Hej!
Jag är på jakt efter något roligare att åka i, problemet är att det finns pengar att köpa en dyrare bil för men frågan är om man har råd att äga den sedan? budget ligger på 700-750k och har kikat på allt ifrån RS4 till RSQ3, motsvarande historia hos mercedes och bmw.
Pendlar 30-35mil i veckan till arbetsplatsen jag utgår ifrån, och kör runt på 2 kids till och från skola/förskola samt någon fritidsaktivitet ibland så blir inga långa sträckor, och familjen är ganska kortväxt på båda sidor av släkterna, så ett mindre baksäte blir inga problem för den sakens skull.
Jobbar som snickare så har ju ingen drömlön för att serva och punga ut enorma pengar på bränsle, det är ju kul om det går att köra hyggligt snålt ibland och ändå ha ordentligt med kräm när man känner att man vill bli ung och dum.
Så mina fråga är väl egentligen, är jag ute på hal is? eller kan man äga dessa kärror årsmodell 2018+ och uppåt utan att tumma för mycket på övrig livskvalité och inte sura ner sambon för mycket för att det springer iväg pengar till höger och vänster.
Förstår att man inte köper en sådan typ av bil för att snåla runt med, men vad kan förbrukningen ligga på när man pendlar? har en rätt otrafikerad landsväg till och från jobb, knappt någon stadskörning. Klarar jag mig runt litern/milen blandad körning så är jag rätt nöjd, förstår att det kostar när högerfoten blir tyngre men kanske går att hålla en bränslekostnad runt 4000-4500/mån?
Är 30+ så gissar på att försäkringarna kanske inte är en mardrömshistoria?
Har bara ägt vanliga svenssonbilar köpta nya som jag bytt ut efter nybilsgarantier, så är väldigt grön när det kommer till att "lita" på försäljare gällande begagnade bilar.
Lite tips och inputs vore kalas här, är så jäkla sugen på något roligare till våren men är lite rädd för att göra bort mig och kasta pengar i sjön/köpa grisen i säcken.
Sedan är det ju servicekostnader, kostar bromsskivor och belägg aset? Servas bilarna som "vanliga" bilar servas om dom inte körs hårt varje dag? eller är det supertäta oljebyten och servicar som kostar som en normal månadslön varje gång?
![smile](img/smilies/smile.png)
Jättesvårt att få ur mig något vettigt i tråden, men kanske finns någon som suttit i en liknande sits eller rent av bara har lite inputs!
Tack på förhand !