ska även vara Steg 3 optimerad , men oklart om någon hårdvara är utbytt förutom ett taskigt BSR filter och ett annat avgassytem.
Året runt däck är jag väldigt frågande till också. Kändes som jag körde runt på 4 hockeypuckar.
Lite rost o skavanker fanns också.

DSG lådan, klarar den 300hk plus och även det extra vridet utan några modifieringar?

Kanske är någon som vet nåt om just den här specifika bilen för jag hittar inga med oettinger paket eller vart man ens kan köpa detta.

https://www.blocket.se/annons/goteborg/ … /101495848



Kan ingenting om Volkswagen så tips/råd , vad man ska tänka på etc är uppskattat.
Vad är den här bilen värd i era ögon? Eller ens värd att lägga ett bud på?


Mvh Ralle

Det står att kamrem är bytt och det var gjort 2016 och vid miltal 11800. Nu sex år senare så har den gått 21900 mil, så snart dags att byta kamrem igen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

20 Inlägg
16 juli 2022
Trådstartare
#4
Jo jag har jämfört med andra annonser, men ingen har oettinger paket eller Steg 3.
Dom kan inte heller svara på om alla nödvändiga delar är utbytta som detta Steg 3 från GDM kräver.
Jag la ett bud på 70 när jag va där men det tog dom inte. Inte ens i närheten. Så att trycka ner den till ett rimligt pris är nog omöjligt.

Som du säger så finns det en del varningsflaggor. Bara en sån sak att motorkåpan saknas är märkligt för mig.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 240 Inlägg
16 juli 2022
#5
R4lle skrev:
Jo jag har jämfört med andra annonser, men ingen har oettinger paket eller Steg 3.
Dom kan inte heller svara på om alla nödvändiga delar är utbytta som detta Steg 3 från GDM kräver.
Jag la ett bud på 70 när jag va där men det tog dom inte. Inte ens i närheten. Så att trycka ner den till ett rimligt pris är nog omöjligt.

Som du säger så finns det en del varningsflaggor. Bara en sån sak att motorkåpan saknas är märkligt för mig.

Vad är "oettinger paket" för nåt? Jag skulle glömma den där bilen med så många ägare och trimmad är den också. Det kan vara många som försökt köra skiten ur den. Köp en annan bil.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

20 Inlägg
16 juli 2022
Trådstartare
#6
Vettemannen skrev:
R4lle skrev:
Tjena! Hittat en bil som såg jävligt fin ut men har en del frågetecken runt den.
Dels tycker jag att den är värderad alldeles för högt.

Oetinger paketet, vad ger det för värdeökning?
Ska även vara Steg 3 optimerad , men oklart om någon hårdvara är utbytt förutom ett taskigt BSR filter och ett annat avgassytem.
Året runt däck är jag väldigt frågande till också. Kändes som jag körde runt på 4 hockeypuckar.
Lite rost o skavanker fanns också.

DSG lådan, klarar den 300hk plus och även det extra vridet utan några modifieringar?

Kanske är någon som vet nåt om just den här specifika bilen för jag hittar inga med oettinger paket eller vart man ens kan köpa detta.

https://www.blocket.se/annons/goteborg/ … /101495848



Kan ingenting om Volkswagen så tips/råd , vad man ska tänka på etc är uppskattat.
Vad är den här bilen värd i era ögon? Eller ens värd att lägga ett bud på?


Mvh Ralle

Det står att kamrem är bytt och det var gjort 2016 och vid miltal 11800. Nu sex år senare så har den gått 21900 mil, så snart dags att byta kamrem igen.

/Benny

Dom måste skrivit fel när annonsen uppdaterades. Kamremmen om jag kommer ihåg rätt när jag va där byttes vid 18k mil

Trucker
1 411 Inlägg
16 juli 2022
#7
R4lle skrev:
JBara en sån sak att motorkåpan saknas är märkligt för mig.

Hade den öppet luftfilter så är det därför motorkåpan saknas, för orginal så sitter luftfiltret inbyggt i motorkåpan,
så den tas bort när man monterar öppet filter, har så på min MK5 smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

20 Inlägg
16 juli 2022
Trådstartare
#8
zleepy skrev:
R4lle skrev:
JBara en sån sak att motorkåpan saknas är märkligt för mig.

Hade den öppet luftfilter så är det därför motorkåpan saknas, för orginal så sitter luftfiltret inbyggt i motorkåpan,
så den tas bort när man monterar öppet filter, har så på min MK5 smile

Ah då förstår jag! Minsta nöten knäckt haha.
Men dessvärre är allt det andra för mycket att kunna ignorera.

1 192 Inlägg
16 juli 2022
#9
Vill du ifrågasätta försäljaren så kan du ju fråga hur de kom fram till det priset?
Den kostar nästan lika mycket som Mk6or med samma miltal. Trim och eftermarknadsdelar påverkar sällan priset i positiv riktning såvida eftermarknadsdelarna inte är sådana som förbättrar bilens originalskick. I detta fallet är det Ronny-&-Ragge-delar och en motoroptimering som mest talar för att bilen använts vid offensiv körning. Ovanpå det så är inte ens det ytliga skicket bättre än en genomsnittlig 14-åring bruksbil.

Alltid intressant att höra om de faktiskt kan backa upp sin prissättning eller inte &#128515;
Hade jag varit dem så hade jag huggit på ditt bud på en sekund för bättre pris tror jag inte de får för den häcken (ursäkta min franska).


20 Inlägg
16 juli 2022
Trådstartare
#10
Jokabsson skrev:
Vill du ifrågasätta försäljaren så kan du ju fråga hur de kom fram till det priset?
Den kostar nästan lika mycket som Mk6or med samma miltal. Trim och eftermarknadsdelar påverkar sällan priset i positiv riktning såvida eftermarknadsdelarna inte är sådana som förbättrar bilens originalskick. I detta fallet är det Ronny-&-Ragge-delar och en motoroptimering som mest talar för att bilen använts vid offensiv körning. Ovanpå det så är inte ens det ytliga skicket bättre än en genomsnittlig 14-åring bruksbil.

Alltid intressant att höra om de faktiskt kan backa upp sin prissättning eller inte &#128515;
Hade jag varit dem så hade jag huggit på ditt bud på en sekund för bättre pris tror jag inte de får för den häcken (ursäkta min franska).

Jag pratade faktiskt med säljaren igen efter inlägget och förklarade att det är orimligt att betala 90 000kr för den nu, när den såldes för 99 000 2017 med 13k mil på mätaren.

Även att priset påverkas enligt mig när det inte finns någon ordentlig dokumentation på det som är utbytt, så som avgassystemet.

GDM Steg 3 kräver att du har byggt om en del. Så som ny turbo, spridare, downpipe etc men ingen dokumentation på detta heller. Fick se ett kvitto på att GDM hade gjort en Steg 3 optimering för 4000kr.
Frågan är om dom fortfarande utför optimeringen utan garantier om man inte bytt ut dessa delar.

Hans svar!
Priset är satt eftersom det inte tillverkas lika många bilar längre pga det stigande priset på stål &#128579; och att fraktkostnaderna från Kina är högre &#129335;&#127995;&#8205;&#9794;&#65039;

Efter allt grävande så ger jag inte ens 70 för den.
Fan lägger jag till 20-30k får jag en R32 &#129318;&#127995;&#8205;&#9794;&#65039;
Senast redigerat av R4lle (16 juli 2022)

1 192 Inlägg
16 juli 2022
#11
R4lle skrev:
Jokabsson skrev:
Vill du ifrågasätta försäljaren så kan du ju fråga hur de kom fram till det priset?
Den kostar nästan lika mycket som Mk6or med samma miltal. Trim och eftermarknadsdelar påverkar sällan priset i positiv riktning såvida eftermarknadsdelarna inte är sådana som förbättrar bilens originalskick. I detta fallet är det Ronny-&-Ragge-delar och en motoroptimering som mest talar för att bilen använts vid offensiv körning. Ovanpå det så är inte ens det ytliga skicket bättre än en genomsnittlig 14-åring bruksbil.

Alltid intressant att höra om de faktiskt kan backa upp sin prissättning eller inte &#128515;
Hade jag varit dem så hade jag huggit på ditt bud på en sekund för bättre pris tror jag inte de får för den häcken (ursäkta min franska).

Jag pratade faktiskt med säljaren igen efter inlägget och förklarade att det är orimligt att betala 90 000kr för den nu, när den såldes för 99 000 2017 med 13k mil på mätaren.

Även att priset påverkas enligt mig när det inte finns någon ordentlig dokumentation på det som är utbytt, så som avgassystemet.

GDM Steg 3 kräver att du har byggt om en del. Så som ny turbo, spridare, downpipe etc men ingen dokumentation på detta heller. Fick se ett kvitto på att GDM hade gjort en Steg 3 optimering för 4000kr.
Frågan är om dom fortfarande utför optimeringen utan garantier om man inte bytt ut dessa delar.

Hans svar!
Priset är satt eftersom det inte tillverkas lika många bilar längre pga det stigande priset på stål &#128579; och att fraktkostnaderna från Kina är högre &#129335;&#127995;&#8205;&#9794;&#65039;

Efter allt grävande så ger jag inte ens 70 för den.
Fan lägger jag till 20-30k får jag en R32 &#129318;&#127995;&#8205;&#9794;&#65039;

Vilken pajas! Absolut är det dyrare med bilar idag, i synnerhet på begagnatmarknaden men det gör inte att bättre exemplar till lägre pris bara magiskt försvinner.

Hade haft svårare att argumentera mot honom om han drog att Oettinger-paketet är svåröverkomligt och att det inte finns något direkt riktpris på marknaden för sådana exemplar men nu drar han bara en rövare i stället.

Hur kan en motsvarande bil säljas för 55-70 000kr på övriga marknaden? Är stål bara dyrare hos Svanlund bil?

Ursäkta att jag tänder till men jag går igång på folk som ljuger i syfte att tjäna mer pengar.


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 240 Inlägg
16 juli 2022
#12
Jokabsson skrev:
R4lle skrev:
Jokabsson skrev:
Vill du ifrågasätta försäljaren så kan du ju fråga hur de kom fram till det priset?
Den kostar nästan lika mycket som Mk6or med samma miltal. Trim och eftermarknadsdelar påverkar sällan priset i positiv riktning såvida eftermarknadsdelarna inte är sådana som förbättrar bilens originalskick. I detta fallet är det Ronny-&-Ragge-delar och en motoroptimering som mest talar för att bilen använts vid offensiv körning. Ovanpå det så är inte ens det ytliga skicket bättre än en genomsnittlig 14-åring bruksbil.

Alltid intressant att höra om de faktiskt kan backa upp sin prissättning eller inte &#128515;
Hade jag varit dem så hade jag huggit på ditt bud på en sekund för bättre pris tror jag inte de får för den häcken (ursäkta min franska).

Jag pratade faktiskt med säljaren igen efter inlägget och förklarade att det är orimligt att betala 90 000kr för den nu, när den såldes för 99 000 2017 med 13k mil på mätaren.

Även att priset påverkas enligt mig när det inte finns någon ordentlig dokumentation på det som är utbytt, så som avgassystemet.

GDM Steg 3 kräver att du har byggt om en del. Så som ny turbo, spridare, downpipe etc men ingen dokumentation på detta heller. Fick se ett kvitto på att GDM hade gjort en Steg 3 optimering för 4000kr.
Frågan är om dom fortfarande utför optimeringen utan garantier om man inte bytt ut dessa delar.

Hans svar!
Priset är satt eftersom det inte tillverkas lika många bilar längre pga det stigande priset på stål &#128579; och att fraktkostnaderna från Kina är högre &#129335;&#127995;&#8205;&#9794;&#65039;

Efter allt grävande så ger jag inte ens 70 för den.
Fan lägger jag till 20-30k får jag en R32 &#129318;&#127995;&#8205;&#9794;&#65039;

Vilken pajas! Absolut är det dyrare med bilar idag, i synnerhet på begagnatmarknaden men det gör inte att bättre exemplar till lägre pris bara magiskt försvinner.

Hade haft svårare att argumentera mot honom om han drog att Oettinger-paketet är svåröverkomligt och att det inte finns något direkt riktpris på marknaden för sådana exemplar men nu drar han bara en rövare i stället.

Hur kan en motsvarande bil säljas för 55-70 000kr på övriga marknaden? Är stål bara dyrare hos Svanlund bil?

Ursäkta att jag tänder till men jag går igång på folk som ljuger i syfte att tjäna mer pengar.

Den som står som ägare på bilen heter Alaa Abbas Hussein.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

4 137 Inlägg
16 juli 2022
#13
Känns som mycket är överdrivet i annonsen, leta Privat istället

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

20 Inlägg
16 juli 2022
Trådstartare
#14
Jokabsson skrev:
R4lle skrev:
Jokabsson skrev:
Vill du ifrågasätta försäljaren så kan du ju fråga hur de kom fram till det priset?
Den kostar nästan lika mycket som Mk6or med samma miltal. Trim och eftermarknadsdelar påverkar sällan priset i positiv riktning såvida eftermarknadsdelarna inte är sådana som förbättrar bilens originalskick. I detta fallet är det Ronny-&-Ragge-delar och en motoroptimering som mest talar för att bilen använts vid offensiv körning. Ovanpå det så är inte ens det ytliga skicket bättre än en genomsnittlig 14-åring bruksbil.

Alltid intressant att höra om de faktiskt kan backa upp sin prissättning eller inte &#128515;
Hade jag varit dem så hade jag huggit på ditt bud på en sekund för bättre pris tror jag inte de får för den häcken (ursäkta min franska).

Jag pratade faktiskt med säljaren igen efter inlägget och förklarade att det är orimligt att betala 90 000kr för den nu, när den såldes för 99 000 2017 med 13k mil på mätaren.

Även att priset påverkas enligt mig när det inte finns någon ordentlig dokumentation på det som är utbytt, så som avgassystemet.

GDM Steg 3 kräver att du har byggt om en del. Så som ny turbo, spridare, downpipe etc men ingen dokumentation på detta heller. Fick se ett kvitto på att GDM hade gjort en Steg 3 optimering för 4000kr.
Frågan är om dom fortfarande utför optimeringen utan garantier om man inte bytt ut dessa delar.

Hans svar!
Priset är satt eftersom det inte tillverkas lika många bilar längre pga det stigande priset på stål &#128579; och att fraktkostnaderna från Kina är högre &#129335;&#127995;&#8205;&#9794;&#65039;

Efter allt grävande så ger jag inte ens 70 för den.
Fan lägger jag till 20-30k får jag en R32 &#129318;&#127995;&#8205;&#9794;&#65039;

Vilken pajas! Absolut är det dyrare med bilar idag, i synnerhet på begagnatmarknaden men det gör inte att bättre exemplar till lägre pris bara magiskt försvinner.

Hade haft svårare att argumentera mot honom om han drog att Oettinger-paketet är svåröverkomligt och att det inte finns något direkt riktpris på marknaden för sådana exemplar men nu drar han bara en rövare i stället.

Hur kan en motsvarande bil säljas för 55-70 000kr på övriga marknaden? Är stål bara dyrare hos Svanlund bil?

Ursäkta att jag tänder till men jag går igång på folk som ljuger i syfte att tjäna mer pengar.

Det är ju det. Det kommer inte gå o argumentera. Men han hoppas väl på att en 18 åring med sitt nytagna körkort i handen nappar på allt lull och inte gräver djupare i saken.

6 056 Inlägg
16 juli 2022
#15
Det är tillgång och efterfrågan som styr och bilpriserna har stigit en hel del de sista åren. Det är brist på begagnade bilar helt enkelt. Därför är kanske inte priset så orimligt som det verkar, och vad den kostade för sju år sedan är egentligen oväsentligt nu. (Men med det sagt så hade inte jag heller köpt den för det priset)

20 Inlägg
16 juli 2022
Trådstartare
#16
Utmarks-Loke skrev:
Det är tillgång och efterfrågan som styr och bilpriserna har stigit en hel del de sista åren. Det är brist på begagnade bilar helt enkelt. Därför är kanske inte priset så orimligt som det verkar, och vad den kostade för sju år sedan är egentligen oväsentligt nu. (Men med det sagt så hade inte jag heller köpt den för det priset)

Självklart är det så. Men hur som haver är den väldigt mycket dyrare än andra exemplar på blocket. Det som lockade mig med denna va oettinger paketet då den ser halvtråkig ut original, speciellt i bak.

1 508 Inlägg
16 juli 2022
#17
I januari låg den ute för 74.900kr

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 240 Inlägg
16 juli 2022
#18
R4lle skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Det är tillgång och efterfrågan som styr och bilpriserna har stigit en hel del de sista åren. Det är brist på begagnade bilar helt enkelt. Därför är kanske inte priset så orimligt som det verkar, och vad den kostade för sju år sedan är egentligen oväsentligt nu. (Men med det sagt så hade inte jag heller köpt den för det priset)

Självklart är det så. Men hur som haver är den väldigt mycket dyrare än andra exemplar på blocket. Det som lockade mig med denna va oettinger paketet då den ser halvtråkig ut original, speciellt i bak.

Frågar igen, vad är "oettinger paketet"?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

2 400 Inlägg
16 juli 2022
#19
Med tanke på bilens historik så är det något skumt med den


Skulle hellre köpa något liknande

https://www.blocket.se/annons/stockholm … a/99447676


1 192 Inlägg
16 juli 2022
#20
Nybergrobin skrev:
Med tanke på bilens historik så är det något skumt med den


Skulle hellre köpa något liknande

https://www.blocket.se/annons/stockholm … a/99447676

Mycket bättre val!

Eller:
https://www.blocket.se/annons/skane/maz … /101962529

Och nu tänker ni; Jaha.. ännu en Mazda, japansk skit hit och dit.

Men 260hk, 16000 mil, 6 ägare och väldigt blygsam prislapp. Driftsäkra är de också. Hade själv dreglat över en om inte bränslet var så dyrt.

Mazda är och fortsätter vara underskattade bilar! Köparen är vinnaren smile



Sök