3220
Sök

Underredesbehandla själv mot rost

5 Inlägg
28 augusti 2022
Trådstartare
#1
Jag har köpt en halvgammal bil som jag tänkte underredesbehandla mot rost. Planen är att, en torr dag, köra upp den på en lyft, borsta med metallborste och sedan köra på "Rostskyddsmassa för underrede" från Biltema på alla metalldelar. Men vad gör jag med avgassystemet/röret? Har hört att man inte kan använda vanlig rostskyddsmassa på den? Eller är det bara snack? Sprutar jag även på stötdämpare och fjädrar?
Fick hjälp av en vän för nästan tio år sedan att spruta på rosskyddsmassa från Biltema på min förra bil, och varje gång jag besiktade den bilen så var besiktningsgubbarna urnöjda med att den var behandlad.

Vill försöka hålla denna bil vid liv så länge som möjligt.

Tack på förhand!

4 140 Inlägg
28 augusti 2022
#2
Först ta man bort alla inneskärmar, sköldar och etc. rengörning med högtrycktvätt och pilla bort löst sittande rost och rostskyddsmassa, förbehandla med tunnflytade rostskydd efter torkning
tex. Dinitrol ML

läs mer i dessa trådar:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 8#p4066178
https://www.garaget.org/forum//viewtopic.php?id=331683

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

2 404 Inlägg
28 augusti 2022
#3
spillolja skrev:
Först ta man bort alla inneskärmar, sköldar och etc. rengörning med högtrycktvätt och pilla bort löst sittande rost och rostskyddsmassa, förbehandla med tunnflytade rostskydd efter torkning
tex. Dinitrol ML

läs mer i dessa trådar:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 8#p4066178
https://www.garaget.org/forum//viewtopic.php?id=331683

Kan inte låta bli... Jag är lite förvånad (och besviken) att du inte rekommenderade spillolja som rostskydd big_smile


4 140 Inlägg
28 augusti 2022
#4
Joo

som tunnflytande rostskydd finns alernativet lika delar:  rostskydd, Spillolja och Diesel
men brukar får på pälsen för detta tilltag

wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

7 441 Inlägg
28 augusti 2022
#5
Lucif3r skrev:
spillolja skrev:
Först ta man bort alla inneskärmar, sköldar och etc. rengörning med högtrycktvätt och pilla bort löst sittande rost och rostskyddsmassa, förbehandla med tunnflytade rostskydd efter torkning
tex. Dinitrol ML

läs mer i dessa trådar:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 8#p4066178
https://www.garaget.org/forum//viewtopic.php?id=331683

Kan inte låta bli... Jag är lite förvånad (och besviken) att du inte rekommenderade spillolja som rostskydd big_smile

Spillolja innehåller mängder med mikroskopiska metallfragment som PÅSKYNDAR ROST på bilens metalldelar.
Tror jag tidigare berättat om en som trodde sig rostskydda sin stålvajer till winschen genom att lägga den i ett stort kärl med spillolja.
Han trodde han var smart med sin lågbudgetlösning.
Jämfört med dem som lade stålvajern i färsk olja.
Men tji fick han som lurade sig själv.
Vajern rostade naturligtvis.
SAMMA SAK ATT SKER VID BEHANDLING AV BILS UNDERREDE OCH HÅLRUM.
Maximalt skydd mot rost ger linolja.
Statens Provningsanstalt i Borås har genomfört omfattande prov med olika rostskyddsmedel.
Linolja var i särklass överlägset.
Både vad gällde spaltinträngning och slitskydd samt varaktighet.

Har själv rosskyddbehandlat ett par bilar med linolja.
Men det gör jag inte om.
Saneringen av utrustningen olidlig och krävande.
Linoljan fortsätter att droppa (på garagegolvet) närmare ett år.
Förbrukningen av dagstidningar överstiger grannarnas prenumerationer.
För att inte tala om mängden sopor.
Annan stor nackdel är lukten av linoljan - luktar gott första dagarna - men sen urk.

Så Dinitrol, Tectyl och motsvarande är nog att föredra.
Finns till vissa fabrikat av rostskyddsmedel meterlånga slang/plaströr med mässingsmunstycke med 4  hål som sprider rostskyddet förträffligt i balkar, dörrar och andra hålrum.

Anser jag!

3 205 Inlägg
28 augusti 2022
#6
torsen skrev:
Spillolja innehåller mängder med mikroskopiska metallfragment som PÅSKYNDAR ROST på bilen

Alla som har en gammal bil (70tal, eller äldre) där det är oljigt i motorrrummet och ev runt växellåda och bakaxel vet att det inte stämmer.  Brukar vara enda platserna där det INTE rostar.

Men med detta sagt menar jag INTE att spillolja är bra rostskydd för fordon.
Då ska man kladda ideligen och sprida olja överallt. = Dumheter och utsatta ytor spolas olja bort mycket snabbt.

Använd produkter för ändamålet.
Dom är inte så dyra.

Avgasrör/dämpare rostar i regel inifrån och finns ingen anledning att måla eller likande.
Det ska vara upphängningsdetaljerna isf.  Svetsade pinnar för upphängningsgummin tex, men ger nog högst försumbar förbättring.
Senast redigerat av Mossan1 (17 februari )

1 701 Inlägg
16 februari
#7
Hehe. det är inget skoj med linolja, men det funkar. Höll på med sånt förr, o det visade sig att det fungerar väldigt bra. Problemen va att man skitar ner verkstan som fan, även om man gör det värsta utomhus- så måste man in med bilen o blåsa viktiga punkter på lyften.  Sen bör man inte köra ren Linolja, har för mig att vi blandade med sågkedjeolja. Folk betalar bra för detta- men man kan inte lägga krut på det längre. Tror faktiskt inte vi har nån i stan som gör detta längre. Men definitivt ett bra sätt att hålla igång en bil, o låta den klara nån mer besiktning.
Att köpa Vaxprodukter från Feltema o spruta på, njää . O att rostskydda ett avgassystem - njää
mvh/husse

3 205 Inlägg
17 februari
#8
Biltemas produkter duger utmärkt på gamla bilar.

7 441 Inlägg
17 februari
#9
Biltemas linolja har jag använt.
Linolja i särklass bäst - vidimeras av SPA i Borås.
Men - jobbigast att applicera och sanera efter.
Efterdroppar i ett år - tyvärr.


Sök