3549
Sök

19T turbo på B230fk

7 Inlägg
27 september 2022
Trådstartare
#1
Tja! Har fundrerat på att installera 19T turbo på min b230fk(volvo 945 1996) Men jag undrar om den är helt bolt on eller om det kommer behövas modifikationer för att installera den och isåfall hur avancerat?

1 638 Inlägg
27 september 2022
#2
Lovgrenelliot skrev:
Tja! Har fundrerat på att installera 19T turbo på min b230fk(volvo 945 1996) Men jag undrar om den är helt bolt on eller om det kommer behövas modifikationer för att installera den och isåfall hur avancerat?

Har en ganska tydlig guide i min gamla projekttråd där jag monterade en 16T (Samma princip) där ser du vad du behöver och vad du behöver göra för att få den att passa.

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=336368


7 Inlägg
27 september 2022
Trådstartare
#3
Läste din beskrivning och förstod allt förutom delen när man måste vrida om turbon, ska man ta isär turbon och vrida på kalla sidan(kompressorsidan) så att alla slangar till intercoolern och luftfiltret passar?

1 638 Inlägg
28 september 2022
#4
Lovgrenelliot skrev:
Läste din beskrivning och förstod allt förutom delen när man måste vrida om turbon, ska man ta isär turbon och vrida på kalla sidan(kompressorsidan) så att alla slangar till intercoolern och luftfiltret passar?

Ja precis, du får ta isär både avgas och kompressorhus och tar bort styrstiften så att du kan vrida kompressordelen så du får oljereturen nedåt smile


7 Inlägg
28 september 2022
Trådstartare
#5
så det är bara oljereturen som man måste få passa?

7 Inlägg
28 september 2022
Trådstartare
#6
och sitter inte oljereturen på centrumhuset?

762 Inlägg
28 september 2022
#7
Lovgrenelliot skrev:
och sitter inte oljereturen på centrumhuset?

Jo den sitter i centrumhuset. Centrumhuset måste sitta så att oljereturen har utloppet nedåt. Det innebär att du måste vrida på kompressor- och avgashus i så att det sitter rätt smile


7 Inlägg
29 september 2022
Trådstartare
#8
tror jag förstår, tack

7 Inlägg
29 september 2022
Trådstartare
#9
Så om jag har förstått allt rätt kommer jag behöva skruva isär turbon, ta bort styrtiften, vrida om kompressor och avgashus så att det passar på grenröret och så att oljereturen och d.v.s slangar passar så som de ska. sedan kommer jag behöva svetsa en ny fläns för downpipen så att det är samma fläns på DP som på turbon?

762 Inlägg
29 september 2022
#10
Lovgrenelliot skrev:
Så om jag har förstått allt rätt kommer jag behöva skruva isär turbon, ta bort styrtiften, vrida om kompressor och avgashus så att det passar på grenröret och så att oljereturen och d.v.s slangar passar så som de ska. sedan kommer jag behöva svetsa en ny fläns för downpipen så att det är samma fläns på DP som på turbon?

Stämmer bra. Finns även färdiga downpipes att köpa ifall du inte vill svetsa.
Finns en sak till som du måste tänka på och det är att du behöver köpa/tillverka ett nytt wastegatefäste. De gamla monteringshålen passar inte när du vrider på turbon smile

Typ en sån här: https://www.mkmotorsport.se/products/wa … 9t-vriden/

De har även downpipes ifall du vill slippa tillverka, se bara till så att du köper rätt fläns. Finns ju två olika flänsar.
https://www.mkmotorsport.se/products/do … de-16-22t/


7 Inlägg
29 september 2022
Trådstartare
#11
Okej tack för hjälpen


Sök