Nissan Navara 2011, Manuell växellåda.
Bilen fungerade perfekt innan jag påbörjade detta arbete. Arbetet gjordes givetvis med tändningen avstängd.
Det hela började med att jag skulle vara duktig och byta drivaxeldamasker fram samt spindellder och stabilisator stag.
Under detta arbete råkade jag slita av ABS sensorn höger fram. Jag kunde inte få isär kontakten för ABSen som satt fast i hjulhuset, jag hängde då upp styrspindel lagerhuset med buntband i övre länkarmen. Men buntbandet gick givetvis av vilket resulterade i att ABS sensorn gick av, den slet ur kablarna ur botten på kontakten i hjulhuset.
Kontakten i hjulhuset satt fortfarande kvar, så kablarna mellan kontakten och ABS styrdonet bör varit helt opåverkade.
Så kablana hade slitits loss, enkelt fel att fixa tänkte jag. Jag klipper bort kontakten och löder ihop kablarna bara....
Men nej, det fungerade inte.
Jag beställer en ny ABS sensor från Autodoc, tänker att den gamla kanske blev skadad på något sätt. Löder dit den nya sensorn, men nej det fungerar inte heller.
Jag har givetvis kollat så det är rätt kopplat och kopierat hur det ser ut på vänster sidan. Det är 2 kablar, hur svårt kan det vara...?
Så nu tänkjer jag, jaha detta fungerade inte. Jag har ingen lust att börja byta delar på måfå för att få ihop detta, jag lämnar den till lokala AD verkstaden.
AD verkstaden får bilen, dem gör följande:
Byter ABS sensorn - Det fungerar inte.
Byter kablage hela vägen från sensorn och in i ABS styrdonet - Det fungerar inte. Dem mäter även motståndet till sensorn och det är som det skall.
Skickar ABS styrdonet till en reparationsfirma i Tyskland - Rep firman säger att det inte är något fel på styrdonet.
Byter hjullager och ABS kransen - Det fungerar inte.
Ringer firman i tyskland, dem säger att det inte är fel på ABS styrenheten, men att vissa styrenheter är känsliga för vilken ABS sensor som sitter där.
Byter ABS sensor till en Nissan orginal - fungerar inte.
Byter plats på kablaget in i styrdonet och sätter vänster på höger och tvärt om - Fortfarande felkod höger fram! Det måste ju vara fel på ABS styrenheten?! Detta innebär ju iaf att det inte är något fel på kablage, ABS sensor eller ABS krans på höger fram?!
Skickar styrenheten till firman i Tyskland - Firman säger återigen att det inte är fel på styrenheten.
Mäter med oscilloscop och multimeter under körning, Höger skickar ut en signal på 5 volt medans vänster skickar en signal på 12v. Det måste vara fel på styrenheten?!
Beställer en beg styrenhet och monterar - Fortfarande samma fel med 5v på höger sidan!
Så för att sammanfatta:
ABS sensor bytt 3 ggr.
Kablage bytt
ABS krans och hjullager bytt
Abs styrenhet skickad på reparation 2 ggr utan att fel hittats
Begagnad ABS styrenhet fungerar ej.
Det finns en pendlande felkod som kommer ibland på rattvinkel sensorn. Den har jag bytt till någon billig Ebay grej tidigare. Jag får dock aldrig upp den som felkod i instrumentklustret.
4 hjulsdriften läggs i elektronsikt, jag har ju haft loss bägge drivaxlar fram. Men jag kan inte tänka mig att det påverkar någon elektronik?
Men det går inte lägga i 4WD när det är ABS fel så 4WD har något med ABS systemet att göra iaf.
Det skall enligt verkstaden vara samma jordpunkt till hela styrdonet, så det borde inte vara jordfel, men vem vet....
Om man inte kopplar en ABS sensor på styrdonet höger fram så skickar den ut 12v signal, men kopplar man in sensorn skickar den 5v?!
Enligt verkstaden är det inga problem att radera felkoden, men den tänds direkt igen när man startar bilen. Så det borde inte vara något kommunikationfel mellan ABS styrenheten och övriga styrenheter?
Någon som har någon ide om vad problemet kan vara?
Bilen fungerade perfekt innan jag påbörjade detta arbete. Arbetet gjordes givetvis med tändningen avstängd.
Det hela började med att jag skulle vara duktig och byta drivaxeldamasker fram samt spindellder och stabilisator stag.
Under detta arbete råkade jag slita av ABS sensorn höger fram. Jag kunde inte få isär kontakten för ABSen som satt fast i hjulhuset, jag hängde då upp styrspindel lagerhuset med buntband i övre länkarmen. Men buntbandet gick givetvis av vilket resulterade i att ABS sensorn gick av, den slet ur kablarna ur botten på kontakten i hjulhuset.
Kontakten i hjulhuset satt fortfarande kvar, så kablarna mellan kontakten och ABS styrdonet bör varit helt opåverkade.
Så kablana hade slitits loss, enkelt fel att fixa tänkte jag. Jag klipper bort kontakten och löder ihop kablarna bara....
Men nej, det fungerade inte.
Jag beställer en ny ABS sensor från Autodoc, tänker att den gamla kanske blev skadad på något sätt. Löder dit den nya sensorn, men nej det fungerar inte heller.
Jag har givetvis kollat så det är rätt kopplat och kopierat hur det ser ut på vänster sidan. Det är 2 kablar, hur svårt kan det vara...?
Så nu tänkjer jag, jaha detta fungerade inte. Jag har ingen lust att börja byta delar på måfå för att få ihop detta, jag lämnar den till lokala AD verkstaden.
AD verkstaden får bilen, dem gör följande:
Byter ABS sensorn - Det fungerar inte.
Byter kablage hela vägen från sensorn och in i ABS styrdonet - Det fungerar inte. Dem mäter även motståndet till sensorn och det är som det skall.
Skickar ABS styrdonet till en reparationsfirma i Tyskland - Rep firman säger att det inte är något fel på styrdonet.
Byter hjullager och ABS kransen - Det fungerar inte.
Ringer firman i tyskland, dem säger att det inte är fel på ABS styrenheten, men att vissa styrenheter är känsliga för vilken ABS sensor som sitter där.
Byter ABS sensor till en Nissan orginal - fungerar inte.
Byter plats på kablaget in i styrdonet och sätter vänster på höger och tvärt om - Fortfarande felkod höger fram! Det måste ju vara fel på ABS styrenheten?! Detta innebär ju iaf att det inte är något fel på kablage, ABS sensor eller ABS krans på höger fram?!
Skickar styrenheten till firman i Tyskland - Firman säger återigen att det inte är fel på styrenheten.
Mäter med oscilloscop och multimeter under körning, Höger skickar ut en signal på 5 volt medans vänster skickar en signal på 12v. Det måste vara fel på styrenheten?!
Beställer en beg styrenhet och monterar - Fortfarande samma fel med 5v på höger sidan!
Så för att sammanfatta:
ABS sensor bytt 3 ggr.
Kablage bytt
ABS krans och hjullager bytt
Abs styrenhet skickad på reparation 2 ggr utan att fel hittats
Begagnad ABS styrenhet fungerar ej.
Det finns en pendlande felkod som kommer ibland på rattvinkel sensorn. Den har jag bytt till någon billig Ebay grej tidigare. Jag får dock aldrig upp den som felkod i instrumentklustret.
4 hjulsdriften läggs i elektronsikt, jag har ju haft loss bägge drivaxlar fram. Men jag kan inte tänka mig att det påverkar någon elektronik?
Men det går inte lägga i 4WD när det är ABS fel så 4WD har något med ABS systemet att göra iaf.
Det skall enligt verkstaden vara samma jordpunkt till hela styrdonet, så det borde inte vara jordfel, men vem vet....
Om man inte kopplar en ABS sensor på styrdonet höger fram så skickar den ut 12v signal, men kopplar man in sensorn skickar den 5v?!
Enligt verkstaden är det inga problem att radera felkoden, men den tänds direkt igen när man startar bilen. Så det borde inte vara något kommunikationfel mellan ABS styrenheten och övriga styrenheter?
Någon som har någon ide om vad problemet kan vara?
Senast redigerat av zemet (19 december 2022)
0
0
0
0