Brådhis skrev:
Är det inte Honda som brukar ha jordstyrt helljus? Kan ju vara bra att ha koll på när man installerar reläsatsen så slipper man stå där och klia sig i huvudet över att extraljusen lyser hela tiden. ;-)
Stämmer.
Både HONDA och SUZUKI har ett elsystem med ständig ström på strålkastarlamporna.
Glödlamporna jordas genom strömställarspaken på rattstången.
I stället för att ge relä ström så det slår till, ska man ansluta så att reläspolen jordas.
Således ständig ström på "86" och jorda på "85".
"87" till extrabelysningen.
"30" till B+ = batteri, generator eller startmotor(vilket som är lättast att nå - gärna över säkring).
Det är således den lösa kabeln från det av mig tidigare rekommenderade kopplingsstycket som ska skarvas och anslutas till "85" på relä.
Om du vill ha så att du kan ha extrabelysningen ständigt över helljus "tjuvar" du en liten kabel mellan "30" och "86".
Vill du ha så att du kan slå av extrabelysningen så förlänger du kabeln mellan "30" och "86" och drar in kabeln i bilen och ansluter den över en strömställare på panelen(så har jag gjort).
Jag har både HONDA och SUZUKI(med H7 resp H4).