MisterAxl skrev:
Jag kan inte tala så mycket om hur framtiden för diesel ser ut och om drivmedlet kommer att sjunka, däremot kan jag ju säga att det förmodligen kommer att bli sämre innan det blir bättre.
Mycket handlar om kriget i Ukraina och en direkt konsekvens av detta är ju sanktionerna mot Ryssland som var 3:a på världsrankningen när det kom till export av olja. Bara Saudiarabien och Irak exporterade mer. Detta påverkar ju priset såklart, tills dess att man har kommit fram till nya handelsrutter och nya lösningar som inte involverar Ryssland. Då får vi högre priser på bensin och diesel så länge.
När det kommer till just dieselbilar och bensinbilar så är ju den begagnade marknaden i alla fall (vet väldigt lite om nybilar) stekhet där bilar formligen dammsugs bort med prisrally som resultatet av det.
Bilförmedlaren Kvdbils siffror visar på en prisuppgång på 14,1 procent under 2022 efter att priserna stigit med 8,5 procent under årets avslutande kvartal. Konkurrenten Wayke visar på liknande siffror.
Det är flera faktorer bakom detta. Nya bilar är dyrare vilket gör att effekten spiller över på den begagnade marknaden också. Många har övergett sina leasingbilar som har ökat kraftigt i pris varje månad tack vare diverse ränteökningar och då har man helt enkelt inte råd att betala för den. Vissa populära modeller har sett ökningar på allt emellan 2000 till 3000 kronor i månaden. För en bil du inte ens äger.
Sedan har vi ju det faktum att bonusen för elbilar togs bort och i ett svep så blev dessa avsevärt dyrare att köpa in för både privatpersoner och företag. Kombinera det med dyrare el och att man inte längre kan ladda med bra pris utomhus (har du däremot en villa och du har fixat så att det går att ladda bilen hemifrån så är ju fortfarande elbilen ett ganska attraktivt val om du har råd med den initiala kostnaden att köpa en bil som kostar cirka 200 000 kronor mer än en fossildriven bil)
Många, många faktorer att ta hänsyn till.
Svagare krona mot dollarn och euron, brist på komponenter som gör att nya bilar tar längre tid att producera, bonus/malus systemet för nya bilar som ger dessa hög vägskatt de första 3 åren (inte för elbilar däremot), höjd skatt för tjänstebilsförare som gör att dessa vill få tag på en mer billig, begagnad bil...listan kan göras lång.