1925
Sök

För lågt halvljus som bländar, Mondeo Mk4, 2010

13 Inlägg
7 september 2022
Trådstartare
#1
Hej.
Besiktade familjebilen, underkänd pga bländande halvljus på vänster sida. Ficka titta själv i spegeln hos besiktningen och nog bländade det.
Long story kort, har försökt fixa skiten i drygt 2 veckor och inget funkar. Har läst alla forum jag hitta med olika knep och potentiella lösningar och inget funkar.
Kolla man hur det lyser när man kör fram bilen mot en vägg så lyser det LÅGT.
Och tittar jag ståendes framför bilen så bländar det, tror ljuset är så lågt att det studsar upp igen på nederdelen av strålkastaren.
Var en biltema lampa från början, bytte till en märkes lampa.
Har petat på "paraplyet" som sitter exakt framför lampan inne i strålkastaren, som jag nu böjt och förkt fixa tillbaka till hur den var.
Har till och med dragit i fästningen då bilen historisk varit i en krock och vissa forum sagt att det kan va anledningen, det roliga är att helljuset sitter i samma höjd som på höger sida, så det verkar inte va problemet.
Det hela var inte var ett problem första besiktningen, sen bytte jag lampan 1 gång när lampan dog och besiktningen är första gången som det hela kontrollerats.
Har alltid märkt att det var lite lägre på vänster sida men tänkt att det inte bländar någon så borde inte va nåt problem.

Nån som vet vad man kan göra eller är det bara att byta hela strålkastaren?

5 109 Inlägg
7 september 2022
#2
Sitter lampan rätt monterad? Kan ge konstiga fenomen annars.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 164 Inlägg
7 september 2022
#3
Bigpapirollin skrev:
Hej.
Besiktade familjebilen, underkänd pga bländande halvljus på vänster sida. Ficka titta själv i spegeln hos besiktningen och nog bländade det.
Long story kort, har försökt fixa skiten i drygt 2 veckor och inget funkar. Har läst alla forum jag hitta med olika knep och potentiella lösningar och inget funkar.
Kolla man hur det lyser när man kör fram bilen mot en vägg så lyser det LÅGT.
Och tittar jag ståendes framför bilen så bländar det, tror ljuset är så lågt att det studsar upp igen på nederdelen av strålkastaren.
Var en biltema lampa från början, bytte till en märkes lampa.
Har petat på "paraplyet" som sitter exakt framför lampan inne i strålkastaren, som jag nu böjt och förkt fixa tillbaka till hur den var.
Har till och med dragit i fästningen då bilen historisk varit i en krock och vissa forum sagt att det kan va anledningen, det roliga är att helljuset sitter i samma höjd som på höger sida, så det verkar inte va problemet.
Det hela var inte var ett problem första besiktningen, sen bytte jag lampan 1 gång när lampan dog och besiktningen är första gången som det hela kontrollerats.
Har alltid märkt att det var lite lägre på vänster sida men tänkt att det inte bländar någon så borde inte va nåt problem.

Nån som vet vad man kan göra eller är det bara att byta hela strålkastaren?
Varför inte bara åka till en verkstad och fixa det?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

6 021 Inlägg
7 september 2022
#5
Går det inte att ändra höjden på de bilarna? På de flesta bilar är det ju bara att skruva upp eller ner reflektorn till det blir bra, ofta fixar dom det åt dig på besiktningen medan de ändå står där med mätutrustningen och kan se att det blir rätt

7 354 Inlägg
7 september 2022
#6
Utmarks-Loke skrev:
Går det inte att ändra höjden på de bilarna? På de flesta bilar är det ju bara att skruva upp eller ner reflektorn till det blir bra, ofta fixar dom det åt dig på besiktningen medan de ändå står där med mätutrustningen och kan se att det blir rätt
jo finns 2 insex 7mm,  har själv 4 stycken Mondeo mk4 smile  ett tips är att ha höjdjusteringen på NOLL å sen justera lyserna


13 Inlägg
8 september 2022
Trådstartare
#7
mb_pucken skrev:
Sitter lampan rätt monterad? Kan ge konstiga fenomen annars.
Har testat alla möjliga håll som går, har till och med demonterat andra sidan för att jämföra kan ej se någon skillnad

13 Inlägg
8 september 2022
Trådstartare
#8
Vettemannen skrev:
Bigpapirollin skrev:
Hej.
Besiktade familjebilen, underkänd pga bländande halvljus på vänster sida. Ficka titta själv i spegeln hos besiktningen och nog bländade det.
Long story kort, har försökt fixa skiten i drygt 2 veckor och inget funkar. Har läst alla forum jag hitta med olika knep och potentiella lösningar och inget funkar.
Kolla man hur det lyser när man kör fram bilen mot en vägg så lyser det LÅGT.
Och tittar jag ståendes framför bilen så bländar det, tror ljuset är så lågt att det studsar upp igen på nederdelen av strålkastaren.
Var en biltema lampa från början, bytte till en märkes lampa.
Har petat på "paraplyet" som sitter exakt framför lampan inne i strålkastaren, som jag nu böjt och förkt fixa tillbaka till hur den var.
Har till och med dragit i fästningen då bilen historisk varit i en krock och vissa forum sagt att det kan va anledningen, det roliga är att helljuset sitter i samma höjd som på höger sida, så det verkar inte va problemet.
Det hela var inte var ett problem första besiktningen, sen bytte jag lampan 1 gång när lampan dog och besiktningen är första gången som det hela kontrollerats.
Har alltid märkt att det var lite lägre på vänster sida men tänkt att det inte bländar någon så borde inte va nåt problem.

Nån som vet vad man kan göra eller är det bara att byta hela strålkastaren?
Varför inte bara åka till en verkstad och fixa det?

/Benny
Det är ju det logiska! Glömde nämna det, men jag åkte till en verkstad, de påpekade att lampan satt för högt bara, och mitt hjärna sa wtf, för den lyser ju för lågt

13 Inlägg
8 september 2022
Trådstartare
#9
granadadr skrev:
är det halogen H7 i den ?
Ja precis

13 Inlägg
8 september 2022
Trådstartare
#10
Utmarks-Loke skrev:
Går det inte att ändra höjden på de bilarna? På de flesta bilar är det ju bara att skruva upp eller ner reflektorn till det blir bra, ofta fixar dom det åt dig på besiktningen medan de ändå står där med mätutrustningen och kan se att det blir rätt
Har skruvat upp max och ner max. Skiljer ändå en bra 5-10 cm när jag står  1 -2 m från en vägg

13 Inlägg
8 september 2022
Trådstartare
#11
granadadr skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Går det inte att ändra höjden på de bilarna? På de flesta bilar är det ju bara att skruva upp eller ner reflektorn till det blir bra, ofta fixar dom det åt dig på besiktningen medan de ändå står där med mätutrustningen och kan se att det blir rätt
jo finns 2 insex 7mm,  har själv 4 stycken Mondeo mk4 smile  ett tips är att ha höjdjusteringen på NOLL å sen justera lyserna
Ska testa igen, annars hitta en annan verkstad som får kika, blir bara inte klok på skiten. Man vill ju typ kunna diagnostisera själv så man har någon aning vad det beror på, är bara så mållös i stunden

7 351 Inlägg
8 september 2022
#12
mb_pucken skrev:
Sitter lampan rätt monterad? Kan ge konstiga fenomen annars.
Instämmer.
Är du ABSOLUT SÄKER på att lampan är rätt monterad?
Eftersom det tidigare inte varit något problem, utan detta uppstod efter glödlampsbytet, om jag fattat rätt.

Vissa bilar, mest franska, har strålkastarinsatser där man kan flytta glödlampan mellan vänster- och högertrafik.
Kanske kan den lilla skjutbara "flärpen" ha hamnat i något mellanläge så att glödlampan hamnat mitt emellan vänster och höger.

13 Inlägg
8 september 2022
Trådstartare
#13
torsen skrev:
mb_pucken skrev:
Sitter lampan rätt monterad? Kan ge konstiga fenomen annars.
Instämmer.
Är du ABSOLUT SÄKER på att lampan är rätt monterad?
Eftersom det tidigare inte varit något problem, utan detta uppstod efter glödlampsbytet, om jag fattat rätt.

Vissa bilar, mest franska, har strålkastarinsatser där man kan flytta glödlampan mellan vänster- och högertrafik.
Kanske kan den lilla skjutbara "flärpen" ha hamnat i något mellanläge så att glödlampan hamnat mitt emellan vänster och höger.
Ska ge det en chans till i eftermiddag, vill vore ju så onödigt att lägga hundringar på en felmonterad lampa hehe. Ska kolla det där. Hade en Peugeot från 2000 innan, den kunde man justera utan att ta isär hela strålkastaren, saker va bättre förr eller vad säger ni?

7 354 Inlägg
8 september 2022
#14
torsen skrev:
mb_pucken skrev:
Sitter lampan rätt monterad? Kan ge konstiga fenomen annars.
Instämmer.
Är du ABSOLUT SÄKER på att lampan är rätt monterad?
Eftersom det tidigare inte varit något problem, utan detta uppstod efter glödlampsbytet, om jag fattat rätt.

Vissa bilar, mest franska, har strålkastarinsatser där man kan flytta glödlampan mellan vänster- och högertrafik.
Kanske kan den lilla skjutbara "flärpen" ha hamnat i något mellanläge så att glödlampan hamnat mitt emellan vänster och höger.
dessa har inte så iom det är öppna reflektorer,, jag tror antingen på felmonterad lampa eller fel på lampan,, kolla så ej något har gått sönder i lyktan smile,, om så hade jag köpt en annan lykta smile


3 123 Inlägg
8 september 2022
#15
I flera strålkastare är det faktiskt möjligt att sätta en H7 upp och ned.
Blir fivetvis inte rätt i strålkastaren men ser och känns rätt ut bakifrån.
Man ser sällan bra in bakifrån.

En mobilbild på båda sidorna bakifrån så ser du om någon avviker.

Sen händer det att justerskruvarna lossar från reflektorn också. Då är det en bra fin ljudbild men för låg/hög.

Ser ljudbilden rätt ut när den lyser på en vägg? Ett rakt streck med uppåtvinkel åt höger.
(Blockera/skym ena strålkastaren och kolla en i taget mot en vägg när bilen står plant och 90' mot väggen)

Är ljudbilden oklar, eller rent av en "klump i mitten" är det helt klart fel med glödlampan. Sitter fel eller stukat fäste.
Dålig/matt reflektor ger ett diffust ljusbild"streck"
Senast redigerat av Mossan1 (8 september 2022)

508 Inlägg
8 september 2022
#16
Hallå!
Precis som Mossan1 beskriver bytte H7 ljus på min V50 till nya fick den ena lampan lite lite fel i fästet även fast lampan satt rätt låg den lite på kanten och ljusbilden blev helt fel.


2 841 Inlägg
8 september 2022
#17
Jag skulle prova med en ny glödlampa först av allt. Kan ju va fel på själva glödlampan du satt i.

702 Inlägg
8 september 2022
#18
Bigpapirollin skrev:
]
Det är ju det logiska! Glömde nämna det, men jag åkte till en verkstad, de påpekade att lampan satt för högt bara, och mitt hjärna sa wtf, för den lyser ju för lågt
Sitter lampan för högt(alltså felmonterad för högt) så lyser det för lågt, sitter lampan för lågt monterad så lyser det för högt. Så din hjärna har fel och verkstaden rätt, tyvärr. Sätter du lampan för högt så ändras vart reflektorn tar ljuset ifrån, samma sak om du sätter den för lågt.
I vilket fall som så borde verkstaden kunnat montera lampan rätt och sedan justera ljusbilden åt dig, tar ju inte lång tid med rätt utrustning.

Live long, and prosper.

7 351 Inlägg
10 september 2022
#19
Höger sidas strålkastare ger korrekt ljusbild.
Byt glödlampor mellan sidorna.
Dels ser du om det är fel på vänster sidas glödlampa.
Dels ser du hur glödlampan ska vara monterad för att ge korrekt ljusbild.

13 Inlägg
21 september 2022
Trådstartare
#20
Tack alla för hjälp och tips, fick till det till slut. Tror nån skrev det här i forumet men testade bl.a igen att sätta in lampan på plats först och sedan sätta i "hållaren" och simsalabim så blev det en korrekt ljusbild.
Lifehack till alla som läser, testa allt 2 ggr innan du betalar för hjälp.
smile


Sök