jaka54 skrev:
Hej!
Har tennspacklat under några år nu på min Camaro -76 som jag håller på och renoverar och skulle vilja påstå att det där inte går att tennspackla på grund av närheten till plastlisten ovanför.
Höll för något drygt decennium på och fuskade med att tennspackla i stället för PP.
Vill inte påstå att jag lyckades så värst bra.
Hade obegränsad tillgång på tenn och tillbehören.(genom en granne som var "Televerkare")
Spackelspadar gjorde jag själv av eneträd.
Det enda jag köpte var "hyveln".
För det mesta hamnade tennet, när det "gled av", som en EP-skiva på garagegolvet.
Någon som känner igen sig?
Men det som jag lyckades få att fastna satt kvar länge - har efter flera år sett det - PP brukar spricka och lossna.
På en 2CV.s vibrerande framskärmar är det svårt att få PP att sitta kvar - där är tennspackling helt överlägset.
Att tennspackla är en konst som man inte lär sig i första taget.(jag lärde mig aldrig riktigt, tyvärr & snyft)
Får man lära sig tennspackla på fordonsprogrammet?
Lite status bland bilnördar att tennspackla!!!!!
B t w - någon som provat att spackla med silverlod?
Jag har lagat bränsletankar, och byggt nya bränsletankar med silverlod och mässingsplåt.
Men aldrig provat att spackla med silverlod.
Går det?
Räcker ju med en gasolbrännare för att smälta silverlod.
Men det är väl svårare att bearbeta eftersom det blir så mycket hårdare än tenn - eller hur.
Fick för några år sedan en handledstjock knippa silverlod av en granne som "hittat" silverlodet på sin byggarbetsplats.
Därför jag började med silverlod i liten skala - men aldrig att spackla med.