Forstätter med lite pill kring min FT som står och skäms i hörnet i garaget Motorn är ju nått så fruktansvärt skitig och äcklig men ser ändå ut att vara fin i loppen samt att vevaxeln såg bra ut så denna är helt klart räddningsbar. Ska väll tillägga att motorn gick väldigt tyst och fint innan den plockades ur så det var väl inga större orosmoln där innan man rev isär denna, men man vet ju aldrig...
Isär med allt och sorterar i påsar för att undvika ihopblandning och att smutsa ner prylarna ännu mer.
Tomt block sånär som på oljesprutare för kylning av kolvar samt att mellanaxellagren sitter kvar ännu.
Ur med gamla dassiga frostpluggarna samt den trasiga blockvärmaren som ändå aldrig mer kommer brukas. Förövrigt så är detta enligt mig ett sjukt smidigt och enkelt sätt att få ur frostpluggarna på
Många borrar eller liknande men på detta vis så tar det inte mer än någon sekund per frostplugg och man slipper spånor i motorn
Har även lättat på lädret lite och beställt hem en hel del prylar till denna.
Receptet nu är följande (sammanställning så jag ej ska glömma
)
Overboost racing CNC bearbetad 530 med A-kam.
BSR H-profil med ARP bult.
Standard kolvar med nya ringar.
Glyco ram och vevlager.
Renoverad 16T (Lär uppdateras framöver)
I övrigt orginal med nya packningar överallt.
Bygger motorn för att hålla för framtida uppgraderingar är tanken. All kringutrustning sedan kommer man kunna välja mer fritt efter tycke och smak och man har en stadig botten och en vettig topp
Närmast på tur ligger rengöring av allt hyffsat smått i min ultraljudstvätt. Blocket får jag rengöra för hand för att förbereda för målning och sedan kommer det såklart honas. Bilder kommer såfort jag får tid över till det jobbet