3161
Sök

Går det att få bort denna repa utan att lägga tiotusentals kronor?

1 Inlägg
24 september 2022
Trådstartare
#1
Hej!
Jag har fått en repa på vänstra pelaren bredvid framrutan. Den stör mig sjukt mycket. Ser den varje gång jag går till bilen och blir arg.
Repan är runt 1.5-2cm med en liten inbuktning på några mm.

Går det att få bort den (eller göra den relativt osynlig) utan att lägga tiotusentals kronor i reparationer?

Läst om olika metoder med att slipa ned och fylla ut med glasfiberspackel men vet inte hur bra det går att få egentligen.
Om man kan gå till en verkstad och få det fixat för 5-6k hade jag nog gjort det direkt. Eller är det bara att glömma?

Vet inte riktigt vad som orsakat det. Såg det efter att bilen varit parkerad för sig själv på en utomhus parkering i några timmar. Den är så iögonfallande att jag tror inte den fanns innan det.

Är en V90 från 2017 om det spelar någon roll.

Tacksam för svar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244369/244369-250ef82cbf728db6e0435a40ad0d8674.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244369/244369-1ef23e9b0b6a65c1ef13d7be84c76def.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244369/244369-111a500db4b5f40425daaede924e049d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244369/244369-b168d6465c106cff352e69b6980cf300.jpg
Senast redigerat av SmygCruisare (24 september 2022)

2 397 Inlägg
24 september 2022
#2
Den bucklan är för djup för att täcka bara med spackel... Men en halv-duktig lackerare bör inte ha några direkta svårigheter att räta ut den tillräckligt för att kunna spackla över den, och sen lacka givetvis.

Inte kostar det några tiotusentals kronor inte, skulle gissa på absolut max 5000.


1 146 Inlägg
25 september 2022
#3
Spot repair. borde gå på 2-3 tusen

Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
25 september 2022
#4
kolla med någon som håller på med pdr om dom kan fixa det..

Kör fort så hinner inget hända...

1 109 Inlägg
25 september 2022
#5
Intressant ställe att få en buckla på tongue


Avstängd
301 Inlägg
25 september 2022
#6
Ditec som håller på med lackbehandling har bra kontakter med företag som lagar plåtskador, Hör med Ditec där du bor, de kan säkert rekommendera någon.

Avstängd
301 Inlägg
25 september 2022
#7
Growe skrev:
kolla med någon som håller på med pdr om dom kan fixa det..

pdr?

505 Inlägg
25 september 2022
#8
Typ buckelservice, dom kan dra ut mindre bucklor så att det ibland inte ens syns, inte ens behöver omlackas


https://www.youtube.com/watch?v=UMIcsO-byH0
Senast redigerat av krambriw (25 september 2022)

Avstängd
301 Inlägg
25 september 2022
#9
krambriw skrev:
Typ buckelservice, dom kan dra ut mindre bucklor så att det ibland inte ens syns, inte ens behöver omlackas


https://www.youtube.com/watch?v=UMIcsO-byH0

Märkligt att Growe inte förtydligade det som han anser självklart för honom själv även om det inte är det för andra!
Senast redigerat av Robban_F (25 september 2022)

7 433 Inlägg
25 september 2022
#10
En duktig bilplåtslagare kan fylla upp bucklan med tenn.
Färgen behöver inte brännas mer än några cm från bucklan.
På en SAAB-verkstad hade vi för länge sedan en duktig bilplåtslagare som kunde fylla igen hålen efter skärmmonterade backspeglar så att färgen bara brändes någon cm från det igensatta skruvhålet.
Men det var då det.
Sånna gubbar finns väl inte nu för tiden?

Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
25 september 2022
#11
torsen skrev:
En duktig bilplåtslagare kan fylla upp bucklan med tenn.
Färgen behöver inte brännas mer än några cm från bucklan.
På en SAAB-verkstad hade vi för länge sedan en duktig bilplåtslagare som kunde fylla igen hålen efter skärmmonterade backspeglar så att färgen bara brändes någon cm från det igensatta skruvhålet.
Men det var då det.
Sånna gubbar finns väl inte nu för tiden?

en riktig plåtslager fyller ingenting.. den drar ut den där lilla skadan utan ett spår av den...

så gör en RIKTIG plåtslag
https://www.youtube.com/watch?v=IkZiuMi … ningare...

Kör fort så hinner inget hända...

505 Inlägg
25 september 2022
#12
Amazing!!

6 115 Inlägg
25 september 2022
#13
Hej!
Har tennspacklat under några år nu på min Camaro -76 som jag håller på och renoverar  och skulle vilja påstå att det där inte går att tennspackla på grund av närheten till plastlisten ovanför.


Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
26 september 2022
#14
Robban_F skrev:
krambriw skrev:
Typ buckelservice, dom kan dra ut mindre bucklor så att det ibland inte ens syns, inte ens behöver omlackas


https://www.youtube.com/watch?v=UMIcsO-byH0

Märkligt att Growe inte förtydligade det som han anser självklart för honom själv även om det inte är det för andra!

har man nördat in sig på saker är dom självklara....  smile

Kör fort så hinner inget hända...

Avstängd
301 Inlägg
26 september 2022
#15
Growe skrev:
har man nördat in sig på saker är dom självklara....  smile

Ja, men hur svårt kan det vara att inse att de flesta har specialistområden men det är sällan att de omfattar dina?
Om du vill hjälpa till på detta forum kan du vara tydligare där du "nördat in dig" så slipper man fråga en extra gång eller två ...

4 146 Inlägg
26 september 2022
#16
Growe skrev:
torsen skrev:
En duktig bilplåtslagare kan fylla upp bucklan med tenn.
Färgen behöver inte brännas mer än några cm från bucklan.
På en SAAB-verkstad hade vi för länge sedan en duktig bilplåtslagare som kunde fylla igen hålen efter skärmmonterade backspeglar så att färgen bara brändes någon cm från det igensatta skruvhålet.
Men det var då det.
Sånna gubbar finns väl inte nu för tiden?

en riktig plåtslager fyller ingenting.. den drar ut den där lilla skadan utan ett spår av den...

så gör en RIKTIG plåtslag
https://www.youtube.com/watch?v=IkZiuMi … ningare...

Dedär var sjukt imponerande!


7 433 Inlägg
26 september 2022
#17
jaka54 skrev:
Hej!
Har tennspacklat under några år nu på min Camaro -76 som jag håller på och renoverar  och skulle vilja påstå att det där inte går att tennspackla på grund av närheten till plastlisten ovanför.

Höll för något drygt decennium på och fuskade med att tennspackla i stället för PP.
Vill inte påstå att jag lyckades så värst bra.
Hade obegränsad tillgång på tenn och tillbehören.(genom en granne som var "Televerkare")
Spackelspadar gjorde jag själv av eneträd.
Det enda jag köpte var "hyveln".

För det mesta hamnade tennet, när det "gled av", som en EP-skiva på garagegolvet.
Någon som känner igen sig?
Men det som jag lyckades få att fastna satt kvar länge - har efter flera år sett det - PP brukar spricka och lossna.
På en 2CV.s vibrerande framskärmar är det svårt att få PP att sitta kvar - där är tennspackling helt överlägset.

Att tennspackla är en konst som man inte lär sig i första taget.(jag lärde mig aldrig riktigt, tyvärr & snyft)
Får man lära sig tennspackla på fordonsprogrammet?

Lite status bland bilnördar att tennspackla!!!!!

B t w - någon som provat att spackla med silverlod?
Jag har lagat bränsletankar, och byggt nya bränsletankar med silverlod och mässingsplåt.
Men aldrig provat att spackla med silverlod.
Går det?
Räcker ju med en gasolbrännare för att smälta silverlod.
Men det är väl svårare att bearbeta eftersom det blir så mycket hårdare än tenn - eller hur.
Fick för några år sedan en handledstjock knippa silverlod av en granne som "hittat" silverlodet på sin byggarbetsplats.
Därför jag började med silverlod i liten skala - men aldrig att spackla med.

505 Inlägg
26 september 2022
#18
Nu när vi lärt oss allt om pdr så känns det som att allt snack om spackling känns som andra-hands valet i och med att man då även torskar på omlack

Jag har en kompis som jobbar med pdr och han fixade några dörruppslag jag fick av nån idiot för nått år sedan, otroligt att det går att "trolla bort" sådär

2 397 Inlägg
26 september 2022
#19
Tennspackling är väl inget som direkt används längre på standardbilar. Både enklare och snabbare att räta ut bucklorna bäst man kan och lägga vanligt spackel.
Plåten på nyare bilar är ju så tunn att man istortsett kan räta ut bucklor med fingarna :p
Äldre bilar som hade markant tjockare plåt var ju lite knöligare...


Avstängd
301 Inlägg
26 september 2022
#20
krambriw skrev:
Nu när vi lärt oss allt om pdr så känns det som att allt snack om spackling känns som andra-hands valet i och med att man då även torskar på omlack

Jag har en kompis som jobbar med pdr och han fixade några dörruppslag jag fick av nån idiot för nått år sedan, otroligt att det går att "trolla bort" sådär

Vad är "pdr"?


Sök